لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد؟ ، بررسی تخصصی

به گزارش وبلاگ هوانورد، لئو MX8 تنها محصول ایستا موتور ارس است که ریشه آن به دانگ فنگ نیسان Paladin برمی گردد. اما لئو MX8 در بخش جلو و تریم داخلی تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد. به طوری که لئو MX8 را نمی توان با این چهره و تریم داخلی در بازار خودرو چین پیدا کرد. این شاسی بلند چینی با موتور 225 اسب بخاری و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به بازار می آید که نسبت به تیگو 8 پرو مکس مدیران خودرو ضعیف تر است. اما MX8 قرار است بیشتر از چهره و امکانات رفاهی، بر روی قابلیت های خارج از جاده خود مانور دهد.

لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد؟ ، بررسی تخصصی

عکس: صاحب خبر

بیت ران - محمد فتح اللهی: لئو MX8 ایستا موتور ارس چند ماه پیش رونمایی شد. این شاسی بلند دو دیفرانسیل محصول جوینت ونچر نیسان-دانگ فنگ در چین است. اما وقتی به بازار خودرو چین سر می زنیم متوجه می شویم که چنین خودرویی وجود خارجی ندارد.

نمای جلو دانگ فنگ ریچ هفت کاملاً با لئو MX8 یکسان است.

MX8 در واقع ترکیبی از Dongfeng Fengdu Paladin و Dongfeng Rich 7 است که با موتور ساخت میتسوبیشی در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد.

دانگ فنگ پالادین چینی که براساس Nissan Terra شکل گرفته است در نمای جلو تفاوت های بسکمک با لئو MX8 ایستا موتور ارس دارد. به گونه ای که گویا شرکت ایرانی، نمای جلو دانگ فنگ ریچ هفت را با دانگ فنگ پالادین سفارش داده است.

برای اثبات این ادعا می توان وبسایت رسمی ایستا موتور ارس را مبنا قرار داد که در صفحه LEO MX8 از نمای جانبی دانگ فنگ پالادین برای شرح معینات فنی این خودرو استفاده کرده است.

همانطور که در تصاویر بالا معین است، عکسی که ایستا موتور ارس از نمای جانبی MX8 استفاده کرد، کاملاً با دانگ فنگ پالادین در چین مشابه است. کافیست در تصاویر فوق به زوایای سپر جلو دانگ فنگ پالادین با دقت توجه کنیم تا اختلاف نمای این قسمت از خودرو با LEO MX8 کاملاً معین شود.

مخلوط دانگ فنگ پالاتزو، پالادین و ریچ هفت

نمای جلو دانگ فنگ پالاتزو با لئو MX8 یکسان است.

شرکت ایستا موتور ارس در زمان رونمایی از این شاسی بلند چینی گفت که لئو MX8 به سفارش این برند دستخوش تغییراتی شده است. برای درک بهتر این مفهوم بهتر است اختلافات MX8 با برادران چینی دیگر خود را بررسی کنیم.

همانطور که متوجه شدیم، نمای جلو MX8 کاملاً با دانگ فنگ ریچ هفت برابر است. اما این چهره را در دانگ فنگ پالاتزو هم می توان مشاهده کرد.

دانگ فنگ پالاتزو دانگ فنگ ریچ هفت

شرکت ایستا موتور ارس در حقیقت زمانی که LEO MX8 را سفارش گذاری می کرد، به طرف چینی درخواست خودرویی با شمایل دانگ فنگ پالادین، اما با چهره جلو پالاتزو و وانت ریچ هفت را داد.

برای روشن تر شدن موضوع باید گفت که دانگ فنگ پالاتزو نمونه شاسی بلند وانت Rich 7 است. به همین دلیل پالاتزو در نمای عقب هم سبک طراحی ریچ هفت را دنبال می کند.

لئو MX8 نیسان ترا فیس لیفت 2023 در تایلند

پس از رونمایی از لئو MX8، بسکمک از وبسایت های خبری مطرح نمودند که این شاسی بلند چینی، فیس لیفت نیسان ترا مدل 2023 است. این حرف حقیقت ندارد. چرا که نمونه به روز نیسان ترا شمایل متفاوتی از MX8 ایرانی در کشور تایلند دارد.

لئو MX8 نیسان ترا فیس لیفت 2023 در تایلند

تفاوت MX8 و نیسان ترا فیس لیفت فقط مختص نمای عقب نیست. بلکه در نمای جلو هم می بینیم که MX8 هیچ ارتباطی با نیسان ترا فیس لیفت نو ندارد.

فضای داخلی لئو MX8

فضای داخلی لئو MX8

زمانی که قدم به فضای داخلی LEO MX8 می گذاریم معین می شود که تریم داخلی این خودرو هم ارتباطی به دانگ فنگ پالادین یا حتی وانت ریـچ هفت مدل 2023 ندارد!

داخل دانگ فنگ پالادین داخل دانگ فنگ ریـچ هفت

ایستا موتور ارس در فضای داخلی این شاسی بلند چینی هم آنطور که تمایل داشت سفارش گذاری کرد. از همین رو، فضای داخلی لئو MX8 مشابه دانگ فنگ ریـچ هفت مدل 2022 است. چراکه فضای داخلی این وانت هم برای سال 2023 مشابه مدل پالاتزو نو شد.

همانطور که در تصاویر فوق نیز قابل مشاهده است، در فضای داخلی خودروهای دانگ فنگ پالادین و وانت ریـچ هفت مانیتور بزرگ تری مشاهده می شود. ضمن اینکه نمایشگر جلو آمپر این دو خودرو هم دیجیتالی است. اما LEO MX8 از کابین قدیمی تر استفاده می کند.

به طور کلی، شاسی بلند ایستا موتور ارس را می توان یک کاردستی دو دیفرانسیل با ابعاد 4882 میلیمتر (طول)، 1850 میلیمتر (عرض) و 1835 میلیمتر (ارتفاع) مطرح نمود که در چین هم مشابهی ندارد.

معینات فنی لئو MX8

قوای محرکه لئو MX8 ساخت میتسوبیشی با کد 4K31TD است که 2 لیتر (1997 سی سی) حجم دارد. این موتور که مجهز به توربوشارژ است می تواند در 5600 دور در دقیقه، 225 اسب بخار (228 PS) نیرو تولید نماید.

البته بسکمک از وبسایت های چینی توان این خودرو را 214.5 اسب بخار مقدار گیری و گفتند. گشتاور خروجی این موتور نیز 360 نیوتن متر است که در دور 1300 تا 4 هزار دور در دقیقه می توان بهترین بهره را از آن برد.

توان و گشتاور موتور LEO MX8 از طریق گیربکس 8 دنده اتوماتیک ساخت ZF آلمان به هر دو محور این شاسی بلند چینی منتقل می شود. لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل این خودرو با قابلیت قفل دیفرانسیل عقب همراه با تکنولوژی Tank U-Turn به دست مشتری می رسد. این توانایی سبب حداقل شدن شعاع گردش خودرو در زمان دورزدن خواهد شد.

باید اشاره کرد که براساس اطلاعات شرکت ایرانی، قفل دیفرانسیل جلو LEO MX8 به صورت آپشنال در اختیار متقاضیان خرید آن قرار خواهد گرفت.

این خودرو برای به حرکت درآمدن نیازمند 73 لیتر بنزین با اکتان حداقل 92 است و طبق محاسبات WLTC مصرف آن در ازای هر صد کیلومتر 9.4 لیتر اعلام شد.

توانایی های خارج از جاده لئو MX8

وبسایت ایستا موتور ارس درباره زوایای ورود و خروج این شاسی بلند چینی، اطلاعات اشتباهی را به مخاطبان منتقل می کند. در وبسایت رسمی این شرکت عنوان شد که زاویه ورود این خودرو به موانع، 32 درجه است. اما این رقم زاویه ورود دانگ فنگ پالادین است، نه خودرویی که ایستا موتور ارس با چهره ریـچ هفت به ایران آورد.

وانت دانگ فنگ ریـچ هفت به لطف طراحی سپر جلو خود می تواند تا 33 درجه زاویه ورود به موانع داشته باشد. زاویه 33 درجه ای ورود گرچه فقط یک درجه با 32 درجه اختلاف دارد، اما از لحاظ مارکتینگی رقم بهتری است. کاملاً معین است که تیم مارکتینگ ایستا موتور ارس به هیچ عنوان به جزئیات این خودرو توجه نکرده است.

زاویه خروج از موانع این شاسی بلند چینی هم 27 درجه اعلام شد و ارتفاع آن از سطح زمین نیز 215 میلیمتر است. جالب اینجاست که فاصله از سطح زمین تیگو 8 پرو مکس مدیران خودرو 200 میلیمتر است. یعنی لئو MX8 فقط یک و نیم سانتیمتر از تیگو 8 پرو مکس ارتفاع بیشتری دارد.

هدف از بیان این موضوع تعریف و تمجید از تیگو 8 پرو مکس نیست. بلکه می خواهیم اختلاف این دو خودرو را در فکر بهتر تجسم کنیم. برای روشن تر شدن این مثال لازم است بدانیم که فاصله از سطح زمین تویوتا لندکروزر سری سیصد، 235 میلیمتر است. یعنی دو سانتیمتر بیشتر از لئو MX8.

سیستم تعلیق جلو این خودرو شامل جناقی دوبل، مستقل آزاد با فنرهای پیچشی است و در عقب هم تعلیق پنج مفصلی متشکل از فنرلول، کمک فنرهای گازی، میل موج گیر کوتاه، میل تعادل و اکسل یکپارچه را می توان مشاهده کرد.

امکانات رفاهی لئو MX8

لئو MX8 ایستا موتور ارس قرار است در دو تیپ DLX (Off-Road) و SLX (On-Road) وارد بازار خودرو شود. از امکانات مشترک بین این دو تیپ می توان به ریموت کنترل قفل مرکزی، کروز کنترل، سانروف، پوشش چرم صندلی ها، ایربگ های راننده و سرنشین جلو (سمت شاگرد)، ایربگ های جانبی، ایربگ های پرده ای جانبی، ایربگ زانوی راننده، سیستم ضد سرقت موتور، ترمزهای ABS و EBD، نمایشگر 10 اینچی، شارژر بدون سیم موبایل، تهویه مطبوع اتوماتیک تک گانه همراه با فیلتر گرد و غبار، دوربین دنده عقب، TPMS و سیستم پایداری خودرو (متشکل از سیستم ضد لغزش دیفرانسیل، سیستم ضد هرزگردی چرخ ها، سیستم تعادل دینامیکی خودرو، سیستم تنظیم فشار ترمز در مدار، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم جلوگیری از واژگونی خودرو و سیستم کمکی حرکت در سرپائینی) اشاره کرد.

اما تیپ SLX (On-Road) به عنوان نسخه فول تر با امکانات اضافی نظیر گرمکن صندلی، نویگیشن، رادار هشدار بین خطوط (LDWS)، رادار نقطه کور (BSD) و دوربین 360 درجه به دست مشتریان خواهد رسید.

قیمت لئو MX8

هنوز قیمت نهایی این خودرو از سوی ایستا موتور ارس اعلام نشده است. اما اگر به بازار خودرو چین نگاه کنیم، می توانیم حدود قیمتی لئو MX8 را تخمین بزنیم.

نزدیک ترین خودرو از لحاظ چهره و معینات فنی به لئو MX8 در چین، دانگ فنگ پالادین است. نسخه فول این خودرو (با داشبورد نوتر و همین موتور 225 اسب بخاری) در آن کشور به قیمت 239 هزار و 800 یوان به فروش می رسد که معادل یک میلیارد و 661 میلیون تومان است.

لئو MX8 به دلیل سفارش گذاری اختصاصی ایستا موتور ارس احتمالاً برای این شرکت ارزان تر هم تمام شده است. اما اگر همین رقم را هم مبنا قرار دهیم، نسخه مونتاژی در این شرکت خودروسازی با رقمی در حدود دو و نیم تا سه میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی خواهد رسید.

به طور کلی، لئو MX8 از لحاظ معینات فنی، تعلیق و قابلیت های خارج از جاده محصولی منحصر به فرد در بازار ایران است. اما باید قبول کرد که ظاهر به روزی ندارد و بحث خدمات آن بسیار جدی است.

اگر ایستا موتور ارس بتواند این خودرو را بهتر در بازار معرفی و عرضه کند، قطعاً می توان از آن به عنوان یک رقیب جدی سایر چینی ها یاد کرد. اما در غیر این صورت لئو MX8 به سرنوشت خودروهایی دچار خواهد شد که برای مدتی محدود در ایران عرضه شدند و حالا کسی حتی نام آنها را هم به یاد ندارد.

اشکودا کوشاک زیر ذره بین / کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

ثبت نام لاستیک دولتی چگونه است؟ / مدارک مورد نیاز

تویوتا راش در لیست خودروهای وارداتی قرار گرفت / معینات فنی و تصاویر

منبع: بیت ران

به "لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد؟ ، بررسی تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوت هایی با نمونه چینی خود دارد؟ ، بررسی تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید