آیا بدنسازی قد را می سوزاند و از رشد جلوگیری می نماید؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، در دنیای سلامت و تندرستی شما می توانید افسانه هایی را پیدا کنید که همه آن ها بدون آنالیز علمی و تحقیقات دانشمندان بر سر زبان ها می افتند. یکی از سوالاتی که برای بعضی افراد پیش می آید این است که آیا بدنسازی قد را میسوزاند؟

آیا بدنسازی قد را می سوزاند و از رشد جلوگیری می نماید؟

این سوال را می توانید در مطب پزشکی دکترهای تغذیه و باشگاه ها بشنوید که آیا بدنسازی رشد قد را متوقف میکند؟ اغلب والدین بچه ها زیر 18 سال نگران این موضوع هستند. نگرانی درباره همچین مسئله ای منطقی به نظر می رسد، اما در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا تاثیر بدنسازی بر قد را بیشتر آنالیز کنیم و بفهمیم آیا این سوال واقعیت دارد یا خیر.

علم درباره مسئله بدنسازی و قد چه می گوید؟

این افسانه که می گوید: وزنه زدن بچه ها در سنین کم باعث جلوگیری از رشد آن ها می گردد ثابت نشده و به وسیله هیچ کدام از تحقیقات علمی تایید نمی گردد؛ بلکه با توجه به تحقیقات و مطالعات دانشمندان، اگر برنامه تمرین قدرتی برای افراد به درستی طراحی گردد و تحت نظارت مربی حرفه ای انجام گردد، فواید بی شماری هم می تواند داشته باشد.

آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) به این نتیجه رسیده است که برخلاف آنچه بسیاری معتقدند، تمرینات قدرتی برای بچه ها 8 سال به بالا می تواند راهی ایمن برای تقویت قدرت و تناسب اندام باشد.

بعضی از این فواید عبارت اند از:

  • افزایش قدرت بدنی و بهبود شاخص استحکام استخوان (BSI)
  • کاهش خطر شکستگی استخوان
  • کاهش احتمال آسیب های مرتبط با ورزش
  • بالا رفتن اعتماد به نفس
  • تمایل به تناسب اندام و بهبود عملکرد ورزشی

چرا بعضی مردم بر این عقیده هستند که بدنسازی باعث توقف رشد می گردد؟

به احتمال زیاد، این افسانه که بلند کردن وزنه مانع رشد می گردد، ناشی از نگرانی در خصوص آسیب تماشا صفحات رشد بچه ها با شرکت در یک برنامه تمرینی قدرتی است. دکتر راب راپونی (Rob Raponi)، پزشک طبیعی درمانی و متخصص تغذیه ورزشی، می گوید: این تصور غلط که بلند کردن وزنه مانع رشد می گردد، احتمالا برگرفته از این موضوع است که وارد شدن آسیب به صفحات رشد در استخوان های نابالغ، می تواند منجر به متوقف شدن رشد گردد.

با این حال، او اشاره می نماید که آسیب های وارده می توانند ناشی از فرم ناصحیح، وزنه های بیش از حد سنگین و عدم نظارت یک مربی حرفه ای باشند. بنابراین با یک برنامه مناسب، هرگز اتفاق ناگواری رخ نخواهد داد.

چیزی که در این افسانه به آن اشاره نمی گردد، این است که احتمال وارد شدن آسیب با اشتباه انجام دادن هر نوع ورزشی، حتی ورزش های هوازی ساده مثل دوچرخه سواری، ممکن است ایجاد گردد و فقط مختص وزنه برداری و کار با تجهیزات بدنسازی نخواهد بود. در واقع، بین 15 تا 30 درصد از تمام شکستی ها در دوران کودکی به علت آسیب وارده بر صفحات رشد هستند.

صفحات رشد شما در واقع نواحی غضروفی بافت در حال رشد در انتهای استخوان های بلند هستند (مثلاً استخوان ران یا بازو). این صفحات زمانی که افراد جوان به بلوغ جسمی می رسند، به استخوان سفت تبدیل می شوند؛ اما در طول رشد نرم تر هستند و به همین بیشتر در معرض آسیب هستند.

اما فقط به این علت که صفحات رشد مستعد آسیب هستند، باعث نمی گردد که یک نوجوان یا جوان باید از وزنه زدن و انجام بدنسازی اجتناب کند.

کریس ولف (Chris Wolf)، متخصص طب ورزشی و متخصص ارتوپدی ترمیمی در گروه پزشکی بلوتیل، می گوید: عقیده مشترک بین متخصصان پزشکی این است که وزنه برداری و بدنسازی در بچه ها زیر 18 سال تا زمانی که به درستی و تحت نظارت انجام گردد، ایمن است.

تفاوت تمرین قدرتی و تمرین با وزنه سنگین

مانند هر ورزش دیگری، تمرین با وزنه می تواند مدل های مختلفی داشته باشد و زمانی که بحث سلامت کودک شما در میان باشد، توجه به این مسئله اهمیت دارد. تمرینات قدرتی (Strength Training) متفاوت از تمرینات با وزنه سنگین و پاورلیفتینگ هستند.

تمرین با وزنه های سنگین می تواند فشار شدیدی را بر روی عضلات، تاندون ها و مفاصل وارد کند که برای یک نوجوان در حال رشد انتخاب مناسبی نیست. از سوی دیگر، تمرینات قدرتی و آمادگی جسمانی به بهبود سلامت عمومی و تناسب اندام یاری می نمایند.

چگونه ایمن ورزش کنیم؟

اگر کودک شما علاقه مند به آغاز یک برنامه وزنه برداری یا بدنسازی است، موارد زیادی وجود دارند که باید در نظر داشته باشید؛ بعضی از این موارد را در ادامه آنالیز خواهیم کرد:

1. سخت نگیرید

زمانی که در سنین نوجوانی هستید، مهم است که به خودتان سخت نگیرید؛ مهم است که همه چیز را آهسته پیش ببرید و به تدریج قدرت خود را افزایش دهید. نباید انتظار داشته باشید که یک شبه قادر به استفاده از وزنه های سنگین باشید. این موضوع به معنی آغاز با وزنه های سبک تر، تکرارهای بیشتر و تمرکز بر اجرای صحیح حرکت به جای تمرکز روی وزن دمبل ها است.

2. اینکه چقدر بزرگ هستید، اهمیتی ندارد

طبق گفته دکتر الکس تابرگ (Alex Tauberg)، بچه ها زیر 18 سال نباید با هدف افزایش سایز عضلانی وزنه برداری و بدنسازی انجام دهند. در واقع، بیشتر مزایایی که یک کودک از وزنه برداری به دست می آورد، وابسته به اعصاب و عضلات خواهد بود. زمانی که یک کودک قادر به انجام حرکات با وزنه های سنگین تر باشد، معمولا به علت افزایش عملکرد عضلانی او است، و نه به علت بزرگ شدن عضلات. برنامه تمرینی باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شوند.

3. سن فقط یک عدد است

معین کردن اینکه یک کودک یا نوجوان چه زمانی برای آغاز برنامه های قدرتی و وزنه برداری آماده است، باید به صورت فردی و با در نظر گرفتن شرایط بدنی او انجام گردد و نه فقط بر اساس سن.

دکتر آدام ریوادنیرا (Adam Rivadeneyra)، پزشک ورزشی در موسسه ارتوپدی هوگ می گوید: برای فراهم کردن ایمنی در ورزش باید به بلوغ فرد و نظارتی که بر او می گردد توجه کرد. بعلاوه توانایی پیروی از قوانین و دستورالعمل ها برای یادگیری صحیح الگوهای حرکتی بسیار مهم است.

4. از پایه اصولی آغاز کنید و آن را برای خود سرگرم نماینده کنید

دکتر راپونی معتقد است که بدنسازی و وزنه برداری تا زمانی که اصولی و تحت نظارت انجام گردد، می تواند لذت بخش و هیجان انگیز باشد. او توصیه می نماید تمرینات خود را در ابتدا بدون وزنه و فقط با وزن بدن خود آغاز کنید؛ شنای اصلاح شده، اسکات بدون وزنه، پلانک و دراز و نشست بعضی از تمرینات مناسب هستند که بدون احتیاج به هیچ وزنه ای می توانید انجام دهید.

5. نظارت صحیح، کلید ایمن بودن است

اگر نوجوان شما علاقه مند به شرکت در تمرینات قدرتی است، مطمئن شوید که تحت نظر یک مربی باتجربه و حرفه ای تمرین می نماید. یک مربی حرفه ای باید برای همچین شرایطی آموزش دیده باشد و بتواند یک برنامه تمرینی مناسب و مخصوص فرزند شما طراحی کند.

بعلاوه بهتر است فرزند خود را به سالن های بدنسازی که تجهیزات پیشرفته دارند نبرید، زیرا این دستگاه های بدنسازی برای بزرگسالان طراحی شده اند و ممکن است خطر ایجاد آسیب در بچه ها را بالا ببرند.

اگر در خصوص شرکت کردن فرزندتان در دوره های بدنسازی و آمادگی جسمانی نگرانی دارید، می توانید ابتدا با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

حرف آخر

به طور کلی، گاها بعضی افراد به خود این اجازه را می دهند تا بدون مدرک و علت علمی، نظرات شخصی خود را در خصوص موضوعات مختلف بیان نمایند. افسانه های زیادی در حوزه ورزش و سلامت وجود دارند که ممکن است سال ها در فکر مردم جای گرفته باشند، اما علت نمی گردد که همه آن ها درست و موثق باشند. در این مطلب سعی کردیم به طور کلی پدیده بدنسازی و تاثیر آن بر قد و رشد را آنالیز کنیم؛ امیدواریم که برایتان مفید بوده باشد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ هوانورد مگ را بخوانید.

منابع: Healthline, Parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا بدنسازی قد را می سوزاند و از رشد جلوگیری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بدنسازی قد را می سوزاند و از رشد جلوگیری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید