بنیان گذار و مدیر عامل هواوی: ما برای بقای خود به آمریکا احتیاج نداریم!

به گزارش وبلاگ هوانورد، پیش از این در خبرها اعلام نموده بودیم که با قرار دریافت نام هواوی در فهرست تحریم های دولت آمریکا، این شرکت چینی از ادامه همکاری با شرکای آمریکایی خود منع شده است. گمان می گردد این تحریم ها بر روند رشد سریع هواوی که از چند سال قبل شروع شده بود، تاثیر منفی بگذارد و فروش محصولات و خدمات این کمپانی را در خارج از مرزهای چین با کاهش روبرو کند که البته خود این شرکت هم به این موضوع اعتراف نموده است.

بنیان گذار و مدیر عامل هواوی: ما برای بقای خود به آمریکا احتیاج نداریم!

اما در کمال تعجب، تحریم های دولت ترامپ در چین به نفع هواوی تمام شد. کاربران چینی که اکنون هواوی را قربانی زورگویی و اخاذی ترامپ از دولت کشورشان می دانند؛ حس وطن پرستی شان تحریک شده و بیش از گذشته از گوشی های هوشمند این شرکت هم میهن خود استقبال می نمایند. طبق آماری که به تازگی منتشر شده است، فروش گوشی های هوشمند هواوی در خاک چین، نسبت به سال گذشته با افزایش 66 درصدی همراه بوده است. این یعنی هواوی اکنون 42.4 درصد از بازار چین را در اختیار دارد و پس از آن شرکت ویوو با اختلاف زیادی به سهم 17.9 درصدی دست یافته است.

در شروع امسال میلادی، هواوی هدف گذاری خود برای امسال را فروش 300 میلیون دستگاه گوشی هوشمند اعلام نموده بود. شاید این میزان برای کسب صندلی پرفروش ترین برند در بازار و به انتها دادن به صدر نشینی چندین ساله سامسونگ کافی به نظر برسد؛ اما قرار دریافت در فهرست تحریم های آمریکا باعث شد تا این شرکت دست از بلند پروازی های خود بکشد. اکنون هواوی امید دارد تا انتها سال 2019، پیروز به فروش 270 میلیون گوشی هوشمند گردد که این میزان 10 درصد کمتر از پیش بینی اولیه چینی هاست.

تا زمان نگارش این مطلب، هواوی پیروز شده به رکورد فروش 200 میلیون گوشی برسد، اما بد نیست بدانید که مجموع فروش سالانه این شرکت در سال 2018 (زمانی که توسط آمریکا تحریم نشده بود) برابر با 206 میلیون بوده است. با این تفاسیر، به نظر می رسد که با وجود مسائل و سنگ اندازی های آمریکا بر سر راه هواوی، این شرکت با روندی آرام به رشد کسب و کار خود ادامه می دهد.

هواوی به عنوان بزرگ ترین شرکت فراوری نماینده تجهیزات مخابراتی در دنیا، هدف حمله آمریکا قرار گرفته است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از متحدان خود درخواست نموده تا استفاده از تجهیزات این شرکت را در فرآیند توسعه شبکه نسل پنجم کشورهای خود متوقف نمایند. اما به نظر می رسد دولت آمریکا در این زمینه ناپیروز بوده است و حتی نتوانسته شرکت های هم وطنش را برای جایگزینی هواوی در توسعه شبکه 5G در آمریکا قانع کند. هر دو کمپانی اوراکل و سیسکو در تبادل نظر با مقامات رسمی ایالات متحده اعلام نموده اند که رقابت با هواوی بر سر توسعه تجهیزات مخابراتی شبکه 5G، برای رقبای آمریکایی زمان و هزینه بسیاری به دنبال خواهد داشت.

دولت ترامپ حتی به این نیز فکر نموده که با سرمایه گذاری در شرکت های خارجی مانند اریکسون و نوکیا، از آن ها برای توسعه نسل پنجم یاری بگیرد، اما تا به حال پیروز نشده است. در نهایت، آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که شرکت های داخلی این کشور با پرداخت حق استفاده از پتنت ها و خرید گواهی مالکیت معنوی از هواوی، بتوانند توسعه این شبکه را در کشورشان به پایان برسانند.

رن ژنگ فی، موسس و مدیر عامل هواوی، روز گذشته در مصاحبه با وال استریت ژورنال اظهار داشت که هنوز با هیچ یک از شرکت های آمریکایی درباره این ایده به توافق نرسیده است. او در ادامه گفت که این پیشنهاد جدی است و معتقد است شرکت های آمریکایی با این ایده می توانند ظرف سه سال صندلی هواوی را در توسعه تجهیزات شبکه بگیرند.

مدیر عامل کمپانی چینی در جریان مصاحبه خود به این نکته نیز اشاره نمود که ما می توانیم بدون آمریکا هم به خوبی به حیات خود ادامه دهیم، موضوعی که هواوی تا کنون به خوبی آن را اثبات نموده است. بر خلاف مدیر بخش مشتریان این شرکت، ریجارد یو، که معتقد است هواوی ابزاری برای باج خواهی آمریکا از چین در جنگ تجاری بین دو کشور است؛ آقای مدیر عامل معتقد است که هواوی به این زودی و حتی با انتها جنگ تجاری مذکور نیز از لیست تحریم های وزارت بازرگانی آمریکا خارج نخواهد شد.

آقای رن باور دارد که آمریکا هواوی را برای همیشه در فهرست تحریم هایش نگه خواهد داشت، زیرا بدون آمریکا نیز می تواند به کار خود ادامه دهد. او هواوی را بخشی از مذاکرات میان آمریکا و چین نمی داند و در بیان دلیل این عقیده خود می گوید:

در ادامه، بنیان گذار هواوی برای اثبات گفته های خود و به ویژه نشان دادن این که هیچ خصومتی با آمریکایی ها ندارند، گفت که اگر ترامپ بخواهد همین حالا از هواوی بازدید کند، در بدو ورود و هنگام خروج از دفتر کارمان، با استقبال گرمی از سوی ما روبرو خواهد شد.

دولت فعلی آمریکا با اتهام امکان جاسوسی هواوی از کاربران آمریکایی به نیابت از دولت چین، این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی نموده و آن را در فهرست تحریم های بازرگانی خود قرار داده است. البته هواوی همیشه اتهام جاسوسی و شایعات مبنی بر وجود در پشتی در تجهیزات مخابراتی و گوشی های هوشمندش را رد نموده است و حتی در مصاحبه روز گذشته نیز آقای رن بار دیگر به این موضوع اشاره نمود. همچنین، او بار دیگر این ادعای خود را تکرار کرد که حتی اگر دولت چین از شرکتش درخواستی مبنی بر شنود کاربران داشته باشد، این شرکت با دولت همکاری نخواهد کرد.

او در پاسخ به این که آیا ممکن است بعضی از 200 هزار کارمند هواوی در سطح دنیا، کاربران را سنود و از آن ها جاسوسی نموده باشند، اظهار داشت که اجازه چنین تخلفاتی را نمی دهند و اگر کارمندانی وجود داشتند که چنین خطایی را مرتکب شده باشند، به شدت مجازات می شدند.

رن ژنگ فی در طول مصاحبه روز گذشته خود به این موضوع نیز اشاره نمود که شرکتش تحت مدیریتش به هیچ یک از داده های تبادل شده به وسیله تجهیزات شبکه و گوشی های هوشمندش دسترسی ندارد و نحوه کار خود را به کار خودروسازان تشبیه نموده است که تنها تجهیزات را می فروشند:

تنها یک شرکت آمریکایی وجود دارد که هواوی به ادامه همکاری با آن تمایل دارد

رن تایید نموده است که هواوی هنوز هم بعضی قطعات مورد احتیاج خود را از آمریکا تامین می نماید، اما این کار از راه قانونی و به وسیله کارخانه های وابسته به شرکت های آمریکایی در خارج از خاک ایالات متحده انجام می گردد. همچنین، به تازگی کمپانی TSMC اعلام نموده است که زیر بار فشارهای دولت ترامپ نمی رود و به فراوری چیپست های موبایل برای هواوی ادامه می دهد. هواوی پس از اپل، دومین مشتری بزرگ TSMC و هلدینگ بریتانیایی ARM است که در زمینه طراحی چیپ های موبایل فعالیت می نمایند. البته ARM به دلیل استفاده از بعضی فناوری های آمریکایی در معماری چیپ هایش، از همان ابتدا تصمیم گرفت قید شراکت با این شرکت را بزند تا با مجازات های تحریمی آمریکا روبرو نگردد. اما در اوایل ماه جاری اعلام شد که این شرکت نیز میخواهد به همکاری با هواوی ادامه دهد.

با وجود تمامی موضوعات مطرح شده، فقط یک شرکت در آمریکا وجود دارد که هواوی به ادامه همکاری با آن تمایل دارد: گوگل!

در حال حاضر راهی وجود ندارد که هواوی بتواند از نسخه اندروید مجهز به سرویس های گوگل پلی و اپلیکیشن هایی مانند پلی استور، نقشه گوگل، جی میل، یوتیوب و … استفاده کند. بنابراین، چینی ها مجبورند در گوشی های فراوریی خود از AOSP منبع باز اندروید بهره بگیرند و جای خالی اپ های گوگل و پلی استور را با فروشگاه خود که اپ گالری نام دارد، پر نمایند.

این موضوع برای کاربران هم وطن هواوی چندان عجیب و جدید نیست، زیرا مدت هاست که بعضی از سرویس های گوگل در چین مسدود شده اند. اما قطعا عدم دسترسی به چنین سرویس هایی می تواند بر دیدگاه کاربران خارج از چین تاثیر بگذارد و آن ها را از خرید گوشی های هواوی منصرف کند. همچنین، زمانی فرا خواهد رسید که رشد چشمگیر هواوی در چین نیز با کاهش روبرو گردد، زیرا شرکت های بسیاری چشم طمع به بزرگ ترین بازار گوشی های هوشمند دنیا دوخته اند و هر یک سعی دارند سهم بیشتری از آن داشته باشند.

البته ممکن است در آینده هواوی دوباره بتواند مجوزهای لازم برای استفاده از سرویس های گوگل را دریافت کند.

منبع: Phone Arena

  • طراحی ویلا

    طراحی ویلا | برای طراحی ویلای دوپلکس مدرن و یا ویلایی کلاسیک با ما همراه باشید.

  • قطار اروپا

    رزرو قطار اروپا | در سیستم رزرو قطارهای اروپا ما با بهترین و ارزانترین قیمت بلیط تهیه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "بنیان گذار و مدیر عامل هواوی: ما برای بقای خود به آمریکا احتیاج نداریم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیان گذار و مدیر عامل هواوی: ما برای بقای خود به آمریکا احتیاج نداریم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید