درباره راه موفقیت شیو نادار

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرنگاران: دیدن موفقیت کارآفرینانی که همه چیز را خودشان از اول آغاز نموده اند و به پیشرفت رسیده اند، جالب و الهام بخش است. شیو نادار (Shiv Nadar)، یکی از این افراد است که وقتی وارد بخش IT هند شد که این کشور هنوز بازاری فرعی در دنیای تکنولوژی برای خودش ایجاد ننموده بود.

درباره راه موفقیت شیو نادار

به گزارش وبلاگ هوانورد، او موسس و رئیس هیات مدیره شرکت HCL است که یک شرکت جهانی خدمات IT در هند است و دفتر مرکزی آن در نویدای هند واقع شده است. نادار در زمان خود تنها فردی در هند بود که سیستم های کامپیوتری ایجاد کرد و حالا یکی از ثروتمندترین افراد هند محسوب می گردد. در لیست ثروتمندترین های 2020 مجله فوربس، او با 9/ 11 میلیارد دلار ثروت، رتبه 103 را به خود اختصاص داده است. شیو نادار در ژوئیه 1945 در یک دهکده کوچک به دنیا آمد. بعد از دوران دبیرستان، مدرک پیش دانشگاهی را در کالج آمریکایی مادورای دریافت کرد و سپس مدرک مهندسی برق و الکترونیک را از دانشگاه تکنولوژی PSG گرفت. او کارش را به عنوان یک کارآموز مدیریت آغاز کرد و در همان جا با شرکای کاری آینده خود آشنا شد. نادار اولین شرکت خود را در یک گاراژ با این شرکا به نام میکروکامپ (Microcomp) تاسیس کرد که بر فروش ماشین حساب های تله دیجیتال در بازار هند متمرکز بود. میکروکامپ در سال 1976 و با سرمایه 187 هزار روپیه به HCL تغییر نام داد و به فراوری ماشین حساب و ریزپردازنده پرداخت. در سال 1977 وزیر صنعت وقت هند، شرایطی فراهم کرد که باعث خروج شرکت های چندملیتی مثل IBM و کوکاکولا شد. این موضوع فضای بازار بیشتری به HCL داد تا ریزپردازنده های بیشتری را در داخل به فروش برساند. شرکت HCL در سال 1980 با عرضه سخت افزارهای IT در سنگاپور، وارد بازار بین المللی شد و در همان سال اول، به درآمد یک میلیون روپیه رسید و عملیات در سنگاپور را همچنان ادامه داد. نادار بدون داشتن هیچ گونه نظارت مدیریتی، عظیم ترین سهامدار این شرکت بود. شیو نادار از سال 2000 تا 2006 وارد مشارکت ها و تملک هایی شد تا HCL را هر چه بیشتر به یک بنگاه نرم افزاری جهانی تبدیل کند؛ مشارکت با بریتیش تله کام، توافق هایی با بویینگ، NEC و دویچه بانک، از جمله آنها است. امروز HCL با درآمد 7/ 9 میلیارد دلاری، یکی از عظیم ترین شرکت های خدمات نرم افزاری در هند است. این شرکت حدود 149 هزار نیرو در 45 کشور مختلف دارد و فارغ التحصیلان نخبه دبیرستانی را استخدام می نماید و در جهت فعالیت های شرکت به آنها آموزش می دهد. در دسامبر 2018، HCL بخشی از محصولات نرم افزاری شرکت IBM را به ارزش 8/ 1میلیارد دلار خریداری کرد. وینیت نایار در سال 2007 مدیرعاملی HCL را بر عهده گرفت تا نادار کمی از فعالیت های اجرایی روزمره شرکت دور گردد و به رویای فعالیت های انسان محبت آمیز خود بپردازد. البته او همچنان رئیس هیات مدیره و عظیم ترین سهامدار شرکت باقی مانده است. نادار یکی از برجسته ترین افراد خیر در هند است. در سال 1994 بنیاد شیو نادار را تاسیس کرد تا رویای خود را برای توانمندسازی نسل آینده هند به وسیله تحصیلات شایسته سالارانه و باکیفیت، محقق کند و 662 میلیون دلار به این بنیاد یاری اقتصادی نموده است. او همچنین در سال 1996 کالج مهندسی SSN را در شهر چنای تاسیس کرد و نقشی جدی در فعالیت های آن بر عهده گرفت و یک میلیون روپیه از سهامش در شرکت را به آن اعطا کرد. این کالج بر توسعه پژوهش و کیفیت آموزش متمرکز است. در سال 2008 صندوق SNN دو مدرسه در مناطق روستایی تاسیس کرد که بورسیه رایگان برای 200 دانش آموز از 50 بخش ایالت اوتارپرادش در نظر گرفت. دانشگاه شیو نادار نیز در سال 2011 تاسیس شد. نادار تنها یک دختر دارد که در حال حاضر معاونت HCL را در اختیار دارد.

نادار یکی از برجسته ترین افراد خیر در هند است. در سال 1994 بنیاد شیو نادار را تاسیس کرد تا رویای خود را برای توانمندسازی نسل آینده هند به وسیله تحصیلات شایسته سالارانه و باکیفیت، محقق کند و 662 میلیون دلار به این بنیاد یاری اقتصادی نموده است. او همچنین در سال 1996 کالج مهندسی SSN را در شهر چنای تاسیس کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "درباره راه موفقیت شیو نادار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره راه موفقیت شیو نادار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید