کتاب حسرت؛ معرفی اثری تازه در حوزه خودشناسی از انتشارات بیدگل

به گزارش وبلاگ هوانورد، کتاب حسرت (در ستایش زندگی نازیسته)، اثر آدام فیلیپس، با ترجمه میثم سامان پور، در بازار نشر ایران، توزیع شده است. این کتاب در سال 1400 به وسیله انتشارات بیدگل، در قطع و مقدار پالتوئی به چاپ رسیده است. کتاب حسرت با عنوان فرعی در ستایش زندگی نازیسته در نوبت چاپ اول در 237 صفحه با قیمت 84 هزار تومان روانه بازار کتاب شد.

کتاب حسرت؛ معرفی اثری تازه در حوزه خودشناسی از انتشارات بیدگل

در ادامه این مقاله از وبلاگ هوانورد مگ، به نقد و آنالیز این کتاب می پردازیم و برش هایی از آن را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید.

در شرح کتاب حسرت (در ستایش زندگی نازیسته) آمده است:

همه ما دو زندگی موازی داریم: یکی همین زندگی کنونی مان و دیگری همان که حس می کنیم باید می داشتیم یا هنوز هم ممکن است داشته باشیم اش. باوجود تمام تلاشی که صَرف زیستن در لحظه می کنیم، آن زندگیِ نازیسته به حضوری گریزناپذیر می ماند، به سایه ای که گویی قدم به قدم ما را دنبال می نماید؛ و همین ممکن است تبدیل گردد به داستان زندگی ما: مرثیه ای در سوگ نیازهای برآورده نشده و میل های قربانی شده.

افسانه استعدادهایمان ما را افسون می نماید؛ این افسانه که می توانیم چه جور آدمی شویم و چه ها کنیم. و این می تواند زندگی ما را به یک ناکامی همیشگی و بی خاتمه تبدیل کند.

اما اگر شکست را از این معامله کنار بگذاریم چه؟ از دید آدام فیلیپس، روان کاو مطرح و شناخته شده، که دلبستگی ویژه ای هم به پارادوکس های ظریف دارد، اگر بتوانیم سرخوردگی های خود را سرنخی ببینیم برای پیدا کردن آنچه واقعاً می خواهیم، آن وقت است که رضایتمندی می تواند به شکل غیرمنتظره ای محقق گردد.

به بیانی دیگر، سودای زندگی بدون سرخوردگی به این می ماند که زندگی ای عاری از امکان شناخت امیالمان و تحقق آن ها را طلب کنیم.

فیلیپس در کتاب حسرت، با بهره جستن از تجربه های بالینی خود در زمینه روان کاوی و تحلیل آثار فروید، دی. دبلیو، وینیکات، ویلیام جیمز و شکسپیر نشان می دهد که سرخوردگی، نگرفتن مطلب، و قسر دررفتن، همگی فصل هایی از زندگی نازیسته ما هستند؛ و شاید هم بخشی جدانشدنی و اساسی از یک زندگی زیسته.

درباره نویسنده

آدام فیلیپس (متولد 19 سپتامبر 1954) روانکاو و مقاله نویس انگلیسی است. از سال 2003 او مسئولیت سردبیری مجموعۀ زیگموند فروید در انتشارات پنگوئن را دارد. بعضی از منتقدین او را برجسته ترین نویسندۀ روانکاوی انگلیس توصیف می نمایند. او مقالات زیادی در حوزۀ روان و ادبیات در نشریات مهم به چاپ رسانده است.حسرتاز جمله آثار اوست که به فارسی ترجمه شده.

معرفی کتاب حسرت اثر آدام فیلیپس

شکست ها، افتراق ها و انشقاق ها، چنان زندگی ما را در برگرفته اند که از لحظه ای، به یقین می دانیم که دیگر آن آدم پیشین نیستیم. به واقع ما بنا به عمق درونیاتمان و ژرفای تجربه های زیسته مان، از لحظه هایی، یک زندگی زندگی نشده را به چشم می بینیم که حسرت را برای ما معنا می نمایند.

عشقی به غایت در کمال و اکمل که ازدست می گردد، یا با مرگ یا با بی وفایی معشوق، ازدواجی که به جدایی منجر می گردد و خانواده ای که فرومی پاشد، فرزندی که به سرعت و پیش از ما، از بودن درمی گذرد و …، همه اینها حسرت را از برای زندگی نازیسته برایمان به ارمغان می آورند و ردشان از ما بیرون نمی رود.

پرسش اینجاست که با این زندگی حسرت آلود، با این سرخوردگی های ورای تحمل چه باید کرد؟ آدام فیلیپس در کتاب حسرت؛ در ستایش زندگی نازیسته فلسفه، ادبیات و هنر را پیش رو گذاشته و با حضور هرآنچه در مقام یک روانکاو از مواجهه با بیماران سرخورده فراگرفته، عبور از سودازدگی زندگی های موازی شخصی مان را طریقتی می داند که باید فهمش کنیم.

اینکه شکست عاشقانه عمیق، شما را از رجعت به عشق و ایمان به حضور و نیازش بر حذر می دارد، اینکه یک خانواده ازهم پاشیده شما را از ازدواج دوباره ترسان نموده و… و بسیاری از سرخوردگی های گونه گونی که در زندگی داشته و داریم، به واقع نمی توانند دلیلی باشند بر این نظر که عشق، ازدواج و… فقط همانی بود که می توانست باشد و دیگر نیست؛ حسرت، به همه آن شکاف های عظیمی که ما را دوشقه نموده اند، از منظر بخشی از طریقت شناخت خویشتنمان نگاه نموده و هرآنچه زندگی نشده است را بخشی از راستا زندگی شده و درجریان می بیند که باید در پی اش بود.

هشتمین نمایشگاه آنلاین وبلاگ هوانورد با عنوان قفسه های دوست داشتنی از 17 اردیبهشت تا 6 خردادماه برگزار می گردد که در آن بیش از 100 هزار عنوان کتاب تا 80 درصد تخفیف به دوستداران کتاب عرضه می شوند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "کتاب حسرت؛ معرفی اثری تازه در حوزه خودشناسی از انتشارات بیدگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب حسرت؛ معرفی اثری تازه در حوزه خودشناسی از انتشارات بیدگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید