کفش باستانی سکایی 2300 ساله ای در رشته کوه آلتای کشف شد!

به گزارش وبلاگ هوانورد، جذابیت مصنوعات باستانی همیشه تاریخ دانان، فرهنگ شناسان و حتی اهالی هنر را به شگفتی انداخته است. البته به ندرت پیش می آید که باستان شناسان بقایای چندهزارساله مصنوعات بشری را در شرایط سالم و نافرسوده بیابند.

کفش باستانی سکایی 2300 ساله ای در رشته کوه آلتای کشف شد!

در سال 1948، یک چکمه زنانه با الگوهای ظریف درهم بافته در رشته کوه آلتای کشور سیبری همراه با چند شیء دیگر ازجمله جواهرات، غذا و اسلحه کشف شد. می گویند این کفش شگفت انگیز 2300 سال قدمت داشته و کفی از جنس چرم قرمز نرم دارد که یک طرح هندسی خوش نما با کریستال سنگ آتش زنه و مهره های سیاه روی آن دوخته شده است.

سکایی های باستان کوچ نشینانی بودند که عرض قاره اروپا را پیمودند. طبق گزارش ها موقعیت این کفش در رشته کوه آلتای یکی از تپه های خاک سپاری سکایی بوده است و به همین دلیل است که چند شیء و لباس دیگر نیز نزدیک این چکمه پیدا شدند. کوچ نشینان سکایی نیز مانند دیگر تمدن های باستانی معمولاً درگذشتگانشان را به همراه متعلقات خاک می کردند تا گذر آسان تری به دنیای پسامرگ داشته باشند.

آن ها غالباً سازه های چوبی کلبه مانندی را در دل زمین برای مردگان می ساختند و در این سازه ها هر پیکر را درون یک تابوت چوبی به همراه متعلقاتش دفن می کردند. آماده سازی دقیق شرایط برای دفن پیکر و نیز لایه های همواره منجمد زمین در رشته کوه آلتای سبب شد تا چکمه ها قرن ها سالم بمانند.

مهره دوزی کف این چکمه چرمی قرمز بسیار ظریف و زیبا است و قرن ها این حالت خود را حفظ نموده است و به همین دلیل مهره دوزی هنرمندانه کف این کفش چرمی کنجکاوی و حدس بسیاری را در فضای مجازی برانگیخته است. تاریخ دانان می گویند سکایی ها معمولاً در مراسم ها کنار آتش جمع می شده اند و زانو می زده اند؛ به همین دلیل در بسیاری از مواقع سایر افراد جامعه کف کفش یکدیگر را می دیده اند و این بخش مهمی از آراستگی ظاهری افراد به شمار می آمده است. بعضی از نظریه پردازان نیز باور دارند که این چکمه مخصوص خاک سپاری طراحی شده بوده است و به همین دلیل کف آن بسیار ظریف و خوش طرح است.

این کفش تماشایی اکنون در مجموعه مصنوعات باستانی موزه هرمیتاژ State Hermitage در شهر سن پترزبورگ کشور روسیه نگه داری می گردد.

منبع: گردشبان

به "کفش باستانی سکایی 2300 ساله ای در رشته کوه آلتای کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفش باستانی سکایی 2300 ساله ای در رشته کوه آلتای کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید