اسباب بازی سنتی یا اسباب بازی دیجیتال؛ کدام فایده بیشتری دارد؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، در طول 60 سال گذشته، فناوری به بخش جدایی ناپذیر بسیاری از اسباب بازی ها تبدیل شده است. از کتاب های موزیکال گرفته تا ربات های سخن گو، اسباب بازی های دیجیتال تمام حواس ماجراجویان کوچک را به خود مشغول نموده اند. بااین حال، بعضی از والدین ترجیح می دهند برای بچه ها خود اسباب بازی های سنتی تهیه نمایند و معتقدند که این نوع اسباب بازی برای بچه ها مفیدتر است اما آیا این موضوع صحت دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، باید مزایای هر کدام از این اسباب بازی ها را بدانیم.

اسباب بازی سنتی یا اسباب بازی دیجیتال؛ کدام فایده بیشتری دارد؟

چرا انتخاب فزونین اسباب بازی برای کودک اهمیت دارد؟

بچه ها به وسیله بازی مسائل و مفاهیم مختلف را بهتر یاد می گیرند. کار با اسباب بازی برخلاف برنامه های تلویزیونی آموزشی یا کتاب ها بسیار ساده است. بازی کودک را سرگرم می نماید و درعین حال، مفاهیم مختلف را بهتر به او آموزش می دهد. در حقیقت، پژوهش های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهند که میان بازی کردن و آموزش بهتر سواد خواندن و نوشتن، مهارت های زبانی، اجتماعی و یادگیری ریاضیات ارتباط معناداری وجود دارد.

بچه ها مهدکودک هایی که از مدل های آموزشی مبتنی بر بازی استفاده می نمایند در مقایسه با آن هایی که کمتر از اسباب بازی یاری می گیرند، مهارت های زبانی، ریاضیات و هوش بهتری دارند. بنابراین، بچه ها برای رشد و بلوغ فکری به اسباب بازی احتیاج دارند و این اسباب بازی ممکن است سنتی یا دیجیتال باشد.

تفاوت مهم اسباب بازی سنتی و دیجیتال

تفاوت اصلی و شاخص اسباب بازی دیجیتال و سنتی این است که اولی نوعی منبع انرژی مانند باتری دارد اما اسباب بازی سنتی این طور نیست. اسباب بازی های دیجیتال معمولا صدای الکترونیکی دارند، متحرک هستند یا ممکن است دارای یک صفحه نمایشگر باشند.

این اسباب بازی ها شامل بازی های ویدیویی، تبلت، رایانه و حتی تلفن همراه می شوند و در دهه های اخیر کاربرد آن ها رشد چشم گیری داشته است. در عوض، اسباب بازی سنتی از گذشته تا به امروز همواره با بچه ها بوده و شکل ساده تری دارد. علاوه براین، اسباب بازی دیجیتال خودبه خود صدا فراوری می نماید و به حرکت درمی آید، درصورتی که اسباب بازی سنتی قوه تخیل و خلاقیت کودک را به کار می گیرد اما آیا این دو نسبت به یکدیگر فزونی خاصی دارند؟ مزیت های هر کدام چیست؟

مزایای اسباب بازی دیجیتال

یادگیری از خانه آغاز می گردد. سازندگان اسباب بازی های دیجیتال هم این نکته را به خوبی می دانند و کوشش می نمایند تا اسباب بازی هایی بسازند که به بچه ها در یادگیری هنگام بازی یاری می نمایند. این نوع اسباب بازی 5 مزیت مهم دارد.

1. سواد دیجیتال کودک را افزایش می دهد

هرچند اسباب بازی سنتی بچه ها را به تحرک بیشتر وادار می نماید اما اسباب بازی دیجیتال توجه فکر های کنجکاو کوچک را به خود جلب می نماید. این موضوع به افزایش آگاهی کودک در حوزه فناوری می انجامد. در واقع، فرزندتان بسته به اینکه چه زمانی چه اسباب بازی دیجیتالی برای او تهیه می کنید و تعداد این اسباب بازی ها، با فناوری روز، روش استفاده و انواع آن بیشتر آشنا می گردد.

2. آموزش کودک بهبود می یابد

اگر برای آموزش کودک به فکر راهکارهای جدیدتری هستید و می خواهید او را برای ساعت ها سرگرم کنید، اسباب بازی دیجیتال فزونین گزینه برای شماست. بسیاری از شرکت های سازنده اسباب بازی دیجیتال برای ارتقای کیفیت آموزش بچه ها از فناوری های پیشرفته یاری می گیرند.

بنابراین، کودک شما با استفاده از چندین اسباب بازی دیجیتال و برنامه های آموزشی آن، هم سرگرم می گردد و هم چیزهای جدیدی یاد می گیرد. بچه ها نوپا در مواجهه با زرق وبرق این نوع اسباب بازی و موسیقی مجذوب کننده آن، الفبا و اعداد را سریع تر یاد می گیرند و در مدت زمانی نه چندان طولانی یاد می گیرند چگونه بنویسند، بشمارند یا حتی فکر نمایند.

3. خلاقیت کودک را تقویت می نماید

کاغذ و مداد از جمله سنتی ترین ابزارها برای توسعه خلاقیت بچه ها هستند اما اسباب بازی های دیجیتال و مدرن بچه ها را به خلاقیت بیشتر و تفکر خارج از چارچوب های رایج تشویق می نمایند. با استفاده از اسباب بازی های فناورانه مانند تبلت ها و رایانه ها، بچه ها برای فعالیت های خلاقانه فرصت بیشتری دارند.

به عنوان، مثال، کودک با یاری تبلت یا رایانه می تواند به جای یک مربع ساده، یک مربع سه بعدی بکشد که حرکت و حتی صحبت می نماید. به علاوه، بازی های خلاقانه با این اسباب بازی ها به بچه ها تفکر و استقلال را می آموزد. آن ها از این راه یاد می گیرند که به توانایی های خود بیشتر اعتماد نمایند.

4. حس شنوایی کودک بیشتر تحریک می گردد

جلوه های صوتی سرگرم نماینده و جالب توجه کودک را به بازی با اسباب بازی دیجیتال مشغول می نماید. بچه ها به محض تولد، تحت تأثیر شنیده ها و صداهای اطراف خود قرار می گیرند و به این ترتیب، با صداها و موسیقی ها اطراف خود ارتباط برقرار می نمایند. کودک حتی در سال ابتدایی زندگی خود هم می تواند آهنگ های مختلف را بر اساس ریتم آن ها از یکدیگر تشخیص بدهد.

بنابراین، ایجاد فرصت های فراوان برای شنیدن موسیقی، آواز خواندن و آهنگین صحبت کردن کودک سبب می گردد که او برای ورود به دنیای اجتماعی که در آن افراد صحبت می نمایند، آواز می خوانند، ساز می نوازند یا به موسیقی گوش می دهند، بیشتر آماده گردد.

5. کودک با رابطه دلیل و معلولی در دنیا بهتر آشنا می گردد

کودک هنگام بازی با اسباب بازی دیجیتال می آموزد که هر عمل عکس العملی دارد. رابطه دلیل و معلولی مفهومی علمی است که بچه ها با یاری اسباب بازی دیجیتال در همان اوایل زندگی خود با آن آشنا می شوند.

به طور مثال، نوزادان با به صدا درآوردن اسباب بازی موزیکال روی صندلی کودک می توانند جاذبه های دنیای اطراف را کشف نمایند. اسباب بازی دیجیتال به کودک این فرصت را می دهد تا با فشردن دکمه ها و گوش دادن به صدای آن ها، حرکت دادن اسباب بازی و حتی انجام دادن بازی های رایانه ای آموزشی درباره رابطه دلیل و معلولی دنیا اطراف خود اطلاعات بیشتری کسب کند.

بازی با اسباب بازی سنتی چه مزایایی دارد؟

اسباب بازی های سنتی هنوز هم ساخته می شوند چون هنوز هم بر رشد مهارت ها و فعالیت های کودک تأثیر می گذارند. این نوع اسباب بازی زرق وبرق اسباب بازی دیجیتال را ندارد اما هنوز هم مجذوب کنندهیت هایی دارد که حتی کوچک ترین چشم ها را هم به خود خیره می سازد. بچه ها با بازی با این اسباب بازی ها از 6 مزیت مهم بهره مند می شوند.

1. تعاملات اجتماعی را به کودک آموزش می دهد

زمانی که کودک با بلوک های خانه سازی، پازل ها یا بازی های رومیزی سرگرم می گردد، امکان تعامل اجتماعی بیشتری می یابد. اسباب بازی های دیجیتال برای یادگیری نحوه به اشتراک گذاری چیزها با دیگران و رعایت نوبت ساخته می شوند اما اسباب بازی های سنتی فرصت بازی را برای همه فراهم می نمایند.

2. بچه ها به مطالعه تشویق می شوند

بچه ها می توانند با استفاده از تبلت کتاب بخوانند اما تنها برای مدتی کوتاه چون ممکن است نور این وسایل الکترونیکی چشمان آن ها را آزار بدهد. در مقابل، کتاب های پارچه ای به بچه ها و نوزادان یاری می نماید تا حس لامسه خود را تقویت نمایند. به علاوه، از همان کودکی با کتاب آشنا می شوند و در سنین بزرگ تر که خواندن و نوشتن یاد می گیرند، به کتاب علاقه بیشتری نشان می دهند.

3. کودک فرصت تنفس هوای تازه دارد

اسباب بازی های دیجیتال معمولا برای بازی در فضای داخلی خانه مناسب هستند اما اسباب بازی های سنتی مانند توپ و ماشین کودک را به بازی در حیاط یا پارک مشغول می نمایند. کودک از این راه هم فرصتی برای تنفس هوای تازه دارد و هم در فضای آزاد و زیر نور خورشید فعالانه سرگرم می گردد.

4. کودک تحرک بیشتری دارد

کودکی که با ربات یا تبلت بازی می نماید، ممکن است ساعت ها روی زمین یا صندلی بنشیند. این عدم تحرک منجر به اضافه وزن و در موارد بدتر، دیابت می گردد. در مقابل، بازی با اسباب بازی های سنتی او را به تحرک بیشتر وادار می سازد. در نتیجه، بدون هیچ دردسری هر روز ورزش می نماید و از بیماری های ناشی از کم تحرکی در امان می ماند.

علاوه براین، اگر کودک برای مدتی طولانی به صفحه نمایش رایانه، تلویزیون یا تبلت خیره گردد، ممکن است که نور آن به چشمانش آسیب بزند. بنابراین، بهتر است که والدین برای بازی بچه ها با وسایل الکترونیکی محدودیت زمانی معین نمایند تا بچه ها آن ها سبک زندگی متعادل، سالم و پویا داشته باشند.

5. کودک با محیط اطراف خود بیشتر آشنا می گردد

بعضی از اسباب بازی های دیجیتال مانند بازی های ویدیویی می توانند کودک را از اطرافیان و والدین خود دور نمایند. بچه های که ساعت ها وقت خود را صرف چنین بازی هایی می نمایند، اغلب برای گفت وگو با والدین خود فرصتی ندارند. در نتیجه، از دنیای بیرون و محیط خانوادگی خود فاصله می گیرند.

در مقابل، اسباب بازی های سنتی طوری طراحی می شوند که به بچه ها و والدین فرصت بازی با یکدیگر را می دهند. از این راه، می توانید با بچه ها خود بهتر ارتباط برقرار کنید و آن ها را به معاشرت بیشتر با خانواده و دوستان خود تشویق کنید. از این راه، بچه ها فرصت می یابند تا در حین بازی بسیاری از سؤالات بی جواب خود را از والدین بپرسند و والدین هم راهی برای ارتباط مؤثر و آموزش بهتر بچه ها می یابند.

6. کودک با دنیای واقعی بهتر آشنا می گردد

عروسک ها، حیوانات اسباب بازی، اکشن فیگورها، غذاها و ظروف اسباب بازی، ماشین ها، هواپیماها و بلوک های ساختمان سازی به بچه ها یاری می نمایند تا با دنیای واقعی بیشتر آشنا شوند. آن ها از این اسباب بازی ها برای بازی های وانمودی یاری می گیرند و خود را برای مقابله با رویدادها و احساسات واقعی آماده می نمایند. علاوه براین، بلوک ها و پازل ها به کودک یاری می نمایند تا مهارت های حل مسئله را به شکلی کاربردی یاد بگیرند و خلاقیت خود را در دنیایی واقعی تر توسعه بدهند.

در سرانجام

اسباب بازی ها چه به شکل سنتی و چه به صورت دیجیتال به کودک یاری می نمایند تا با دنیا اطراف خود بیشتر آشنا گردد اما اسباب بازی های دیجیتال نسبت به اسباب بازی های سنتی محدودیت بیشتری دارند. بااین حال، این محدودیت ها نباید مانع بازی کودک گردد. هر یک از این اسباب بازی ها برای موقعیت خاصی مناسب هستند. به طور مثال، در روزهای بارانی که کودک نمی تواند در فضای آزاد بازی کند، می تواند با اسباب بازی های دیجیتال سرگرم گردد. بنابراین، باید به کودک فرصت بازی با هر دو نوع اسباب بازی را بدهید. با یک برنامه ریزی درست و به موقع کودک می تواند با انواع اسباب بازی سرگرم گردد و چیزهای جدیدتری یاد بگیرد.

منبع: bdpeds

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسباب بازی سنتی یا اسباب بازی دیجیتال؛ کدام فایده بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسباب بازی سنتی یا اسباب بازی دیجیتال؛ کدام فایده بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید