مالیات گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می گردد؟!

به گزارش وبلاگ هوانورد، تعدادی از کارشناس ها در رابطه با بازگشت 80 درصد از مالیات گرفته شده توسط دولت به صندوق توسعه وتثبیت نظرات مختلفی ارائه دادند.

مالیات گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می گردد؟!

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ هوانورد، به نقل ازباشگاه وبلاگ هوانورد، با توجه به بحران هایی که در سال گذشته در بازار سرمایه ایران رخ داد، بعضی نماد ها به صورت حباب گونه رشد کردند و همراه با آن شاخص بالا آمد و حجم معاملات بسیار افزایش پیدا کرد، با افزایش حجم معاملات، اقتصادیاتی که دولت از بازار سرمایه دریافت می کرد، افزایش پیدا کرد.

حال با نظر به بحران اخیری که بورس با آن روبرو است، خواسته فعالان بازار سرمایه از مسئولان این است که دولت قسمتی از اقتصادیات دریافتی خود را که در سال گذشته چیزی حدود 18 هزار میلیارد تومان بوده است را به صندوق تثبیت بازار برگرداند، البته این طرح قرار است در سال 1400 نیز اجرا شود، اما نمی دانیم در سال جدید اقتصادیات به چه صورت است، ولی به هر صورت تزریق این پول به صندوق توسعه و تثبیت یک تسکین دهنده برای بازار سرمایه است و از لحاظ روانی نیز این قضیه برای مردم اهمیت دارد که دولت دست به حمایت از بورس برده باشد.

این طرح بیشتر جنبه روانی دارد تا حمایتی

محمد اسکندری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در دی سال گذشته دولت 18هزار میلیارد تومان اقتصادیات که از معاملات در بورس به دست آورده را اگر به صندوق تثبیت بازار تزریق می کرد، چه اثری بر روی بازار سرمایه می گذاشت؟ بیان نمود: در هر صورت تزریق منابع یک یاری به بازار است، سال گذشته که بورس بحران زیادی را تجربه کرد با یاری این تزریق بازار سرمایه ممکن است از بحران خارج شود.

وی اضافه نمود: نظرات مخالفی نیز در خصوص کل این کار وجود دارد آن هم این است که بازار سرمایه به تعادل برسد، بعد دولت دست به همچنین حمایت هایی بزند، ابتدا باید بورس با روان شدن دامنه نوسان تحلیلی تر بشود و افراد با تحلیل به خرید و فروش اقدام نمایند، در این صورت این حمایت ها موثرتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: به هر حال عدد سال جاری به پارسال نخواهد رسید به این علت که در سال گذشته روزانه معاملات 20000 میلیارد تومان بوده است، اما هم اکنون روزانه 2000 یا 3000 میلیارد تومان است و ما شاید شاهد این باشیم که این 18000 میلیارد یک ششم یا یک هفتم شود، بنابراین این عدد موثری نیست، اما این طرح، رویکرد خوبی است، ولی این که این عدد بتواند در بازار سرمایه کار بسیار عظیمی را کند شاید نه، اما از لحاظ روانی و حمایتی بیشتر اثر گذار است.

وی گفت: از لحاظ اثر گذاری به خاطر قیمت و نوع انجام کار تردید وجود دارد، ولی درکل رویکرد مناسبی است، اما نکته دیگر این است که صندوق توسعه و تثبیت چه سهم های را خریداری نمایند و شیوه خرید صندوق توسعه مناسب است. بعضی ها معتقد بودند از ابزار هایی مثل اختیار فروش اوراق تبعی استفاده نمایند، تا هیجانات از سمت بعضی از سهامداران خردی که وارد می شود و عرضه ها را تشدید می نماید، را کنترل کند.

اسکندری در پاسخ به این پرسش که آیا این تزریق پول به صندوق تثبیت بازار به نفع دولت است؟ بیان نمود: عمده این قضیه به افق نگاهی بر می شود، اگر افق نگاه را چندماه در نظر بگیریم منفعت چندانی را ندارد، ولی قاعدتا با توجه به تورم یا کسری بودجه و خلق نقدینگی که در کشور وجود دارد، دولت با دید بلند مدت منتفع خواهد شد.

تزریق به صندوق تثبیت بازار درمان مقطعی در عین حال خوب

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازگشت قسمتی از اقتصادیاتی به صندوق تثبیت اظهار کرد: در یک بازار عموما این نکته که چه مقدار پول از آن خارج می شود و چه مقدار پول به آن وارد می شود، ما به تفاوت می تواند جریان های مثبت یا منفی برای قیمت ها در آن بازار ایجاد کند.

وی اضافه نمود: اگر بازار سرمایه را در شرایط استاندارد در نظر بگیریم، یک پولی به عنوان اقتصادیات از این بازار خارج می شود و این ورودی های دیگر که سرمایه گذاران دارند، بر اساس ارزش شرکت ها یا چیز های جدید است، این بتواند آن را جبران کند.

کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: یک مسئله ای که در سال 99 در بازار سرمایه به وجود آمد، این بود که دولت علاوه بر پولی که به عنوان اقتصادیات خارج می کرد، یک مبلغ زیادی هم برای تامین اقتصادی به شکل های مختلف از این بازار خارج کرد، ازعرضه سهام دولتی و ETF ها گرفته تا اوراقی که در این بازار فروخت، حجم پولی که دولت از این بازار خارج کرد، تعادل این بازار را به هم ریخت.

سوری گفت: دولت می توانست اقتصادیات بگیرد، اما بهتر بود، که آن پول نامتعارف را از این بازار خارج نمی کرد و به دید تامین اقتصادی به بازار سرمایه نگاه نمی کرد، در این صورت شرایط بازار خیلی منطقی تر و دور از هیجان می شد.

وی اضافه نمود: اینکه بیان می شود قسمتی از اقتصادیات به بازار سرمایه برشود یک درمان مقطعی محسوب می شود، در کل این مکانیزم که یک پولی را به عنوان اقتصادیات بگیریم و این پول به نوع دیگری بازگشت بخورد، یک راه چاره مقطعی است و می تواند در این مقطع یک راه چارهمناسب باشد، اما اقدامات زیربنایی تر از این که دولت باید از آن منع شود، این است که از سهام داران خرد تامین اقتصادی نکند، بازار سرمایه جای تامین اقتصادی دولت نیست، زمانی که مردم می آیند و پولشان را در بورس سرمایه گذاری می نمایند، برای این نیست که دولت این پول را بردارد، اگر دولت قصد واگذاری و خصوصی سازی دارد، به صورت عمده و بلوکی به سرمایه گذاران عظیم بفروشد و نباید این را به عموم مردم بفروشد، که اگراین اتفاق بیفتد، در آن صورت این تهدید از بین می رود، که دولت پول های جمع شده را خارج کند.

بازگشت پول اقتصادیات به بورس تقاضا را افزایش می دهد

یپمان حدادی کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر قسمتی از اقتصادیات به صندوق تثبیت بازار برشود باعث می شود سمت تقاضا بالا رود که قاعدتا این می تواند بر روی صف های فروش تاثیر بگذارد و این اصلا بی تاثیر نیست، بازگشت قسمتی از اقتصادیات به صندوق توسعه و تثبیت دو جنبه دارد، که این دو جنبه شامل اقتصادی و جنبه روانی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این بازگشت پول به صندوق توسعه و تثبیت چه فایده ای برای دولت دارد؟ تشریح کرد: قاعدتا اگر این پول در سهم های خوب سرمایه گذاری شود، دولت می تواند یک سرمایه گذاری خوب نموده باشد، که بتوانند از این سرمایه گذاری یک بازده خوب داشته باشد، اما به درد دولت فعلی نمی خورد، ولی برای دولت بعدی مناسب است.

حال با توجه به نظرات کارشناس ها به این نتیجه می رسیم که تزریق 80 درصد اقتصادیات به صندوق توسعه وتثبیت عملکردی مثبت هر چند کوتاه مدت است، که این تزریق با تحریک سمت تقاضا به یاری شرایط فعلی بازار سرمایه می آید.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و وبلاگ هوانورد هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "مالیات گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات گرفته شده توسط دولت برای خود بورس خرج می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید