کوشش ایرانداک برای حل مسئله بدهی پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه تهران

به گزارش وبلاگ هوانورد، فاطمه ثقفی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، درباره بدهی دانشگاه تهران در زمینه پایگاه های علمی مانند امرالد، اسکوپوس و ساینس دایرکت گفت: متأسفانه بدهی اتصال به این پایگاه های اطلاعاتی و علمی، چند سال انباشته شده است. دانشگاه تهران اکنون 64 میلیارد تومان بدهکار است و این بدهی هنوز پرداخت نشده؛ زیرا دانشگاه توان پرداخت آن را ندارد. فعلا منتظریم تا ایرانداک در قالب کمیسیون، با مدیران پایگاه ها صحبت کند تا راهی برای دسترسی فراهم گردد.

کوشش ایرانداک برای حل مسئله بدهی پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه تهران

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: ایرانداک مسئول خرید پایگاه اطلاعاتی برای همه دانشگاه ها است. دانشگاه تهران بخشی عمده از بدهی خود به ایرانداک را پرداخته اما دانشگاه های دیگر هنوز این پول را پرداخت ننموده اند. از طرفی به علت آنکه تنوع رشته های این دانشگاه، زیاد است و ایرانداک با این تنوع پایگاه های علمی را نخریده، دانشگاه تهران خودش به خرید پایگاه اقدام نموده است. اکنون پرداخت ها معوق شده و دانشگاه تهران توان پرداخت این بدهی را ندارد و هنوز این بدهی پابرجا است.

ثقفی اظهار کرد: قیمت مقالات پایگاه های علمی ساینس دایرکت زیاد است اما وقتی نشریات یک سال خریداری و استفاده گردد آن پایگاه علمی، همان مجلات را تا ابد برایتان قابل دسترس می نماید. دانشجویان از سایت ساینس دایرکت می توانند مجلاتی که تا سال 2019 برای دانشگاه تهران خریده شده را جست و جو و استفاده نمایند. سایر پایگاه های علمی وقتی در یک سال خریداری نشوند؛ مجلاتی که قبلا در دسترس بودند را نیز از دسترس مخاطبان آن پایگاه علمی خارج می نمایند.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشگاه تهران اکنون به پایگاه های علمی مانند sage دسترسی دارد و برخی پایگاه ها را مانند HEIN ONLINE ،mathsci و Proquest را نیز، محلی خریداری نموده است.

ثقفی بعلاوه درباره به روز رسانی منابع کتابخانه های پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشگاه تهران در امسال با بودجه 500 میلیون تومانی کتابخانه مرکزی و 800 میلیون تومانی که برای خرید کتاب برای کتابخانه های پردیس و دانشکده ها در نظر گرفته بود، در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت کرد.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و تامین منابع علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه از 50 کتابخانه زیرمجموعه دانشگاه تهران تقریبا 30 کتابخانه به خرید کتاب اقدام کردند، گفت: پس از ثبت و دسته بندی، کتاب های خریداری شده ازسوی این کتابخانه ها به نمایش گذاشته می گردد.

وی درباره آمار کتاب های خریداری شده اظهار کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از نمایشگاه کتاب 1402 تهران، حدود 1000 جلد و 900 عنوان کتاب خریداری نموده است. از ابتدای امسال تا به امروز نیزحدودا 1500 جلد به ارزش 150 میلیون تومان، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کوشش ایرانداک برای حل مسئله بدهی پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش ایرانداک برای حل مسئله بدهی پایگاه های اطلاعاتی دانشگاه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید