روایت عبدالحکیم بهار از ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان در همسایه های خوب

به گزارش وبلاگ هوانورد، ترویج فرهنگ کتابخوانی سوژه اولین قسمت از مجموعه مستند همسایه های خوب بود که روز گذشته 29 مرداد روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

روایت عبدالحکیم بهار از ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان در همسایه های خوب

عبدالحکیم بهار عنوان قسمت اول مجموعه مستند همسایه های خوب بود که شب گذشته 29 مردادماه روی آنتن رفت. بهار، مسئول پایگاه سلامت روستای رمین شهر چابهار، بیش از 20 سال است علاوه بر بهورزی در پایگاه سلامت روستا، مشغول ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز هست.

وی سالیان زیادی ست که در یک کانکس همراه با بچه های روستای رمین مشغول فعالیت های کتابخوانی است، اما در حال حاضر ساختمانی کنار کانکس به وسیله منطقه آزاد چابهار و خیران در حال احداث است که جایگزین این کانکس برای بچه های روستا گردد.

عبدالحکیم بهار تا به امروز 2 بار نامزد جایزه ادبی آسترید لیندگرن بزرگترین جایزه ادبیات بچه ها و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در دنیا شده است. از جمله فعالیت ترویجی مهم که بهار در حوزه کتابخوانی انجام داده؛ ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان است.

فعالیت های مهم عبدالحکیم بهار بهانه ای شد تا گفتگویی با او داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

وی با بیان اینکه حدود نوزده سال است در حوزه کتاب و نزدیک به بیست و چهار سال است که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می نماید، عنوان نمود: من تقریبا از کودکی با کتاب، نشریات، روزنامه ها و مجلات عجین بودم و سالهاست کتابخانه ای را در روستایمان راه اندازی کردم و فعالیت هایی را در این زمینه همراه با دوستان خود انجام می دهم.

مسئول پایگاه سلامت روستای رمین شهر چابهار با اشاره به اینکه به وسیله شرمین نادری مشاور محتوایی همسایه های خوب با این پروژه آشنا شده است، عنوان نمود: من ایشان را از زمانی که در نشریه چلچراغ کار می کرد، می شناختم و زمانی که به چابهار سفری داشت بسیار اتفاقی با ایشان روبه رو شدم که خوشبختانه توانستیم کار هایی در زمینه کتابخوانی انجام دهیم و کارمان را توسعه دهیم. به نوعی ایشان باعث حضور من در همسایه های خوب شد.

بهار با بیان اینکه همسایه های خوب به نوعی اولین مجموعه مستندی ست که در آن درباره فعالیت هایش شرح می دهد، توضیح داد: تا به امروز در گزارش های خبری و برنامه های تلویزیونی مختلف درباره کارهایم شرح دادم. اما نکته جالب توجه این مجموعه مستند این است که دوستان نه در پی دیده شدن خود بلکه دغدغه به تصویر کشیدن فعالیت هایی را که افراد در شهر های مختلف به صورت خودجوش انجام می دهند و در پی رقم زدن اتفاقات خوب هستند، دارند.

وی ادامه داد: ساخت مجموعه مستند هایی مانند همسایه های خوب احتیاج بوده و هست چراکه این پروژه ها می تواند انگیزه ای برای دیگران ایجاد کند که با دست خالی و با کمترین داشته ها و امکانات کاری انجام بدهند.

مسئول پایگاه سلامت روستای رمین شهر چابهار با اشاره به اینکه ایران فقط تهران و شهر های بزرگ نیست، یادآور شد: در شهر های کوچک اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است که شاید دیده نشده و یا کمتر دیده شده اند. من معتقدم اگر فیلمسازان و مستندسازان و حتی اصحاب رسانه با دوربینشان سری به این منطقه ها بزنند و افراد خیر را شناسایی نمایند، علاوه بر دیده شدن فعالیتشان، افراد مختلف نیز ترغیب به انجام چنین کار هایی می شوند.

بهار تاکید نمود: صداوسیما می تواند نقش موثری در زمینه کتاب و کتابخوانی که مظلوم واقع شده و خیلی به آن پرداخته نشده است و بعلاوه شناخته شدن منطقه ها کمتر دیده و شنیده شده و ظرفیت هایشان ایفا نماید. حتی ساخت چنین مجموعه هایی می تواند به گردشگری منطقه نیز رونق ببخشد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان ابتدا دست تنها و در شرایط سخت کار خود را شروع نموده است، عنوان نمود: بعد از گذشت مدت ها با دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جشنواره دوستدار کتاب را راه اندازی کردیم که ظرفیت بسیار خوبی بود و شرایطی ایجاد شد که افراد بسیاری از روستا ها در منطقه ها مختلف ایران ایده های مختلفی را ارایه بدهند و اینگونه شبکه سراسری کتابخوانی در شهر های مختلف ایران تشکیل شد.

مسئول پایگاه سلامت روستای رمین شهر چابهار ادامه داد: هم اکنون پنج نفر در منطقه و استان خودشان در این شبکه سراسری مشغول به کار هستند و خوشبختانه تعداد زیادی کتابخانه راه افتاده است. کاری که ما انجام دادیم به من ثابت کرد که تا چه میزان کار گروهی و مشارکتی زیباست و با کمترین امکانات می توان اتفاقات خوبی را رقم زد. شاید بهتر باشم بگویم ما کارمان را با چهار کارتن کتاب شروع کردیم حتی بعضی مواقع میز و جایگاه هم نداشتیم و زیر سایه درخت با بچه ها می نشستیم و درباره کتاب ها صحبت می کردیم.

بهار تاکید نمود: تا به امروز بیش از صد نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. بعلاوه یکی از کار هایی که در راه اندازی شبکه دنبال کردیم، بحث انتخاب کتاب ها بوده است که محتوای آن ها را ملاک قرار دادیم. خوشبختانه توانستیم به تعداد زیادی کتاب خوب دسترسی پیدا و آن ها را جمع آوری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در راه اندازی شبکه کتابخوانی از مسئولان یاری خواسته است یا نه، اظهار کرد: به نظر نمی رسد کاری که ما انجام می دهیم، دغدغه مسئولان این حوزه باشد. هم اکنون افرادی که به صورت خودجوش فعالیت می نمایند، بسیار پیروز هستند و مسئولان احتیاجمند تجربه های دوستان ما هستند. البته بی انصافی ست اگر از سازمان منطقه آزاد در بحث راه اندازی کتابخانه سیار در روستا ها یاد نکنیم. بعلاوه باید بگویم که ما در پی راه اندازی خانه های فرهنگ روستایی نیز بودیم و هستیم که تا حدودی با مشارکت سازمان منطقه آزاد و به اصطلاح جیب خودمان این رخ داده است. امیدوارم تعداد این خانه ها بیشتر بیشتر گردد و ماندگاری این اتفاق آرزوی من است.

بهار در انتها اعلام نمود: دنیای بچه ها که امید آینده هستند، برایم پاک و بسیار بی نقص است و ما باید بتوانیم برای آن ها شرایط مساعدی را فراهم کنیم و ظرفیت خوبی را تدارک ببینیم که با بهره بردن از ظرفیت موجود خوب رشد و کشورمان ایران را سربلند نمایند.

وبلاگ هوانورد فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "روایت عبدالحکیم بهار از ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان در همسایه های خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت عبدالحکیم بهار از ایجاد شبکه کتابخوانی در جنوب سیستان و بلوچستان در همسایه های خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید