ارزآوری 2 هزار هکتار گلخانه با 80 هزار هکتار پسته برابری می نماید

به گزارش وبلاگ هوانورد، فرماندار رفسنجان با اشاره به کشت های جایگزین گفت: اگر 2 هزار هکتار گلخانه در رفسنجان ایجاد گردد، می تواند به مقدار 80 هزار هکتار پسته ارز آوری داشته باشد.

ارزآوری 2 هزار هکتار گلخانه با 80 هزار هکتار پسته برابری می نماید

حسین رضایی روز پنجشنبه در مراسم تکریم مدیر سابق و معرفی مدیر نو جهاد کشاورزی شهرستان رفسجان با بیان اینکه کشاورزی شهرستان باید حفظ گردد، گفت: در این شهرستان جهش در آبیاری تحت فشار، فراوری آبزیان و مکانیزاسیون در سنوات قبل رخ داده و امید است ضمن توجه به این موارد، اولویت هایی نظیر توسعه گلخانه ها نیز مد نظر مدیر نو جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان قرار گیرد.

او به وجود بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان اشاره نمود و اضافه کرد: : 12 هزار هکتار از سطح زیر کشت باغات در رفسنجان به آبیاری نوین قطره ای مجهز شدند.

فرماندار رفسنجان اعلام کرد: شهرستان رفسنجان ، چندین سال است که با بحران خشکسالی روبرو شده و یکی از راه حل های برون رفت از این معضل، اجرای طرح های نوین آبیاری است و سال آینده، اجرای مجدد طرح های نوین در شهرستان شروع می گردد و دولت نیز بدین منظور تسهیلات بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

او توضیح داد: طی 2 سال گذشته، کشاورزی شهرستان رفسنجان، شرایط سختی داشت و در سال 1401 حداکثر 4 هزار تن پسته در شهرستان برداشت و اقتصاد شهرستان با مشکل روبرو شده است.

فرماندار شهرستان رفسنجان با بیان اینکه پسته رفسنجان باارزش است؛ اما ضربه ای که از ناحیه خشکسالی، سرمازدگی و سیل به این کشاورزی وارد شده، باعث افزایش مسائل اجتماعی و بیکاری شده است، توضیح داد: سال جاری در کشور برداشت 150 هزار تن از باغ های پسته پیش بینی شده بود که با وجود این مسائل این مقدار به 27 هزار تن کاهش یافته است.

فرمانداری رفسنجان یکی از دیگر راه های برون رفت از مسائل کشاورزی را کشت های جایگزین عنوان نمود و بیان داشت: اگر 2 هزار هکتار گلخانه در رفسنجان ایجاد گردد، می تواند به میزان 80 هزار هکتار پسته ارز آوری داشته باشد.

او ببان داشت: در بحث دامپروری، شهرستان در مواردی نظیر مرغداری و پرورش اسب سرآمد است و امید است در موارد دیگر نیز با افزایش بهره­ وری، جایگاه های مناسب تری پیدا کند.

رضایی با بیان اینکه دامپروری در رفسنجان در کنار کشاورزی به اقتصاد استان یاری می نماید به طوری که 35 درصد فراوری مرغ استان کرمان در رفسنجان صورت می گیرد، توضیح داد: مقدمات ایجاد میدان دام در شهرستان فراهم شده و دامپروری های سطح شهرستان به آنجا منتقل می گردد.

محمد خیراندیش، رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان هم در این مراسم گفت: متاسفانه سال 1401 سال زراعی و کشاورزی خوبی به علت وقوع سیل، خشکسالی ها و سرمازدگی ها برای استان و به ویژه رفسنجان نبود.

او اضافه کرد: خشکسالی در سال های اخیر در استان پدیدار شده و ابتدای سال جاری هم سرمازدگی ها و در مرداد ماه نیز سیل بر مسائل کشاورزان اضافه شد و امیدواریم که با تعامل با کشاورزان بتوانیم بر مسائل پیروز شویم.

عباس حاج عبدالهی، مدیر سابق جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان هم گفت: 600 کیلومتر مربع باغ پسته در رفسنجان از سوی 46 هزار کشاورز اداره می گردد که از پارسال تا به امروز بیش از یک میلیارد متر مکعب آبیاری شده؛ اما پارسال و سال جاری در مجموع 20 هزار تن محصول برداشت شده و بیشترین ضربه به بخش کشاورزی شهرستان از ناحیه تغییرات اقلیمی بوده است.

علی باقری به عنوان سرپرست مدیر نو جهاد کشاورزی رفسنجان معرفی و از زحمات عباس حاج عبدالهی قدردانی شد.

وبلاگ هوانورد کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ارزآوری 2 هزار هکتار گلخانه با 80 هزار هکتار پسته برابری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزآوری 2 هزار هکتار گلخانه با 80 هزار هکتار پسته برابری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید