تحریم ها شکست خورده است

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرنگاران/فارس وزیر امور مالی و دارایی با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود وضعیت اشتغال و کاهش تورم نقطه به نقطه در کشور تاکید نمود که تحریم های آمریکا عملا با شکست روبرو شده است.

تحریم ها شکست خورده است

فرهاد دژپسند شامگاه سه شنبه 14 آبان در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در استان فارس گفت: به افزایش صادرات غیرنفتی کشور اشاره نمود و گفت: به رغم تمام تحریم ها و حتی با اصلاح قیمت پایه در حوزه کالاهای صادراتی در هفت ماه اخیر اما 24 میلیارد دلار در صادرات محصولات غیرنفتی افزایش را شاهد بودیم.

دژپسند در حوزه ایجاد ظرفیت شغلی جدید در یک سال گذشته از تابستان سال 97 تا تابستان سال جاری، 840 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده که این ظرفیت شغلی در کشور علاوه بر دولت، توسط بخش خصوصی نیز ایجاد شده است.

او با بیان اینکه بخش خصوصی حضور فعالی در شورای گفت وگو دارد، تاکید نمود که روابط دو سویه میان بخش دولت و بخش خصوصی منجر به بهبود شرایط فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تحریم های ظالمانه آمریکا متذکر شد: بیش از یک سال از تحریم های ظالمانه آمریکا پس از برجام می گذرد اما شاهد هستیم که با تلاشی که مردم، بخش خصوصی و دولت داشتند این تحریم ها نه تنها کارگر نبوده که شکست هم خورده است.

دژپسند ادامه داد: دولت ترامپ معتقد بود ظرف سه ماه پس از تحریم ها اقتصاد ایران مختل خواهد شد اما پس از سیاست ها و برنامه ریزی هایی که در کشور طی یک سال اخیر رخ داد شرایط به گونه ای پیش رفت که شاخص های بسیاری از آمارهای اقتصادی کشور افزایش یافت.

او در مورد برنامه ریزی اقتصادی در کشور هم مطرح کرد: برنامه ریزی های اقتصادی ایران به گونه ای بوده که ترامپ پس از تحریم ها در مجامع مختلف عنوان نموده است که جمهوری اسلامی ایران با تحریم نظام سیاسی آن عوض نخواهد شد و باید در تمام مسائل سیاسی و اقتصادی جهان نظر ایران نیز لحاظ گردد.

وزیر اقتصاد مطرح کرد: تمام مراکز جهانی رشد اقتصادی ایران را منفی پیش بینی نموده بودند اما رشد اقتصادی کشور در بهار سال جاری مثبت بوده و در شش ماه نخست سال 98 نیز رشد اقتصادی مثبت بوده است.

دژپسند گفت: یکی دیگر از اقدامات دشمنان ایجاد تفرقه در میان مردم با ایجاد مسائل اقتصادی بود اما روند همدلی در کشور پس از تحریم های ظالمانه افزایش یافته و مردم ضمن توجه به مسائل و تحمل سختی ها نسبت به آینده امیدوار هستند.

او افزود: در بخش تهیه کالاهای اساسی در کشور نیز طی هفت ماه اول سال جاری واردات 3 درصد رشد داشته و واردات کالاهای اساسی در کشور 22 درصد افزایش یافته است. با توجه به سیاست های صادراتی و وارداتی کشور نگرانی هایی در مورد واردات کالا نیز وجود داشت که از بین رفته است.

وزیر اقتصاد اعلام نمود: در شرایط تحریم امتیاز مراودات تجاری خارجی ایران در عرصه بین الملل کاهشی نیافته و تنها چون سرعت سایر کشورها افزایش یافته است دو پله صندلی ایران کاهش داشته است.

دژپسند ادامه داد: 62 درصد تسهیلات به سرمایه در گردش اختصاص یافته و برای تامین منابع درآمدی دولت سعی شده تا مشوق هایی مانند بخگرددگی جرائم اقتصادیاتی معوق در نظر گرفته گردد.

او در مورد مشخص اقتصادیات در کشور نیز گفت: به دنبال این نیستیم که به مودیان خوش حساب فشاری وارد گردد و حاضر نیستیم برای تامین منابع اقتصادی دولت، اقتصادیات افزایشی گرفته گردد.

به گفته وزیر اقتصاد در مهر ماه سال جاری بیش از 12 هزار میلیارد تومان درآمد اقتصادیاتی کشور محاسبه شده که از این میزان 4 هزار میلیارد تومان اقتصادیات معوق بوده و 315 هزار نفر از مودیان اقتصادیاتی که دارای مشکل اقتصادیات معوق بودند با مراجعه به سازمان امور اقتصادیاتی بدهی خود را پرداخت نموده اند.

دژپسند با اشاره به اینکه باید از وابستگی به بودجه های نفتی جدا شویم، چرا که یکی از روش های تامین اقتصادی در تمام اقتصادهای جهان درآمدهای اقتصادیاتی است، گفت: بانک ها مکلف هستند پس از تامین منابع نسبت به توسعه کشور در شاخص های مختلف اقدام نمایند.

وزیر اقتصاد همچنین از راه اندازی تارنمای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی اطلاع داد و گفت: با هدف ورود بخش خصوصی به اقتصاد، در انتها هفته وحدت این تارنما رونمایی خواهد شد و این سایت علاوه بر اینکه دریافت نماینده طرح های اقتصادی است، می تواند نسبت به اختصاص طرح ها به بخش خصوصی یا کنسرسیوم ها نیز اقدام کند.

  • طراحی ویلا

    طراحی ویلا | برای طراحی ویلای دوپلکس مدرن و یا ویلایی کلاسیک با ما همراه باشید.

  • قطار اروپا

    رزرو قطار اروپا | در سیستم رزرو قطارهای اروپا ما با بهترین و ارزانترین قیمت بلیط تهیه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تحریم ها شکست خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم ها شکست خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید