جامعه به کتاب برمی شود

به گزارش وبلاگ هوانورد، یک نویسنده گفت: جامعه به کتاب بازخواهد گشت؛ حتی فضای مجازی نتوانسته جای کتاب را پر کند.

جامعه به کتاب برمی شود

حسینعلی جعفری، نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: شیوه تبلیغ و معرفی کتاب ها باید بازنگری گردد حجم فراوری کتاب در ایران بالاست و ترویج کتاب به میزان فراوری کتاب اهمیت دارد؛ بنابراین ناشران نباید در معرفی کتاب های خود به انتشار چند خبر در رسانه ها اکتفا نمایند.

لزوم معرفی درست کتاب به مردم

این نویسنده گفت: حجم فراوری کتاب در ایران بالاست و باید به درستی به مردم معرفی گردد، اما بالاخره ما به کتاب رجعت خواهیم کرد.

اصلاح شیوه تبلیغ کتاب

جعفری با بیان این که در صورت اصلاح شیوه های تبلیغ کتاب، مردم پای کار کتابخوانی خواهند آمد، گفت: ما کتاب های خوبی در ایران داریم که هنوز به درستی به مردم شناسانده نشده اند؛ پرسش این است که در مدارس و دانشگاه ها و مراکز آموزشی چقدر جلسات نقد کتاب برگزار می گردد و چقدر برای معرفی کتاب ها کوشش صورت می گیرد؟

استفاده مطلوب از فرصت فضای مجازی

وی با تأکید بر این که فضای مجازی، فرصت مطلوبی برای معرفی کتاب های خوب فراهم نموده است گفت: ما باید کتاب های چاپ شده را به جامعه کتاب خوان مان معرفی کنیم؛ در واقع فضای مجازی فرصت است به شرط آن که از آن استفاده گردد.

بازگشت جامعه به کتابخوانی

جعفری با اشاره به شرایط کتابخوانی از منظر آینده پژوهانه، گفت: تصور می کنم جامعه به کتاب بازخواهد گشت؛ خود من صاحب وبلاگ و صفحات مجازی بوده ام، اما هیچ چیز نتوانسته است جای کتاب را برای من پر نمایند.

جعفری اضافه نمود: متصدیان امر کتاب و کتابخوانی باید بتوانند، کتابخوانی را به طور شایسته ای ترویج نمایند؛ فضای مجازی انفجار اطلاعات است، اما خروجی آن اقیانوس هایی به عمق یک میلی متر خواهد بود؛ در مقابل این کتاب است که آدم های عمیق، متفکر و اندیشمند می سازد؛ وقتی افراد از بازی فضای مجازی دلزده شدند، به کتاب رجعت خواهند کرد.

مدارس کشور مطالعه محور نیستند

وی با تصریح بر این که مدارس ما، نه مطالعه محور بلکه حفظ محور هستند گفت: آموزش و پرورش در این حوزه اشکالات زیادی دارد که باید اصلاح گردد؛ ما دانش آموزان را به سمت مطالعه سوق نداده ایم؛ می توان به جای سوالات خشک، از دانش آموزان خواست تا خلاصه کتاب هایی را که خوانده اند بنویسند و ارائه نمایند و نمره بگیرند؛ این امر سبب می گردد که در کنار کتاب های درسی، چند کتاب خوب هم در مدارس خوانده گردد.

سی اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می خوانیم از 21 آبان ماه شروع به کار نموده است و تا 27 آبان ماه 1401 ادامه خواهد داشت.

وبلاگ هوانورد فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جامعه به کتاب برمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جامعه به کتاب برمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید