هیأت های اجرایی جذب بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی می شوند

به گزارش وبلاگ هوانورد، رئیس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیأت های اجرایی جذب نیز باید بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی شوند.

هیأت های اجرایی جذب بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی می شوند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ هوانورد، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 262 هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به ریاست محمدعلی کی نژاد، رئیس هیات عالی جذب اعضای هیأت علمی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

نحوه شکایت متقاضیان جذب هیأت علمی

کی نژاد، رئیس هیأت عالی جذب هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در ابتدای جلسه به ارائه توضیحاتی درباره فرایند شکایت متقاضیان جذب هیأت علمی که در دانشگاه ها پذیرش نمی شوند، پرداخت و گفت: فرد شاکی می تواند از 3 جهت ماده 20، ماده 21 و ماده 16 دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات، اقدام کند.

وی با بیان اینکه متقاضی در ابتدا می تواند بر اساس ماده 20 دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات به دانشگاه اعتراض کند، اضافه کرد: اگر دانشگاه پس از آنالیز، اعتراض را پذیرفت، حکم پذیرش صادر می گردد. در غیر این صورت متقاضی باید به وسیله ماده 21 اقدام کند.

رئیس هیأت عالی جذب ادامه داد: اگر متقاضی به وسیله ماده 20 و 21 جذب نشد، می تواند مجدد اعتراض کند که این اعتراض از هیأت مرکزی جذب به هیأت عالی جذب ارسال و در کمیته 5 نفره هیأت عالی جذب آنالیز می گردد و بعد از موافقت هیأت عالی جذب، متقاضی باید فرم خوداظهاری و شخصیتی را تکمیل کند.

کی نژاد به ماده 16 دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات اشاره نمود و گفت: تا کنون برای جذب هیأت علمی از این ماده استفاده نشده است چرا که همیشه تأکید بر این بوده که جذب، توسط دانشگاه ها و هیأت مرکزی جذب انجام گردد.

کاهش موسسات آموزش عالی در طرح ساماندهی

در ادامه جلسه غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با توجه به دستور جلسه که به آنالیز لیست انطباق احتیاج های دانشگاه بر اساس آمایش آموزش عالی در فراخوان جدید اختصاص داشت به ارائه گزارشی درمورد تجمیع و ساماندهی موسسات آموزش عالی پرداخت و ارتقاء کیفی، متناسب سازی رشته ها با احتیاج ها و استفاده بهینه از امکانات را به عنوان 3 هدف اصلی و کلیدی طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی مطرح کرد.

وی ادامه داد: از 120 مؤسسه آموزش عالی، 90 مؤسسه مشمول ساماندهی هستند که این 90 مؤسسه به 45 مؤسسه آموزش عالی کاهش می یابند.

رحیمی گفت: به عنوان مثال در استان های سیستان و بلوچستان، تهران، ایلام، یاسوج، بوشهر، هرمزگان و بعضی استان های دیگر ساماندهی مؤسسه ای نداریم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تأکید کرد: ساماندهی مؤسسات آموزش عالی همچنان در حال اجرا و پیگیری است و بعد از ساماندهی مؤسسات، ساماندهی رشته ای و مأموریت گرایی در دست اقدام است.

در ادامه کی نژاد با تأکید بر اینکه هیأت های اجرایی جذب نیز باید بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی شوند، پیشنهاد داد: فعلاً در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، هیأت های اجرایی به هیأت اجرایی اصلی و تعیین تقسیم گردد.

رئیس هیأت عالی جذب با تأکید بر اینکه در مصوبه آمایش آموزش عالی دانشگاه دولتی و غیر دولتی با هم در نظر گرفته شده است، توضیح داد: در اجرای آمایش آموزش عالی هیچ مؤسسه آموزش عالی و هیچ هیأت اجرایی تعطیل نخواهد شد بلکه ادغام می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه سیاست ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی بر آمایش به صورت منطقه ای تأکید دارد، اما به دلیل وجود بعضی مسائل در حین اجرا به صورت استانی انجام شد.

در ادامه علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درمورد نحوه اجرای مصوبه آمایش آموزش عالی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است مصوبه بسیار خویی است، اما در اجرای آن خطا وجود دارد.

وی ادامه داد: در اجرای آمایش آموزش عالی مسائل و مقاومت هایی وجود دارد، همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفت هایی با این مصوبه وجود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه ضمن انتقاد از تفاوت حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم و علوم پزشکی تأکید کرد: 30 هزار عضو هیأت علمی دانشگاه های وزارت علوم حقوقی کمتر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی دریافت می نمایند، که انتظار می رود این فرایند به منظور جلوگیری از مهاجرت اعضای هیأت علمی از کشور به دلیل مسائل اقتصادی اصلاح گردد.

وی با تأکید مجدد بر لزوم برطرف تبعیض حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم با اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بر افزایش حقوق اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز تأکید کرد.

پس از بحث و آنالیز اعضا مقرر شد مدل نهایی برای تجمیع هیأت های اجرایی جذب در جلسه آینده هیأت عالی جذب ارائه گردد.

گفتنی است، دستور بعدی جلسه به آنالیز همکاری اعضای هیأت علمی وابسته بر اساس آمایش آموزش عالی با دانشگاه ها اختصاص داشت که اعضای جلسه بر لزوم تأیید صلاحیت علمی متقاضی توسط دانشگاه تأکید کردند.

پس از بحث و آنالیز اعضا مقرر شد ضمن آنالیز آئین نامه های مرتبط با موضوع نحوه استفاده از خدمات اساتید وابسته، گزارشی از تعداد اعضای هیأت علمی وابسته در دانشگاه های علوم و علوم پزشکی تهیه و به هیأت عالی جذب ارائه گردد.

همچنین محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر 85 هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم که 58 درصد برای دانشگاه های دولتی و 42 درصد غیر دولتی هستند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم و بهداشت در موضوع افزایش شهریه به صورت انقباضی عمل می نمایند، تأکید کرد: در بحث افزایش حقوق اعضای هیأت علمی، باید سایر ابعاد مانند افزایش شهریه و... در نظر گرفته گردد و نباید صرفاً به تأمین به وسیله منابع دولتی اتکا کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هیأت های اجرایی جذب بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیأت های اجرایی جذب بر مبنای آمایش آموزش عالی ساماندهی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید