قیمت روز خودرو های ایران خودرو و سایپا یکشنبه 28 اردیبهشت؛ حذف پراید چه تاثیری بر بازار دارد؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، بر اساس معاملات اجرا شده امروز (28 اردیبهشت 99) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به دیروز با کاهش همراه است.

قیمت روز خودرو های ایران خودرو و سایپا یکشنبه 28 اردیبهشت؛ حذف پراید چه تاثیری بر بازار دارد؟

به گزارش باشگاه وبلاگ هوانورد، طبق آخرین قیمت بازار، رانا LX نسبت به قیمت روز خودرو در (27 اردیبهشت 99) با کاهش 2 میلیون تومانی در قیمت به نرخ 121 میلیون تومان خرید و فروش شد.

قیمت روز خودرو های داخلی
مدل خودرو بازه قیمت (تومان)
سمند LX100.000.000
پژو 405 GLX110.000.000
پژو پارس142.000.000
پژو 206 تیپ 2 (ساده)127.000.000
پژو 206 تیپ 5 150.000.000
رنو تندر پلاس 196.000.000
دنا (تیپ1)168.000.0000
پژو 206 صندوقدار 150.000.000
رانا LX121.000.0006
سایپا 11167.000.000
سایپا 13166.000.000
کیا سراتو 2000 (اتوماتیک) 450.000.000
ساینا 90.000.000
تیبا 288.000.000
تیبا(رینگ فولادی)78.000.000

قیمت رسمی کارخانه ای خودرو های داخلی با احتساب درصد های اعاقتصادی ستاد تنظیم بازار هنوز به طور رسمی به تفکیک مدل های مختلف اعلام نشده است. گفتنی است قرار است شورای رقابت این قیمت ها را اعلام و ستاد تنظیم بازار آن را تایید کند که بر مبنای این موضوع قیمت خودرو ها در بازار آزاد می تواند حداکثر 10 درصد بالا تر از قیمت کارخانه باشد.

خودرویتان را بفروشید یا پلاک کنید!

به گزارش دنیای اقتصاد، با اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نگهداری خودرو های صفر کیلومتر در پارکینگ، حکم احتکار را دارد و شهفرایندان می توانند موارد مشکوک را گزارش کنند. این در حالی است که اولا خودرو جزو کالا های اساسی به شمار نمی رود و اموال شخصی محسوب می شود، بنابراین توجیهی ندارد دولت برای خرید و فروش آن به جای مالکانش تصمیم بگیرد.

از طرفی، گزارش ها نشان می دهند بسیاری از خودرو های صفر کیلومتر داخلی میهمان پارکینگ ها و انبار های کنندگی های خودروسازان و البته واسطه گران شده اند که بعید به نظر می رسد شناسایی آن ها برای دولت کار ناممکنی باشد.

بنابر اعلام سازمان حمایت، به صاحبان پارکینگ های خودرویی یک هفته مهلت داده می شود تا پارکینگ های خود را از محصولات صفر کیلومتر خالی کنند، در غیر این صورت نگهداری آن ها حکم احتکار دارد. بر این اساس، خودرو ها اگر برای استفاده شخصی هستند، باید در اسرع وقت پلاک و در غیر این صورت باید فورا برای فروش به بازار عرضه شوند.

سازمان حمایت در ادامه تاکید کرده که هرگونه دپوی خودرو تخلف محسوب و پفراینده مربوطه برای رسیدگی به تعزیرات ارسال خواهد شد. طبق اعلام این سازمان، شهفرایندان نیز در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این مورد، می توانند مراتب را به تلفن 124 سازمان حمایت یا سازمان های صمت استان ها اطلاع دهند.

پیش تر نیز عباس تابش رئیس سازمان حمایت اعلام کرده بود اگر گارانتی خودرویی تا سه ماه استفاده نشود، ضمن ابطال گارانتی، مشمول احتکار هم خواهد شد. هرچند هدف سازمان حمایت از در نظر دریافت چنین ضوابطی، تضعیف دلالی و واسطه گری در بازار خودرو است، با این حال به نظر می رسد ریشه ماجرا در جای دیگری نهفته و صرف ایجاد چنین محدودیت ها و سختگیری هایی، نمی تواند آن را بخشکاند.

سازمان حمایت می گوید خودروی صفر یا باید پلاک شده یا فورا در معرض فروش قرار گیرد، وگرنه مشمول کالای احتکار خواهد بود. حکم موردنظر چند پرسش مهم را ایجاد می کند. نخست اینکه اصلا چرا سازمان حمایت به عنوان یک نهاد دولتی باید برای خودروی شهفرایندان به عنوان اموال شخصی تصمیم بگیرد و به آن ها بگوید یا آن را بفروشند یا پلاک کنند؟

خودرو های صفر کیلومتر یا برای مصرف شخصی خریداری شده اند یا به قصد سرمایه گذاری که در هر دو حالت توجیهی ندارد دولت برای فروش یا استفاده آن ها به جای مالکان شان تصمیم بگیرد.

شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که شهفرایندان تلاش می کنند به هر نحو ممکن ارزش پول خود را حفظ کنند تا از تورم عقب نمانند. در این بین، برخی راهی بورس می شوند، برخی ارز و سکه می خرند و خیلی ها نیز بازار خودرو را به عنوان مفری برای حفظ ارزش پول شان انتخاب می کنند.

خودرو ذاتا کالایی مصرفی در دنیا به شمار می رود، اما در ایران به دلایل مختلف از جمله دو نرخی بودن، به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است. با توجه به قیمت گذاری دستوری خودرو ها در کارخانه، تقاضای کاذب (غیرمصرفی) برای ثبت نام در طرح های فروش خودروسازان همواره بالاست و این موضوع طی دو سال گذشته تحت تاثیر اتفاقات رخ داده از ناحیه تحریم و ناپایداری اقتصادی، تشدید نیز شده است.

وقتی اختلافی شدید بین نرخ کارخانه و بازار خودرو ها وجود دارد، نیازی نیست حتما دلال و واسطه گر بود، بلکه هر شهفرایندی به طمع استفاده از این اختلاف حداقل 30 میلیون تومانی به صرافت خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار می افتد. این می شود که برخی به صورت تکی و برخی دیگر که توانایی شان بالاتر است و رانتی در خودروسازی دارند (مانند کنندگی های بزرگ فروش)، اقدام به خرید خودرو از کارخانه کرده و به وقت مقتضی و با قیمتی بسیار بالاتر، آن را در بازار می فروشند.

اتفاقا اینکه سازمان حمایت می گوید پارکینگ ها نباید خودروی صفر (پلاک نشده) نگهداری کنند، طبعا بیشتر باید شامل همین ابرکنندگی هایی باشد که به صورت سبدی خودرو خریده اند.

طی سال گذشته بخشی از دادگاه های مربوط به خودرو، حول محور همین فروش سبدی به ابرکنندگی ها یا برخی اشخاص حقیقی سرمایه گذار بود. بر این اساس، خودرو ها با قیمت کارخانه ای در اختیار آن ها قرار می گرفت و احتمالا دپو می شد و سر فرصت در بازار با قیمتی بسیار بالاتر به فروش می رفت؛ بنابراین اگر فرض کنیم جرمی در این ماجرا رخ داده باشد (که قطعا نیازمند بررسی کارشناسی و قضایی است)، آن ها باید در معرض بازرسی های سازمان حمایت جهت کشف خودرو های احتکاری باشند نه شهفرایندانی که به قصد حفظ ارزش پول، در بازار خودرو سرمایه گذاری کرده اند.

همین شهفرایندان ممکن است به دلایلی نخواهند یا نتوانند خودروی صفرشان را پلاک کرده یا بفروشند، بنابراین اینکه مشمول حکم احتکار از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و تعزیرات شوند، محل پرسش و ابهام است.

نکته دیگر، اما اینجاست که خودرو ها به هر حال از طریق سیستم فروش خودروسازان و با توجه به شرایط موجود فروخته و تحویل شده اند، بنابراین فرایند خرید آن ها مطابق با قوانین وقت بوده است.

طبعا برخی یک خودرو (به اندازه نیاز مصرفی شان) ثبت نام کرده و تحویل گرفته اند و برخی نیز تعداد بیشتری. اینکه یکسری افراد توانسته اند بیش از یک خودرو ثبت نام و تحویل بگیرند، احتمالا دو دلیل بیشتر ندارد. یا سیستم فروش خودروسازان چنین اجازه ای به آن ها داده یا به هر حال توانسته اند با حربه هایی (مانند استفاده از کارت ملی دیگران) اقدام به ثبت نام و خرید کنند.

اگر مورد نخست را ملاک قرار دهیم، تخلفی از سوی خریداران صورت نگرفته و مشکل از سیستم فروش بوده است. در مورد احتمال دوم نیز نیاز به اثبات وجود دارد و تازه باید آن وقت این موضوع را هم بررسی کرد که حربه های به کار رفته، منع قانونی داشته اند یا نه.

در مجموع به نظر می رسد طرح سازمان حمایت مبنی بر خالی کردن پارکینگ ها از خودرو های صفر نیز مانند دیگر اقدامات دستوری و قهری، آرامشی پایدار به بازار خودرو هدیه نخواهد داد، ضمن آنکه شهفرایندان نمی پذیرند نهاد های دولتی برای مال و اموال شان تصمیم بگیرند.

حذف پراید په تاثیری بر بازار خودرو خواهد داشت؟

یک کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف پراید قیمت خودرو ها بعد از ماه رمضان نوسان خواهد داشت؟ به تجارت نیوز گفت: شاخص های کلان اقتصادی فرایند نوسانی قیمت خودرو را نشان می دهد یعنی همچنان پیش بینی قیمت خودرو در بلندمدت فرایند نوسانی را خواهد داشت. طرح های در نظر گرفته شده برای فروش خودرو نیز تاثیری بر کُند شدن فرایند افزایشی قیمت خودرو ندارد. ممکن است قیمت خودرو در کوتاه مدت ارزان شود، اما قیمت خودرو های داخلی در بلندمدت به فرایند فعالیت خودروسازان بستگی دارد.

فربد زاوه افزود: به نظرم تولید پراید حذف نخواهد شد. چنانچه قرار باشد پراید از مدار تولید حذف شود یک خلا بزرگی در بازار ایجاد خواهد شد. به نظر می رسد حذف تولید پراید یک بهانه بود و این اقدام انجام نخواهد شد.

او با اشاره به حذف پژو 405 و پرشیا اظهار کرد: این دو خودرو هر دو از یک مدل تبعیت می کند و قیمت تمام شده هر دو مدل خودرو به یک اندازه است.

منبع: فرارو

به "قیمت روز خودرو های ایران خودرو و سایپا یکشنبه 28 اردیبهشت؛ حذف پراید چه تاثیری بر بازار دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت روز خودرو های ایران خودرو و سایپا یکشنبه 28 اردیبهشت؛ حذف پراید چه تاثیری بر بازار دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید