ولیعهد تواضع؛ شیخ نواف امیر جدید کویت کیست؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، ساعاتی بعد از اعلام خبر درگذشت شیخ صباح احمد جابر صباح، امیر کویت، شورای وزیران این کشور شیخ نواف احمد جابر صباح، ولیعهد کویت را به عنوان جانشین او معرفی کرد.

ولیعهد تواضع؛ شیخ نواف امیر جدید کویت کیست؟

پس از آنکه شیخ احمد صباح در حدود دو ماه پیش به خاطر بیماری بستری شد، بعضی اختیارات قانونی او به شیخ نواف سپرده شد.

شیخ نواف احمد برادر ناتنی شیخ صباح است و انتظار می رفت در صورت مرگ امیر اداره امور کویت را به دست بگیرد که تغییر ناگهانی یا رقابت بین دیگر اعضای خانواده سلطنتی پیش نیاید.

شیخ نواف 83 ساله مسن ترین ولیعهد جهان به شمار می رفت.

نکات کلیدی

شیخ نواف در سال 2006 به عنوان جانشین و ولیعهد انتخاب شد. این بر خلاف عرف مرسوم کویت بود، چرا که سلطنت در گذشته به صورت متناوب بین خانواده های جابر و سالم دست به دست می شد.

شیخ نواف پس از سلطنت بسیار کوتاه شیخ سعد عبدالله سالم صباح به ولیعهدی رسید. امیر پیشین تنها 9 روز در ژانویه 2006 سلطنت کرد و سپس مجلس به دلیل نگرانی از سلامتی او را برکنار کرد.

شیخ نواف بک بار در سال 1978 و بار دیگر در سال 2003 وزارت کشور را به عهده گرفت و یک دوره هم از سال 1988 وزیر دفاع بود. او از اکتبر 2003 - پیش از آنکه به ولیعهدی برسد - معاون نخست وزیر هم بود.

شیخ احمد صباح (راست) در کنار شیخ نواف در عکسی از سال 2011

بعضی کارشناسان بر این باور بودند ولیعهدی شیخ نواف ممکن است موجب اعتراض دیگران گردد، از جمله فرزند ارشد امیر درگذشته، شیخ ناصر صباح احمد صباح.

نوامبر سال گذشته، شیخ ناصر در صدر متهمان فساد اعضای خانواده سلطنتی بود. بحرانی که موجب تغییر ساختار کابینه و در پی آن تظاهرات علیه فساد شد. بعضی اتهامات شیخ ناصر را نشانه جاه طلبی های سیاسی او می دانند.

از زبان شیخ نواف

ولیعهد حین مراسم تحلیف در فوریه 2006 گفت: به خداوند متعال سوگند می خورم که به قانون اساسی و قوانین دولت احترام بگذارم، به آزادی مردم، منافع و امید آن ها وفادار بمانم و از استقلال ملت و امنیت قلمرو های کشور محافظت کنم، و به امیر وفادار بمانم.

در ژوئن 2013، پس از بازگشت امیر از یک سفر پزشکی به خارج از کشور، شیخ نواف از اعضای خانواده صباح تقاضا کرد که به شایعات گوش ندهند.

او گفت: شایعاتی که می شنوید از روی بدخواهی هستند. اگر کسی احساس کرد که با او به ناحق رفتار شده، نزد پدر ما [اشاره به امیر]و رهبر و پیشرو ما بیاید و با او صحبت کند.

هنگامی که امیر کویت یک نماینده سابق مجلس و یک فعال سیاسی را که به دلیل یورش به مجلس شورای ملی در سال 2011 محکوم شده بودند عفو کرد، ولیعهد خانواده آن ها را به حضور پذیرفت.

او در حاشیه این ملاقات رو به دوربین تلویزیون گفت هر کس فعالیت می نماید ممکن است اشتباه کند. مردم مردم اند، ممکن است اشتباه نمایند. اما نباید بر تکرار خطا اصرار نمایند.

روزنامه خصوصی الانباء در 14 ژوئن 2016 گزارش کرد که ولیعهد سال 2015 در حین بازدید از محل انفجار یک مسجد شیعیان گفته بود وحدت ملی حصار نفوذناپذیر برای حفظ امنیت است. روحیه میهن پرستانه شهروندان ما - که مبنای عشق و فداکاری و وفاداری فرزندان کویت به میهن شان است - به کمک خداوند تمام اقدامات جنایتکارانه و تروریستی را دفع می نماید.

از زبان دیگران

در حالی که امیر فعلی به امیر انسانیت معروف است، شیخ نواف به ولیعهد تواضع معروف است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کویت، شیخ صباح در چهاردهمین سالگرد سوگند ولیعهدی شیخ نواف به او گفت: ما به درگاه پروردگار متعال دعا می کنیم که به شما سلامتی کامل عنایت کند که بتوانید راه خود را ادامه بدهید، راهی که همیشه بهترین پشتیبان و یاور من بوده، و عامل حفظ کشور عزیزمان، و عامل رسیدن ما به نعمت امنیت، رفاه و ثبات.

طارق علی، بازیگر کویتی، که در توییتر بیش از 350 هزار فالوئر دارد، روز 18 ژوئیه توییت کرد: ولیعهد والا شیخ نواف احمد جابر صباح، ای شیخ تواضع، باشد که خداوند شما را برای ما حفظ کند و بر عمر شما بیفزاید. شما پشتیبان امیر بزرگوار هستید، باشد که خداوند از او محافظت کند. باشد که خداوند به هر دو شما عمر طولانی ببخشد و به شما سلامتی و سعادت اعطا فرماید.

منبع: فرارو

به "ولیعهد تواضع؛ شیخ نواف امیر جدید کویت کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ولیعهد تواضع؛ شیخ نواف امیر جدید کویت کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید