گلکسی تب A7 لایت سامسونگ در مقابل آلکاتل 3T10؛ کدام را بخریم؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، این روزها که تبلت ها در بازار گجت های هوشمند افزایش قیمت قابل ملاحظه ای را تجربه می نمایند، خرید تبلت مالی با امکانات کاربردی و قیمت ارزان کار بسیار دشواری به شمار میرود؛ با این وجود هنوز هم می توان تبلت های خوبی را پیدا کرد که قادرند بسیاری از احتیاج کاربران را در رنج قیمتی خود جوابگو باشند. اگر شما هم در پی خرید یک تبلت مالی و در عین حال باکیفیت هستید، این مقاله از دست ندهید، چرا که قصد داریم در این مطلب به مقایسه و آنالیز بخش های مختلف دو تبلت مالی از دو برند متفاوت یعنی گلکسی تب A7 لایت سامسونگ و آلکاتل 3T10 بپردازیم تا ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری از دیگری دارد.

گلکسی تب A7 لایت سامسونگ در مقابل آلکاتل 3T10؛ کدام را بخریم؟

مشخصات کلی گلکسی تب A7 لایت سامسونگ و آلکاتل 3T10 در یک نگاه

سامسونگ اواسط سال 2021 از گلکسی تب A7 لایت پس از عرضه سری پرچم داران گلکسی تب S7 رونمایی کرد و این تبلت با توجه به قابلیت های کاربردی که در عین داشتن قیمتی مناسب در اختیار کاربران قرار می دهد، محبوبیت بسیار خوبی در بازار تبلت های مالی پیدا نموده است. در سوی مقابل، برند فرانسوی حرفه ای آلکاتل شاید محبوبیت سامسونگ را در بازار تبلت ها نداشته باشد، اما معمولاً محصولات باکیفیتی را نسبت به قیمتی که دارند روانه بازار می نماید و تبلت مالی مدل 3T10 4G 2020 نیز، یکی از آن هاست. پیش از اینکه به مقایسه و آنالیز بخش های مختلف این دو تبلت ارزان قیمت بپردازیم، خالی از لطف نیست که نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو گجت هوشمند مالی داشته باشیم تا ببینیم شرایط آن ها روی کاغذ به چه صورت است.

نام تبلتگلکسی تب A7 لایت سامسونگآلکاتل 3T10 4G 2020
تاریخ رونمایی و عرضه27 می 2021 سه ماهه چهارم 2020
ابعاد و وزن 212.5 در 124.7 در 8 میلی متر - 366 گرم 243.3 در 161.2 در 9.35 میلی متر - 475 گرم
جنس بدنه / استاندارد مقاومتی پنل جلویی شیشه، پنل پشتی فلز، آلومینیوم پنل جلویی از شیشه و پنل پشتی از پلاستیک
مقدار و نوع نمایشگر 8.7 اینچی از نوع TFT LCD 10.1 اینچی از جنس IPS LCD
وضوح، رفرش ریت و تراکم پیکسلی800 در پیکسل 1340 با رفرش ریت 60 هرتز و تراکم 179 پیکسل بر هر اینچ800 در 1280 پیکسل با رفرش ریت 60 هرتز و تراکم 149 پیکسل بر هر اینچ
سیستم عامل / رابط کاربری اندروید 11 - قابل ارتقاء به اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.0 اندروید 10
پردازنده و گرافیک مدیاتک هلیو P22T - هشت هسته، 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز - گرافیک PowerVR GE8320 MT8766B مدیاتک - چهار هسته با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز - گرافیک PowerVR GE8300
رم و حافظه داخلی32 گیگابایت حافظه داخلی / 2 گیگابایت حافظه ی رم - 32 گیگابایت حافظه داخلی / 3 گیگابایت حافظه ی رم - 64 گیگابایت حافظه داخلی / 4 گیگابایت حافظه رم32 گیگابایت حافظه داخلی / 2 گیگابایت حافظه رم
دوربین اصلی8 مگاپیکسلی با پشتیبانی از فوکوس اتوماتیک 5 مگاپیکسلی اصلی بدون فوکوس اتوماتیک
پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SDدارای جایگاه اختصاصی کارت حافظه میکرو SDدارای جایگاه اختصاصی کارت حافظه میکرو SD
کیفیت فیلم برداری1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه720P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی2 مگاپیکسلی فوق عریض5 مگاپیکسلی فوق عریض
کیفیت فیلم برداری-720P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
اسپیکر / جک 3.5 میلی متریاستریو دوگانه - دارد مونو - دارد
باتری / شارژر5100 میلی آمپر ساعت - شارژر 15 واتی از نوع USB-C5500 میلی آمپر ساعتی - درگاه USB-C
شارژر درون جعبه دارددارد
رنگ بندیخاکستری و نقره ایمشکی

گلکسی تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ طراحی و کیفیت ساخت تبلت ها

دو تبلت اگرچه از لحاظ قیمتی نزدیک بهم هستند، اما از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت تفاوت های نسبتاً زیادی بین آن ها وجود دارد. گلکسی تب A7 لایت سامسونگ که در واقع مدل جمع وجورتر و ارزان تر گلکسی تب A7 سامسونگ است از پنل جلویی شیشه ای، فریم و بدنه پشتی آلومینیومی فراوری شده تا حس یک محصول پریمیوم را به کاربران القا کند. این موضوع یک ویژگی قابل توجه برای تبلت مالی سامسونگ محسوب می شود. در سوی مقابل اما، تبلت آلکاتل 3T10 از پنل جلویی شیشه ای، فریم و بدنه ای کاملاً پلاستیکی فراوری شده که علی رغم پلاستیکی بودن، کیفیت خوبی دارد و کاربران با در دست گرفتن آن خیلی حس و حال یک تبلت مالی را نخواهند داشت.

نکته جالب دیگر در خصوص طراحی این تبلت ها، مربوط به وزن آن هاست. گلکسی A7 لایت سامسونگ با اینکه از پنل و فریم پشتی آلومینیومی فراوری شده، اما وزنی 366 گرمی دارد که آن را به یکی از سبک ترین تبلت های موجود در بازار تبدیل می نماید. ابعاد این محصول نیز معادل 212.5 در 124.7 در 8 میلی متر است و ضخامت تنها 8 میلی متری آن موجب می شود تا اگر از تبلت در طولانی مدت بهره ببرید، دستان شما خسته نخواهد شد. تبلت آلکاتل 3T10، با وجود پلاستیکی بودن بدنه ، حدود 475 گرم وزن دارد و ابعاد آن نیز به 243.3 در 161.2 در 9.35 میلی متر می رسد. البته بخشی از وزن تقریباً زیاد این تبلت به علت بهره گیری از نمایشگر با ابعاد بزرگ تر است. ضخامت این تبلت نیز 9.35 میلی متر است تا بدین ترتیب از لحاظ خوش دست بودن، نماینده سامسونگ دست بالاتر را داشته باشد.

اگر به پنل پشتی گلکسی تب A7 لایت سامسونگ دقت کنیم، با یک طراحی کاملاً ساده و مینیمالیستی روبرو خواهیم شد که از ساختار ماتی بهره می برد و کاربران نگرانی از بابت جای ماندن لکه های اثر انگشت و ذرات چربی نخواهند داشت. عدم وجود طراحی بافت دار نیز موجب می شود تا تبلت در صورت استفاده زیاد و تعرق کردن کف دست کاربران، از روی دست آن ها سر بخورد. در مقابل، آلکاتل نیز از یک طراحی ساده همچون بیشتر تبلت های مالی موجود در بازار برای این محصول خود استفاده نموده که علاوه بر داشتن ساختار مات، از طراحی بافت دار نیز بهره می برد.

مزیت بهره گیری از این نوع طراحی جلوگیری از سر خوردن تبلت از روی دست کاربران است و به آن ها یاری می نماید تا راحت تر از تبلت خود استفاده نمایند. هر دو تبلت نیز به یک سنسور دوربین در پنل پشتی مجهز هستند. در پنل جلویی هر دو محصول نیز شاهد قرارگیری یک سنسور دوربین سلفی درون حفره نمایشگر و در حاشیه بالایی هستیم. در نگاه اول به پنل های جلویی دو تبلت، حاشیه های بسیار زیاد اطراف نمایشگر تبلت آلکاتل بسیار خودنمایی می نماید که این موضوع نیز تحت تأثیر نمایشگر بزرگ تر این تبلت قرار گرفته است. در مقابل اما حاشیه های کمی اطراف نمایشگر تبلت سامسونگ دیده می شود تا حس و حال یک تبلت پریمیوم بیشتر به کاربران القا شود.

در فریم بالایی آلکاتل 3T10 جک 3.5 میلی متری صدا، درگاه شارژ USB-C و درگاه سیم کارت قرار گرفته است. روی فریم سمت راست آن نیز شاهد قرارگیری دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا و در فریم سمت چپی نیز شاهد قرارگیری یک اسپیکر هستیم. این در حالی است که در تبلت سامسونگ، دکمه خاموش / روشن کردن و کنترل صدا در فریم سمت راست قرار دارند، یک اسپیکر در فریم بالایی، درگاه سیم کارت در فریم سمت چپ، جک 3.5 میلی متری صدا، درگاه شارژ و اسپیکر دیگر در فریم پایینی تعبیه شده اند. به طور کلی در بخش طراحی، به نظر می رسد که نماینده سامسونگ امتیاز خوش دست تر بودن، باکیفیت تر بودن و پریمیوم بودن را دریافت می نماید.

گلکسی تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ نمایشگر و اسپیکر تبلت ها

مهم ترین وجه تمایز این دو تبلت مالی در بخش نمایشگر است. اگر از هواداران تبلت های با نمایشگر بزرگ تر هستید، باید به سراغ آلکاتل 3T10 بروید. چرا که این تبلت مجهز به یک نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی از جنس LCD IPS است و محتواهای تصویری را با نسبت تصویر 16:10 و رزولوشن 800 در 1280 برای شما به نمایش می گذارد. در سوی مقابل، اگر کیفیت نمایشگر را به ابعاد آن ترجیح می دهید، بدون شک باید گلکسی تب A7 لایت را برای خود انتخاب کنید. چرا که این محصول با نمایشگر 8.7 اینچی از جنس TFT LCD خود قادر است تصاویر را با وضوح رزولوشن 1340 در 800 پیکسل و نسبت تصویر 5:3 به کاربران نشان دهد. تفاوت دیگر دو تبلت در این بخش به تراکم پیکسلی بر می شود؛ جایی که برای نماینده سامسونگ این مقدار به 179 پیکسل بر هر اینچ و برای نماینده آلکاتل هم به 151 پیکسل بر هر اینچ می رسد.

نمایشگر تبلت گلکسی تب A7 لایت به یک پوشش ضد بازتاب نور مجهز است که هنگام تماشا محتواهای تصویری و ویدیویی مانع از بازتاب نور روی صفحه می شود و از این بابت مسئله ای برای کاربران ایجاد نمی نماید. اما این پوشش در تبلت آلکاتل دیده نمی شود و از این نظر شاید برای بسیاری از کاربران آزاردهنده باشد. به غیر از این موضوع، این تبلت نیز فزونی هایی نسبت به نمایشگر تبلت سامسونگ دارد. اول از همه باید به حدبیشتر روشنایی نمایشگر این تبلت اشاره کنیم که در این زمینه تبلت آلکاتل با داشتن حدبیشتر روشنایی 386 نیت از نماینده سامسونگ با حدبیشتر روشنایی 315 نیت پیشی می گیرد. بعلاوه آلکاتل 3T10 قادر است 84 درصد از طیف رنگی sRGB را نمایش دهد که این مقدار در گلکسی تب A7 لایت به حدود 81 درصد می رسد. با این تفاسیر کاربران تبلت آلکاتل برخلاف کاربران تبلت سامسونگ در زیر نور شدید آفتاب، خیلی راحت تر از گجت خود استفاده می نمایند.

هر دوی این تبلت ها فاقد محافظ نمایشگر هستند، بنابراین توصیه می شود که پس از خرید، حتما یک گلس محافظ روی آن نصب کنید. این تبلت ها بعلاوه از نرخ رفرش ریت 60 هرتزی نیز پشتیبانی می نمایند که برای محصولات مالی کاملاً طبیعی و قابل انتظار است. بعلاوه با توجه به LCD بودن نمایشگرها، هر دو تبلت در نمایش جزئیات و یا عمق رنگ مشکی ناتوان هستند.

در بخش صوتی، کفه ترازوی به سمت نماینده سامسونگ سنگینی می نماید، چرا که ما با دو اسپیکر استریو در این تبلت روبرو هستیم که یکی در فریم بالایی و دیگری در فریم پایینی تعبیه شده اند و کیفیت و حجم صدای بسیار خوبی دارند. در مقابل آلکاتل به استفاده از یک اسپیکر در فریم سمت چپی تبلت خود بسنده نموده که شاید خیلی برای یک محصول 10 اینچی مناسب نباشد، اما کیفیت صدای بدی نیز ندارد.

گلکسی تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ عملکرد سخت افزاری تبلت ها

در بخش سخت افزار، هر دو تبلت از پردازنده ساخت شرکت مدیاتک بهره می برند، اما پردازنده تبلت سامسونگ در این زمینه حرف های بیشتری برای زدن دارد. سامسونگ در گلکسی تب A7 لایت از تراشه 12 نانومتری هلیو P22T استفاده نموده که 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز در آن به همراه پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 به انجام وظیفه می پردازند. در مقابل باید به پردازنده MT8766B مدیاتک اشاره کنیم که صرفا تنها چهار هسته با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز دارد و از پردازنده گرافیکی PowerVR GE8300 نیز بهره می برد. 2، 3 و 4 گیگابایت حافظه رم به همراه 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی برای تبلت سامسونگ و 2 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی برای تبلت آلکاتل در نظر گرفته شده که به یاری کارت حافظه میکرو SD نیز می توان فضای ذخیره سازی هر دو تبلت را ارتقاء داد.

اگرچه انتظار چندانی از پردازنده های این دو تبلت نمی رود، اما گلکسی تب A7 لایت شما را با لگ وباگ های بسیار کمتری در محیط کاربری روبرو خواهد نمود. در این تبلت اپلیکیشن ها سریع تر اجرا می شوند و در استفاده عادی با مشکل چندانی روبرو نخواهید شد. این موضوع تا حدی در خصوص تبلت آلکاتل 3T10 نیز صدق می نماید و با توجه به نمایشگر بزرگ ترش، گزینه بهتری نسبت به سامسونگ برای تماشا فیلم و سریال به شمار می رود. اما اگر هدف شما گیمینگ و اجرای بازی های سنگین است، تبلت سامسونگ به علت داشتن حافظه رم بیشتر (4 گیگابایتی) عملکرد به مراتب بهتری در این زمینه به شما ارائه می دهد. این تبلت بازی هایی مانند Asphalt 9 و Call of Duty Mobile را اجرا می نماید اما به علت رفرش ریت پایین نمایشگر و بعلاوه داشتن لگ وباگ فراوان تجربه خوبی از بازی کردن با این تبلت نخواهید داشت.

به طور کلی، هر دو تبلت برای انجام دادن کارهای روزمره و گشتن در اینترنت مناسب هستند، اما برای انجام کارهای سنگین نماینده سامسونگ خیلی بهتر از آلکاتل می تواند در این زمینه همراه شما باشد.

گلکسی تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ عملکرد دوربین تبلت ها

از لحاظ سیستم دوربین، هر دو تبلت در یک سری جهات فزونی هایی نسبت به یک دیگر دارند. سامسونگ برای این تبلت مالی خود از یک سنسور 8 مگاپیگسلی با پشتیبانی از فوکوس اتوماتیک در نظر گرفته و در پنل جلویی نیز یک سنسور 2 مگاپیکسلی سلفی را قرار داده است. در سمت مقابل، آلکاتل در تبلت خود از دو سنسور 5 مگاپیکسلی یکی به عنوان دوربین اصلی و دیگری به عنوان دوربین سلفی بهره برده است.

مقایسه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این تبلت ها، نشان از فزونی نسبی سامسونگ در این زمینه دارد. این دوربین در شرایط نوری مناسب تصاویر با کیفیت میانهی را به ثبت می رساند و اگر شرایط نوری مناسب نباشد، نمی توانید تصاویر تیره می شوند. بعلاوه نمایش رنگ ها در این تصاویر در حد قابل قبول هستند و نویزهای بسیار زیادی در آن ها دیده می شود. این دوربین از قابلیت فیلم برداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می نماید که کیفیت آن نیز در حد میانه است.

در بخش دوربین سلفی اما کفه ترازو به سمت دوربین سلفی آلکاتل 3T10 سنگینی می نماید. این سنسور دوربین در شرایط نوری مناسب تصاویر سلفی خوبی را ثبت می نماید و می توانید تا حدی متوجه جزئیات در آن ها بشوید، اما تصاویر فاقد جزئیات بسیار دقیق هستند و رنگ ها نسبت به زندگی واقعی بسیار اغراق آمیز به نظر می رسند. این دوربین قابلیت فیلم برداری 720P با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به کاربران ارائه می دهد و برای انجام تماس های صوتی نسبت به تبلت سامسونگ، گزینه بهتری محسوب می شود.

تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ عملکرد باتری و نرم افزاری تبلت ها

در بخش عملکرد باتری، تبلت آلکاتل با توجه به اینکه نمایشگر بزرگ تری دارد و طبیعتاً انرژی بسیار بیشتری مصرف می نماید، باتری پرظرفیت 5500 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی برای آن در نظر گرفته شده که می تواند تا حدبیشتر 16 ساعت استفاده سنگین به شما شارژدهی ارائه دهد که البته این مقدار در استفاده های عادی بسیار بیشتر خواهد بود. در سمت مقابل گلکسی تب A7 لایت سامسونگ، مجهز به یک باتری 5100 میلی آمپر ساعتی است که در استفاده های سنگین حدود 10 ساعت دوام می آورد و در استفاده های معمولی نیز این مقدار حتی به چند روز نیز می رسد. البته به طور کلی باید اشاره کنیم که مقدار شارژدهی هر دو دستگاه بسته به نحوه استفاده کاربران دارد.

هر دو تبلت به وسیله درگاه USB-C شارژ می شوند، اما از آنجایی که گلکسی تب A7 لایت از شارژر 15 وات پشتیبانی می نماید، فول شدن شارژ شدن آن به حدود 2 ساعت و نیم زمان نیاز دارد. این در حالی است که باتری آلکاتل 3T10 به علت عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع در عرض حدودا 4 ساعت به شارژ کامل می رسد.

از لحاظ نرم افزاری، فزونی باز هم با سامسونگ است که از سیستم عامل اندروید 11 به صورت پیش فرض پشتیبانی می نماید و اکنون قابل ارتقاء به اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 با کلی امکانات و قابلیت های مجذوب کننده است. در سوی مقابل، سیستم عامل اندروید 10 به صورت پیش فرض روی تبلت آلکاتل نصب شده و نسبت به سامسونگ قابلیت های کاربردی کمتری را به کاربران ارائه می دهد.

گلکسی تب A7 لایت در مقابل آلکاتل 3T10؛ جمع بندی و سخن پایانی

نکات مثبت گلکسی تب A7 لایت سامسونگ

  • طراحی مجذوب کننده و پریمیوم
  • نمایشگر باکیفیت با وضوح تصویر مناسب
  • بلندگوهای استریوی بسیار باکیفیت با پشتیبانی از دالبی اتموس
  • وزن بسیار سبک و جمع وجور بودن ابعاد
  • پشتیبانی از شبکه 4G
  • شارژدهی خوب و پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • دوربین اصلی با کیفیت معمولی

نکات منفی گلکسی تب A7 لایت سامسونگ

  • دوربین سلفی ضعیف
  • عملکرد ضعیف پردازنده در اجرای روان اپلیکیشن ها و بازی های سنگین
  • نداشتن نمایشگر AMOLED

نکات مثبت آلکاتل 3T10

  • نمایشگر بزرگ
  • دوربین سلفی باکیفیت
  • قابلیت نصب سیم کارت و پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت همراه (4G)
  • شارژدهی مناسب

نکات منفی آلکاتل 3T10

  • وضوح پایین نمایشگر
  • عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • عملکرد ضعیف دوربین اصلی
  • عملکرد ضعیف پردازنده
  • اسپیکر با کیفیت ضعیف

با توجه به مقایسه های اجرا شده، به نظر می رسد به صورت کلی، تبلت گلکسی تب A7 لایت سامسونگ ارزش خرید بیشتری از تبلت آلکاتل 3T10 داشته باشد خصوصا اینکه قیمت آن ها هم با ترکیب حافظه یکسان، کمی با یکدیگر فرق دارد و نماینده آلکاتل گران تر است. اگر در پی تبلت مالی با وزن بسیار سبک، طراحی پریمیوم ، نمایشگر با وضوح تصویر خوب، شارژر سریع و توان سخت افزاری مناسب هستید، نماینده سامسونگ گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر در پی تبلتی با نمایشگر بزرگ تر، دوربین سلفی بهتر و باتری با ظرفیت بیشتر هستید، این آلکاتل 3T10 است که می تواند برای شما گزینه خرید ایده آل تری باشد.

نظر شما در خصوص این دو محصول مقایسه شده چیست؟ آیا شما تجربه استفاده از این دو تبلت مالی را دارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران وبلاگ هوانورد در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Versus

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی تب A7 لایت سامسونگ در مقابل آلکاتل 3T10؛ کدام را بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی تب A7 لایت سامسونگ در مقابل آلکاتل 3T10؛ کدام را بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید