خبرنگاران سردرگمی دولت جانسون در مدیریت بحران کرونا

به گزارش وبلاگ هوانورد، لندن - خبرنگاران - دولت انگلیس پس از یک دوره کاهش محدودیت های قرنطینه و تشویق مردم برای بازگشت به شرایط عادی زندگی، با موج جدید مبتلایان به کرونا روبرو و ناگزیر محدودیت ها در بعضی مناطق را تشدید نموده است.

خبرنگاران سردرگمی دولت جانسون در مدیریت بحران کرونا

گروه مشاوران علمی دولت انگلیس روز آدینه (31 مرداد 1399) اظهار داشتند که شاخص شیوع کرونا (نرخ شیوع یا بازتولید) در انگلیس بین 0.9 تا 1.1 در نوسان بوده و این بدان معناست که آمار مبتلایان به کرونا در این کشور دوباره اوج گرفته است.

این شاخص که به نرخ R شناخته می گردد بیانگر آن است که یک فرد مبتلا به کرونا، این بیماری را به چه تعداد فرد دیگر منتقل می نماید. پیش از کاهش سطح قرنطینه در انگلیس نرخ R بین 0.9 تا 0.5 در نوسان بود.

هم زمان منابع خبری گزارش دادند که دولت محدودیت های بهداشتی در دو شهر اولدهام و بلک برن را به سطح پیش از قرنطینه کامل افزایش داده است. بر اساس آمارهای رسمی شهر اولدهام دارای بیشترین آمار ابتلا به کرونا در انگلیس است و پس از آن به ترتیب شهرهای نورثمپتون، بلک برن و دارون در ردیف های بعدی قرار دارند.

نخست وزیر انگلیس سه هفته پیش با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در این کشور اظهار داشت که برنامه دولت برای لغو بیشتر محدودیت های قرنطینه به تعویق افتاده است.

بوریس جانسون با ایراد سخنانی در نشست مطبوعاتی روزانه دولت اظهار داشت که آمار مبتلایان به کرونا برای اولین بار در سه ماه گذشته دوباره اوج گرفته است.

وی با بیان این ادعا که دولت در قیاس با ابتدای شیوع این ویروس در موقعیت بهتری واقع شده است اضافه نمود: ناگزیر هستیم پدال ترمز را فشار دهیم تا شیوع ویروس را کنترل کنیم.

چندی بعد دولت نام شماری از کشورهایی را که در فهرست مناطق ایمن و قرنطینه آزاد قرار داده بود حذف کرد.

بر اساس پرتوکل بهداشتی انگلیس تمام مسافران به این کشور موظف هستند تعیینات، راه های تماس و محل قرنطینه خود را به مرزبانان اعلام نمایند. مهلت قرنطینه 14 روز تعیین شده و نقض این دستورالعمل می تواند به جریمه ای تا مبلغ یک هزار پوند یا پیگرد قانونی منجر گردد.

دولت انگلیس برای یاری به صنعت در آستانه فروپاشی هواپیمایی این کشور فهرستی از کشورهای عمدتا اروپایی ارائه و اظهار داشت که مسافران به این کشورها، از تاریخ 16 تیر نسبت به رعایت قرنطینه مستثنی هستند.

اما 4 مرداد در اقدامی ناگهانی ابتدا اسپانیا را که اصلی ترین مقصد گردشگری انگلیسی ها در اروپا به شمار می رود، و سپس شمار دیگری از کشورها را از این فهرست خارج کرد که موجی از اعتراض ها و خشم مردم انگلیس را به دنبال داشت.

بازی خطرناک جانسون برای بازگشایی مدارس

انگلیس آخرین کشور اروپایی بود که مدارس خود را از 23 مارس (4 فروردین) تعطیل اظهار داشت. تا 16 ماه مارس(26 اسفند) همه کشورهای اروپایی غیر از سوئد و آیسلند مدارس خود را تعطیل کردند.

دولت انگلیس 12 خرداد ماه گذشته مدارس را برای بعضی مقاطع تحصیلی کلیدی بازگشایی کرد. با این حال این تصمیم با استقبال چندانی روبرو نشد و نیمی از دانش آموزان در کلاس های درس حاضر نشدند.

پژوهش های بنیاد ملی تحقیقات آموزشی از یک هزار و 200 مدرسه در انگلیس نشان داد که 46 درصد خانواده ها مانع بازگشت فرزندانشان به مدارس شدند. در واقع آنها نگران سلامتی فرزندان و احتمال ابتلای آنها به کرونا بودند.

براساس یافته های بنیاد ملی تحقیقات آموزشی انگلیس، 79 درصد خانواده ها اعلام نموده اند تا زمانی که آمار ابتلا به کرونا به صورت پایدار افت نکند از بازگشت فرزندانشان به مدارس خودداری خواهند کرد. 58 درصد هم گفته اند به اطلاعات بیشتری درباره تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس احتیاج دارند.

بوریس جانسون که از یک سو اعتماد افکار عمومی در مدیریت کرونا را از دست داده و از سوی دیگر دچار استیصال شده اصرار دارد که مراکز آموزشگاهی از ابتدای سال تحصیلی یعنی کمتر از 10 روز دیگر به صورت حضور بازگشایی گردد. او می گوید که تعلیم دانش آموزان یک اولویت ملی است و دولت تمام قوای خود را به کار بسته تا دانش آموزان در شرایط ایمن به مدارس بازگردند.

وی هشدار داده که ادامه تعطیلی مدارس به لحاظ اجتماعی تحمل پذیر و از نظر مالی پایدار نیست و به لحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است. جانسون معتقد است که بسته نگه داشتن مدارس باید به عنوان آخرین راه چاره در شرایط قرنطینه کامل مد نظر قرار گیرد.

اما محققان معتقدند که حتی اگر بچه ها به کرونا مبتلا نشوند می توانند در زنجیر انتقال این ویروس ایفای نقش نمایند. پروفسور نیل فرگوسن مشاور علمی پیشین دولت هشدار داده که بازگشایی مدارس مقطع متوسطه و مراکز آموزش عالی در این کشور می تواند به تشدید موج دوم کرونا و افزایش شاخص ابتلا به کرونا منجر گردد.

همچنین دکتر ایزابلا اکرل، رئیس گروه تحقیقاتی ویروس های نوظهور از دانشگاه ژنو در اظهار نظری، بازگشایی مدارس را به این امید که بچه ها نقشی در گسترش همه گیری کرونا نخواهند داشت، خوش خیالی دانسته و گفته که این معضل فراتر از حد محاسبه سیاستمداران است.

از سویی وزیر آموزش انگلیس پس از رسوایی نمرات دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی تحت فشار زیادی برای استعفا واقع شده است.

گاوین ویلیامسون هفته گذشته به دلیل ناتوانی در محاسبه نمرات حساس دانش اموزان مقطع پیش دانشگاهی و استرسی که به آنها وارد، عذرخواهی کرد.

وی در توجیه ناتوانی خود اینگونه شرح داد که دولت در پی لغو امتحانات مقطع پیش دانشگاهی به دلیل فراگیری کرونا، الگوریتمی را با یاری رئیس مرکز ناظر بر مدارک تحصیلی و امتحانات انگلیس (افکال) برای محاسبه نمرات دانش آموزان طراحی کرد، که اینک تعیین شده چندان کارآمد نیست.

این الگوریتم قرار بود نمرات دانش آموزان را بر اساس فرایند تحصیلی آنها در سال های گذشته و بدون دخالت مسئولین مراکز آموزشگاهی محاسبه کند. اما نتیجه نمرات پایین تر از حد انتظار دانش آموزان ارائه و موجی از اعتراض ها را در سراسر انگلیس به همراه داشت.

ویلیامسون پایان ضمن عذرخواهی از دانش آموزان اظهار داشت که به نمرات قبلی آنها ترتیب اثر نخواهد داد و نمرات جدید از سوی مسئولین مراکز آموزشگاهی محاسبه می گردد.

این رویداد و مجموعه ای از سیاست های شتابزده دولت جانسون در کنار پیش خرید انبوهی از واکسن های تائید نشده کرونا از نوعی دستپاچگی و سردرگمی دولت در مدیریت بحران کرونا حکایت دارد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سردرگمی دولت جانسون در مدیریت بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سردرگمی دولت جانسون در مدیریت بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید