فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان، شهری که هر روز پیرتر می گردد

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرنگاران - گروه استان ها: هر روز صدها خبر و گزارش در صفحات استانی خبرنگاران منتشر می گردد که شاید از چشم کاربران دور بماند. در بسته خبری امروز سعی شده گزیده ای از مهمترین اخبار گروه استان های خبرنگاران برای مخاطبان عرضه گردد.

فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان، شهری که هر روز پیرتر می گردد

در بسته خبری امروز از آغاز فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان بخوانید، در مشهد هم از تجارت مرده ها بدانید و از آنفلوآنزایی بخوانید که یک مدرسه را تعطیل کرد.

آغاز فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان

ابتدا سری به استان کرمان بزنیم جایی که فصل جدید کاوش دایناسورها انجام می گردد. استان کرمان به تائید رئیس آموزشگاه علوم فرانسه بهشتی از دیرینه شناسی است که فسیل های ارزشمندی در خود جای داده و باید به دنیا معرفی و قطب دیرینه شناسی و ژئو پارک دنیا گردد.

230 هزار فسیل جمع آوری شده در موزه ای نه چندان مناسب در کرمان نگهداری و در مواردی در سبدهای میوه ای انبارشده اند و خطر تخریب آن ها را تهدید می نماید این فسیل های طی سال هایی که رسانه ای شده اند اما هیچ گاه مکان معینی نداشتند و از انبار خانه ای اجاره ای تا گوشه ای دورافتاده از موزه هرندی کرمان نگهداری شده اند.

اما طی روزهای اخیر گروهی از بهترین محققان دیرینه شناسی فرانسه برای دومین بار طی سال های اخیر به کرمان سفرنموده و اصالت علمی و صندلی مناطق فسیل خیز استان کرمان را موردبررسی قراردادند، در رأس این هیئت علمی و فرهنگی پروفسور فیلیپ تاکه، رئیس آموزشگاه علمی فرانسه که به صورت تخصصی در خصوص دیرینه شناسی فعالیت می نماید از موزه دیرینه شناسی کرمان و سایت های فسیل خیز استان بازدید کرد.

تجارت مرده ها در شهرداری مشهد

گویا در مشهد تجارتی جدید در حال وقوع است با نام تجارت مرده ها. هفته گذشته شورای شهر مشهد تصمیم عجیب و غریبی را اتخاذ کرد که با موجی از اعتراضات مختلف همراه شد.

اعضای شورای شهر مشهد در نود و هفتمین جلسه علنی خود اجازه حضور مرده ها را در شهر صادر کردند و تصمیم گرفتند تا با احداث ره باغ در مجاورت حرم رضوی به وسیله دفن مرده ها در این پارک به تجارت مشغول شوند.

مصوبه جنجال برانگیز شورای شهر در خصوص دفن مردگان در ره باغ های اطراف حرم مطهر رضوی موجی از انتقادها و نظرات مختلف و مخالف را به دنبال داشت که حتی بعضی طرح این مسئله را دور از شأن و منزلت مدیریت شهری می دانستند.

ایجاد آرامستان در مرکز شهر مشهد و در سه طبقه زیرزمین بیم این موضوع را می دهد که این اقدام منجر به آلودگی آب های زیرزمینی گردد و سلامت شهفرایندان را مورد تهدید قرار دهد و از طرفی به ترافیک و ازدحام بیشتر دامن بزند.

این تصمیم در حالی در شورای شهر مشهد مطرح و به رای گذاشته شد که شهرداری مشهد اجازه دفن اموات در گورستان های قدیمی را نمی دهد؛ آنچه مسلم است شهرداری مشهد در نظر دارد از حسن هم جواری با حرم مطهر رضوی برای فروش و عرضه قبور چندمیلیونی و تجارت استفاده کند که ظاهرا فرمانداری با آن مخالفت نموده است.

راه ارتباطی 570 روستای آذربایجان شرقی مسدود است

بارش برف چهره خیلی از استانها را برفی نموده است. توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از مسدود شدن راه های 570 روستا در سطح استان طی 24 ساعت گذشته اطلاع داده و گفته است: روز گذشته 460 روستا در محاصره برف و کولاک نهاده شده بودند اما با آغاز دوباره کولاک از ساعت 5 بامداد امروز چهارشنبه این آمار به 570 روستا افزایش یافت.

اخلاقی همچنین از نجات دو گردشگر استرالیائی گرفتار شده در برف و کولاک منطقه توریستی کندوان اطلاع داد و گفت: راهداران هنگام برفروبی جهت با این دو گردشگر گرفتار شده در برف روبرو شده و نسبت به امدادرسانی به آنان اقدام نموده اند.

دومین شهرک سلامت کشور در ایلام احداث می گردد

سری هم به استان ایلام بزنیم جایی که قرار است دومین شهرک سلامت کشور احداث گردد.

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از احداث دومین شهرک سلامت یا هتل بیمارستان کشور توسط بخش خصوصی در این استان اطلاع داد و گفته است که این شهرک سلامت شامل مجموعه بیمارستانی، اقامتی، رفاهی و ورزشی است و با هدف گذراندن دوران نقاهت بیماران در محیطی آرام، احداث می گردد.

وی همچنین گفته است که در این شهرک، تمامی احتیاجهای روحی روانی بیماران در مراحل مختلف درمان تا انتها دوره نقاهت در نظر گرفته شده و آرامش مورد احتیاج آنان تامین خواهد شد، ضمن اینکه امکانات مورد احتیاج برای رفاه حال همراهان بیمار نیز فراهم است. مکان این پروژه در خارج از محدوده شهر و محل فعلی دانشگاه پارسیان است و برای احداث شهرک سلامت، به دلیل دوری از هیاهوی شهر بسیار مناسب است و امکانات و خدمات مورد احتیاج بیماران و همراهان آنها را تامین خواهد نمود.

تبریز هرروز پیرتر می گردد

تبریز به عنوان دومین کلان شهر فرسوده کشور هرروز فرسوده تر شده و احتیاج به نوسازی در بافت فرسوده را بیش ازپیش در خود حس می نماید.

مطرح شدن نام تبریز به عنوان دومین کلان شهر فرسوده کشور پس از تهران و از سوی دیگر قرار داشتن این شهر روی گسل زلزله زمینه ساز نگرانی های عمده ای در خصوص آسیب پذیر بودن این کلان شهر در هنگام وقوع حادثه های احتاقتصادی شده است.

آذربایجان شرقی 13 درصد از مساحت بافت های فرسوده کشور و هفت درصد از مساحت سکونت گاه های غیررسمی کشور را در خود جای داده که سهم شهر تبریز نیز از این فرسودگی های استان 50 درصد است که زندگی 500 هزارنفری مردم تبریز در این بافت، ابعاد وسیع تری از این آسیب ها را نمایان می نماید.

خانه های موجود در سکونت گاه های غیررسمی شهر تبریز که هیچ اثری از یک بنای مستحکم و ایمن در آن ها دیده نمی گردد، به زنگ خطری برای مسئولان شهری تبدیل شده است، خانه هایی که حتی در مقابل کوچک ترین حادثه ای مانند زلزله ای باقدرت بسیار پایین تاب مقاومت نخواهند داشت.

چشم مردم شهر به یک اسکله

از سال 1388 کلنگ اسکله بزرگ سیریک بر ساحل این شهرستان زده شد که این برای مردم سیریک تبدیل به یک داستان شد.

اسکله ای که قرار بودتحولات عظیمی در شکوفایی و رونق صید و صیادی، تجاری و مبادلات بازرگانی منطقه سیریک و شرق استان هرمزگانبه همراه بیاورد حالا با کمبود اعتبار در میانه راه مانده و حتی باعث شده اسکله های شناور هم دیگر راه به این شهرستان نیابد و لنج داران را به دردسر بیاندازد. تازه باید بدانید به دلیل موقعیت مهم این اسکله چه از بعد تجاری و چه حتی نظامی تکمیل آن واقعا می تواند چه تحولی به همراه بیاورد.

آنفولانزا یک مدرسه را تعطیل کرد/30 درصد دانش آموزان ویروسی شدند

هنوز داستان آنفولانزا ادامه دارد و این بار در یاسوج چنان جولانی داد که یک مدرسه را تعطیل کرد. از مجموع 25 کلاس پسرانه ابتدایی این مدرسه با جمعیت 300 نفر، 22 کلاس بالای 30 درصد به آنفولانزا مبتلا بودند. با مبتلا شدن بعضی دانش آموزان به آنفلوآنزای فصلی و حضور پزشک در مدرسه ومعاینه دانش آموزان معین شد، بسکمک از دانش آموزان به این بیماری مبتلا هستند و به علت انتقال بالای این بیماری و برای جلوگیری از مبتلا شدن بقیه دانش آموزان مدرسه تعطیل شد.

دور زمین با دوچرخه/دنیاگرد 61 ساله همچنان پا به رکاب

ابراهیم صالح آبادی دوچرخه سوار دنیاگرد نیشابوری که تا به امروز یک بار به صورت کامل دور کره زمین را با دوچرخه پیموده، وارد لارستان شد. این دنیاگرد ایرانی 61 ساله که حدود 40 سال است دوچرخه سواری می نماید چهارشنبه در گفت و گو با وبلاگ هوانورد گفته است که مهمترین انگیزه من برای ورزش مفرح دوچرخه سواری، تندرستی و اشاعه پیغام صلح و دوستی است.

وی با بیان اینکه همه ساله بعضی از نقاط ایران و دنیا را رکاب می زنم، خاطرنشان نموده است که من احساس می کنم انسان می تواند با ورزش کردن حتی با کمترین امکانات، زندگی شاد و خوشبختی را تجربه کند و در سفرهایی که داشته ام متوجه شدم انسانها شباهت های زیادی به هم دارند و فطرت انسانها گرایش به دوستی، محبت، مهربانی و کمک به همنوع دارد و در این سفرها همه به نوعی کوشش می کردند من را کمک و کمک نمایند.

این دوچرخه سوار نیشابوری که دو سال پیش یک هزار و 400 کیلومتر را در جنوب هند رکاب زده بود تا به امروز پیروز شده دور دنیا را با گذر از31 کشور و در مدت 20 سال رکاب بزند.

صالح آبادی اهل روستای صالح آباد واقع در دو کیلومتری جنوب شهرستان نیشابور و فوق دیپلم رشته برق و آشنا به سه زبان انگلیسی، عربی و ترکی است.

خطر نشت آلودگی های سیانیدی

در حالی محیط زیست درباره گسترش معدن طلای موته هشدارهایی مطرح نموده که بعضی پژوهش ها نیز از نشت آلودگی های سیانیدی در اطراف کارخانه این معدن گزارش می دهد.

مجتمع طلای موته یکی از واحدهای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است و بهره برداری از آن به عنوان نخستین مرکز استخراج و تولید طلا در ایران بعد از انقلاب آغازشده است.

معدن طلای موته که در نزدیکی روستای موته و رباط ترک و در فاصله 50 کیلومتری از شهرهای گلپایگان، دلیجان و میمه واقع شده است، به صورت روباز و دارای 9 کانسار(محل انباشت کانی سنگ) طلا است.

بنا بر بعضی اطلاعات در حال حاضر سالانه نزدیک به 200 کیلو طلا از معدن طلای موته استخراج می گردد.

بلااستفاده ماندن نیمی از اراضی قابل کشت در ورامین

در حالی بر اساس آمارها حدود 85 هزار هکتار اراضی قابل کشت در ورامین وجود دارد که کم آبی بیش از نیمی از این اراضی را بلااستفاده نموده است.

شهرستان ورامین با دارا بودن حدود 85 هزار هکتار اراضی قابل کشت، یکی از قطب های مهم کشاورزی استان تهران محسوب می گردد که نقش اساسی در تأمین سبد غذایی مردم استان ایفا می نماید.

درگذشته شهرستان ورامین در عرصه های محدودی نظیر کشت غلات و صیفی جات به پیروزیت های بزرگی رسیده بود اما امروز این منطقه علاوه بر کشت محصولاتی نظیر گندم، جو و صیفی جات، در کشت محصولاتی نظیر پسته، زعفران، عرقیات گیاهی و بعضی محصولات دیگر نیز پیروز بوده است.

یکه تازی بیماری های قلبی در خراسان جنوبی

بیماری های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ ومیر در استان خراسان جنوبی است و این زنگ خطر زمانی بلندتر نواخته می گردد که سکته های قلبی در سنین پایین در استان فرایند افزایشی پیدا نمایند.

رچند شایع ترین ردهٔ سنی در بیماران که در اثر بیماری های قلب فوت نموده اند 65 تا 70 سال است، اما در سال های اخیر به دلیل سبک نادرست زندگی و الگوهای نامناسب غذایی سال به سال بر تعداد جوانان مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی اضافه نموده می گردد.

غرور پلنگ ها را نشکنید

اما بشنوید از استان سیستان و بلوچستان که یک قلاده پلنگ شب گذشته تعداد 16 راس گوسفند را تلف کرد.

این پلنگ که چوپان 63 ساله ایرانشهری را نیز در پی حمله به گله زخمی نموده است ظاهرا با وجود تهدید چوپان و حتی پرتاب سنگ هم از رو نرفته و برای دقایقی در میان گله جولان می داده است.

جالب اینجا است که رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ایرانشهر می گوید اگر می خواهید پلنگ ها زودتر مکان مورد حمله را ترک نمایند غرورش را نشکنید.

محمد انور هاشمزهی در این باره گفت: روز گذشته قلی بلوچی مورد حلمه یک قلاده پلنگ نهاده شد به طوری که این چوپان 63 ساله از ناحیه صورت، دست و پا زخمی و برای مداوا به بیمارستان خاتم الانبیاء ایرانشهر منتقل شد.

وی با بیان اینکه تمام خسارت دام های تلف شده و هزینه درمان این چوپان از سوی اداره محیط زیست پرداخت می گردد بیان نموده: پلنگ به دلیل غرور زیاد در شرایط تحت فشار به سختی محل را ترک می نماید، بنابر این انتظار می رود اگر مردم منطقه با این حیوان روبرو شده، هرگز سعی ننمایند به او حمله نموده و یا با پرتاب سنگ و چوب او را تحریک نمایند.

وی اضافه نمود: این حیوان در صورت احساس آزاد بودن در هنگام فشار، خودش از محل دور می گردد.

بارش برف بعد از دو سال در گیلان

از سیستان و بلوچستان جهتمان را به سمت گیلان تغییر می دهیم. استانی که بعد از دو سال رنگ و بوی برف را به خود دید.

صبح امروز مردم رشت شاهد بارش برف بودند و از همه بیشتر هم بچه مدرسه ای ها راضی بودند که در بعضی از مقاطع و در بعضی شهرستانها تعطیل شدند.

غفلت از کارکرد راهنمایان محلی در صنعت هزار نقش گردشگری

این روزها گردشگری و محاسن آن نقل تمام محافل است و اینکه چگونه می گردد از این حوزه پول ساز بهره اقتصادی مناسبی برد، در این خصوص راهکارهای مختلفی تجویز می گردد اما در مازندران شرایط این گونه نیست و راهنمایان محلی در این صنعت مهم نقش زیادی ندارند.

در حالی از کارکرد بلدها و راهنمایان محلی به عنوان سفیران فرهنگی غفلت می گردد که پیوند آنان با گردشگری می تواند به جریان دنیاگردی رونق بخشد.

بَلَدهای محلی نقش مهمی در راهنمایی، تأمین احتیاجمندی های مادی و معنوی گردشگران دارند و توانمندی هر یک از این افراد به جریان دنیاگردی رونق می بخشد و عدم کارایی آن ها مانع از رشد و توسعه دنیاگردی در کشورها می گردد.

اگرچه خیلی دیر آموزش بلدها و راهنمایان محلی در دستور کار میراث فرهنگی قرارگرفته اما ارتقای سطح علمی و عملی راهنمایان بلد محلی می تواند در رونق گردشگری حائز اهمیت باشد.

حکایت شهید مدافع حرم از زندان تا سوریه

حکایت فعالیت های سردار شهید سعید سیاح طاهری روایتی از کار فرهنگی در زندان ها تا جهاد در میدان دفاع از حرم حضرت زینب(س) است، شهیدی که زندانیان می گویند: فکر نمی کردیم او سردار باشد.

ماجرا از این قرار است که امروز گرامیداشت متفاوتی در زندان دورود استان لرستان برگزار گردید، گرامیداشت برای شهیدی که پایه گذار حضور مددجویان زندانی در سفرهای راهیان نور به مناطق جنگی به همراه نویسندگان کتابهای دفاع مقدس بود تا آنها خوانده های خود از کتابها را از نزدیک مشاهده نمایند.

این شهید بزرگوار توانست با هماهنگی معاون قوه قضاییه و بسط این روش به ندامتگاههای عمومی دیگر شهرها از جمله آبادان، اهواز، بوشهر، اوین، ندامتگاه زنان شهر ری و همه ندامتگاههای استان لرستان، تعدادی از مددجویان را با اهداء مرخصی و عفو مشروط به زندگی سالم باز گرداند و حتی با پیگیری این شهید چند نفر از مددجویان محکوم به اعدام و در آستانه اجرای حکم، از اعدام رهایی یافتند.

شهید سعید سیاح طاهری وجود جانبازی 75 درصد به صورت داوطلبانه و بی هیچ سمت رسمی به سوریه رفته و در اواخر دی ماه به دست گروهک جنایتکار داعش در دفاع از حرم اهل بیت به شهادت رسید.

برف و بلاتکلیفی دانش آموزان

امروز برف دوباره به استانهای غرب کشور سر زد، تا بازهم مدارس لرستان و همدان تعطیل شوند، هرچند که اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس موجب بلاتکلیفی اولیا دانش آموزان شد.

در استان همدان تا ساعت 6 صبح و در لرستان تا هفت صبح هیچ گونه اطلاعیه و یا خبری به وسیله رسانه ها و یا سایت اداره کل آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی مدارس اعلام نشده بود تا بسکمک از خانواده ها و والدین پس از مراجعه به مدرسه از تعطیلی نوبت صبح اطلاع پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان، شهری که هر روز پیرتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل جدید کاوش دایناسورها در کرمان، شهری که هر روز پیرتر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید