کاهش 60 درصدی بارندگی در مشهد، کمبود 26 درصدی آب در تابستان سال آینده

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به کاهش 60 درصدی بارش ها در مشهد نسبت به سال گذشته گفت: بر اساس پیش بینی ها در تابستان آینده مشهد با 26 درصد کمبود آب روبرو خواهد شد.

کاهش 60 درصدی بارندگی در مشهد، کمبود 26 درصدی آب در تابستان سال آینده

حسین اسماعیلیان شب گذشته، چهارم دی، در یازدهمین نشست شب آب خراسان با عنوان در امتداد خشکسالی که در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: خراسان رضوی اقلیم خشکی داشته و این مساله موجب شده تا 80 درصد آب این استان به وسیله منابع زیرزمینی تامین گردد. به طور کلی تقریبا نزدیک به 100 درصد آب شرب بیشتر شهرها و روستاهای استان از منابع آبی زیر زمین تامین می گردد.

وی با اشاره به جمعیت مشهد و بعلاوه حضور سالانه زائران در این شهر اضافه کرد: بیش از 50 درصد آب شرب مشهد از منابع آب سطحی تامین می گردد که تامین این منابع به شدت به شرایط جوی بستگی دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد توضیح داد: شرایط جوی و کاهش مقدار بارندگی مسائلی در تامین آب شرب مشهد ایجاد خواهد نمود و این مساله بزرگترین چالش و تهدید برای این شهر خواهد بود.

اسماعیلیان با اشاره به پیش بینی رشد جمعیت مشهد تا افق 1420 توضیح داد: در افق 1420 با توجه به افزایش جمعیت شهر مشهد احتیاج آبی مشهد به 400 میلیون متر مکعب در سال خواهد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که با وجود اقداماتی که برای تامین آب در استان اجرا شده، باز هم تقریبا منابع آب قابل توجهی تا آن موقع وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به خشکسالی ادامه دار استان و مشهد گفت: سال گذشته استان و مشهد بدترین شرایط خشکسالی را تجربه کرد که این موضوع در مشهد نسبت به استان بحرانی تر بود. در واقع کاهش بارندگی ها طی سال گذشته نسبت به بلندمدت 70 درصد بود که در پی آن 100 درصد شهرستان مشهد تحت تاثیر خشکسالی نهاده شد. امسال هم نزدیک به 60 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در مشهد اتفاق افتاده است.

در تابستان امسال مقدار مصرف آب در مشهد 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه در سال 97 با پیش بینی این شرایط با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برنامه اضطراری تامین آب مشهد تدوین شده، گفت: بخش قابل توجهی از این برنامه ها به مرحله اجرا درآمده است. با توجه به خشکسالی مذکور تابستان امسال باز هم مسئله ای از لحاظ جیره بندی و قطع آب رخ نداد. بعلاوه در روستاها نیز اقدامات بزرگی انجام شد و با تنش آبی خاصی روبرو نشدیم. با همه این ها در تابستان امسال مقدار مصرف آب در مشهد 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

اسماعیلیان اعلام کرد: اگر امسال شرایط آبی را مانند سال قبل فرض کنیم، 3000 لیتر بر ثانیه از ظرفیت تامین آب منابع سطحی خود را از دست خواهیم داد. بر اساس پیش بینی ها در تابستان 1401 احتیاج آبی مشهد حدبیشتر به 13 هزار لیتر بر ثانیه خواهد رسید ولی حدبیشتر امکان تامین آب از منابع سطحی و زیرزمینی 9.5 متر مکعب است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه هایی مانند جمع آوری انشعابات غیر مجاز، جمع آوری چاه های آب داخل مشهد و... که در گذشته نیز اجرا شده، گفت: امید است بتوانیم بخشی از 50 درصد احتیاج آبی مشهد را به وسیله پروژه های آبی در حال انجام جبران و 50 درصد دیگر را با مدیریت منابع آب سطحی تامین کنیم تا بتوانیم تابستان سال آینده را پشت سر بگذرانیم.

در ادامه این نشست غلامحسین ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط منابع آب چندان مطلوب نیست و باید کشت ها بر اساس مقدار آب موجود انجام گردد. متاسفانه در سال زراعی جاری در کشت آبی محصولات کشاورزی به سطح پیش بینی شده در استان دست نیافته ایم. در کشت دیم نیز استان تنها 40 درصد پیشرفت داشته است.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اجرای سیستم های آبیاری میکرو در زراعت و آبیاری زیر سطحی در باغات است که می تواند مسائل کم آبی را حل نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات مشترک میان سازمان جهاد کشاورزی با شرکت آب منطقه ای استان برای مدیریت آب در شهرستان ها اعلام کرد: از سوی سازمان این آمادگی وجود دارد با برگزاری جلسات مسائل را مرتفع کرد.

وی با اشاره به همکاری کشاورزان و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان اعلام کرد: بزرگترین مشارکت کشاورزان با ما همکاری جهت نصب کنتورهای هوشمند در چند سال اخیر بوده است. بعلاوه 157 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از کشت آبی به سمت استفاده از آب های شور راهنمایی شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش 60 درصدی بارندگی در مشهد، کمبود 26 درصدی آب در تابستان سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 60 درصدی بارندگی در مشهد، کمبود 26 درصدی آب در تابستان سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید