عاداتی که سبب تجمع پلاک های دندانی می گردد

به گزارش وبلاگ هوانورد، پلاک ها ترکیبی از باکتری هایی هستند که مواد شیمیایی چسبنده یی به نامموکوپلی ساکارید فراوری می نمایند. در ابتدا، لایه ی نازکی که به راحتی با مسواک زدن از روی دندان برداشته می گردد ایجاد می گردد. اما اگر مدتی بگذرد و زمان طولانی مسواک زده نگردد، باکتری های در پلاک های دندانی اسیدی ترشح می نمایند که سبب تخریب مینای دندان می گردد. آسیب مینای دندان هم ایجاد حفره در دندان را در پی دارد. پلاک ها به تدریج سفت و محکم شده و سبب بروز

عاداتی که سبب تجمع پلاک های دندانی می گردد

عاداتی که سبب تجمع پلاک های دندانی می گردد

تهیه و تنظیم: ابراهیم بیگدلی

پلاک های دندانی

پلاک ها ترکیبی از باکتری هایی هستند که مواد شیمیایی چسبنده یی به نامموکوپلی ساکارید فراوری می نمایند. در ابتدا، لایه ی نازکی که به راحتی با مسواک زدن از روی دندان برداشته می گردد ایجاد می گردد. اما اگر مدتی بگذرد و زمان طولانی مسواک زده نگردد، باکتری های در پلاک های دندانی اسیدی ترشح می نمایند که سبب تخریب مینای دندان می گردد. آسیب مینای دندان هم ایجاد حفره در دندان را در پی دارد. پلاک ها به تدریج سفت و محکم شده و سبب بروز لکه هایی در دندان ها می شوند که دیگر به راحتی از آنها جدا نمی شوند. در این زمان است که باید برای برداشتن این پلاک ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

با پرهیز از این پنج عادت ناسالم مانع از ایجاد پلاک های دندانی شوید.

1ـ مسواک بزنید آن هم از نوع با نظمش

ممکن است هیچ کس متوجه نگردد که شما دوبار در روز مسواک نزدید، اما دندان های شما این را کاملاً می فهمند. پلاک ها کمی شبیه زنبور هستند، که در فصل تابستان یکی دو تای آنها شاید نتوانند باعث آزارتان شوند. اما اگر به آنها اجازه بدهید در منزل تان خانه نمایند، حتماً برای تان مشکل ساز می شوند. پس روزانه دوبار مسواک بزنید و از خمیردندانی بهره ببرید که حاوی فلوراید است. لازم نیست که حتماً شیوه ی صحیح مسواک زدن را به خوبی اجرا کنید، اما سعی کنید همه ی سطوح دندان های تان را کاملاً با مسواک برس بکشید.

2ـ نخ دندان

برس مسواک کاملاً در میان دندان ها نفوذ نمی نماید، اما نخ دندان می تواند به جامانده ی غذاها را که در تشکیل پلاک ها مؤثر هستند خارج کند. نخ دندان بعلاوه می تواند پلاک های ایجاد شده در خطوط لثه را هم خارج کند، جایی که مسواک به آن قسمت نمی رسد. اگر این پلاک ها از بین نروند می تواند به لثه نفوذ نمایند و سبب بروز بیماری های لثه شوند.

3ـ دندانپزشک دوست شماست

حتی اگر بطور منظم مسواک بزنید و از نخ دندان بهره ببرید، ممکن است برخی از پلاک ها از دست مسواک و نخ دندان در بروند، بنابراین ضروری است برای برداشتن این پلاک ها همواره به دندانپزشک مراجعه کنید. یک سوم از افراد حتی سالی یک بار هم به دندانپزشک مراجعه نمی نمایند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از مراجعه ی منظم به دندانپزشک غفلت می نمایند. بیشتر دچار پلاک های دندانی می شوند و شانس از دست دادن دندان ها در این افراد بیشتر است. مراجعه ی سالی یک بار برای تمیز کردن دندان ها، حداقل مراجعه به دندانپزشک است. دندانپزشکان توصیه می نماید که حداقل دوبار در سال برای معاینه ی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

4ـ از مسواک های طبیعی غافل نشوید

مدت ها قبل از اینکه مسواک و خمیردندان های حاوی فلوراید موجود باشند، برخی غذاهای خاص نقش مهمی در پاک کردن این پلاک های دندانی داشتند. خوردن برخی سبزی ها یا میوه ها با پوست می تواند پلاک ها را از روی دندان ها بردارد . میوه هایی مثل هویج، سیب، خیار و خیلی از میوه ها و سبزیجات خام دوست دندان ها هستند. بنابراین خوردن این دسته از مواد غذایی نه تنها به کاهش وزن و بیماری های قلب و سرطان یاری می نمایند بلکه در حفظ سلامت دندان ها هم مؤثرند.

5ـ شیرینی دشمن دندان

باکتری ها عاشق کربوهیدرات های ساده مثل قند هستند. خوردن آبنبات یا نوشیدنی های شیرین باعث چسبیدن آنها به دندان می شوند. وقتی باکتری ها پلاک ها را ایجاد ی نمایند، قند را به اسید تبدیل می نمایند و سبب تخریب دندان ها می شوند. همه ی آبنبات ها و بسیاری از غذاهای آماده در تشکیل پلاک ها نقش دارند. غذاهایی که قند بالایی دارند، بدترین چیزها برای دندان هستند.

پیشگیری از تشکیل پلاک روی دندان ها کار پیچیده یی نیست؛ تنها ضروری است عادات بهداشتی سالم را رعایت کنیم که کار چندان سختی هم به نظر نمی رسد، فقط چند نکته را بدانید

از دوران کودکی یاد می گیریم که مسواک بزنیم، نخ دندان بکشیم و مراقب دندان های مان باشیم. مسواک و نخ دندان برترین راه مبارزه با خرابی دندان هاست، اما چه کارهای دیگری باعث پیشگیری از خرابی دندانها می گردد؟ بیایید اول بدانیم که اصلا پلاک چیست.

پنج راه چاره برای فرار از دندان های زرد

هر روز با خوردن مواد غذایی و حتی نوشیدنی هایی مانند؛ چای یا قهوه دندان های تان حالت زردی به خود می گیرد و از شفافیتی که شما دوست دارید خارج می گردد. حال باید چه کاری انجام داد؟

کربنات سود ماده یی است که موجب سفیدی دندان های شما می گردد. می توانید از این ماده ی شیمیایی به روی دندان های تان استعمال کنید. این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان های تان بمالید. البته باید دقت داشته باشید که مبادا این ماده را قورت دهید. در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شویید، دهان تان راهم از آب پر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان تان گردد.

برخی از مواد غذایی مانند سیب و هویج باعث سفیدی دندان های تان می گردد، زیرا این دو میوه دارای موادی هستند که باعث می گردد رسوبی که برروی دندان های شما واقع شده است از بین برود و جرم روی دندان های تان را هم پاک کند.

مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند

چای، قهوه و برخی میوه های قرمز مانند؛ گیلاس، تمشک و...لکه دار شدن و رسوب دندان های تان را افزایش می دهد، پس برای اینکه این لکه ها و جرم های قهوه یی و زرد بر روی دندان های تان نماند، مدتی بعد از اینکه این مواد غذایی را میل کردید، بهتر است از مسواک بهره ببرید.

اگر شما فردی سیگاری هستید، لکه های تیره هر چه سریع تر و بیشتر بر روی دندان های تان ظاهر می گردد، زیرا سیگار به علت نیکوتین بالایی که دارد. رسوبات بسیاری را بر روی دندان ها به جای می گذارد. بهتر است هر چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما را جرم گیری کند و این لکه ها کاملاً محو شوند.

برای اینکه همواره دندان های تان براق بماند، توصیه می کنیم که سه بار در روز مسواک بزنید و مدت زمانی که برای هر بار مسواک زدن توصیه می گردد سه دقیقه است؛ نه بیشتر که به مینای دندان آسیب برساند و نه کمتر از این مدت که باعث گردد دندان های شما به خوبی تمیز نگردد.

منبع: مجله 7 روز زندگی شماره 101

منبع: راسخون

به "عاداتی که سبب تجمع پلاک های دندانی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاداتی که سبب تجمع پلاک های دندانی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید