گزارش آژانس از اقدام تازه ایران

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت این رسانه رسیده تصریح کرده ایران غنی سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در سایت نطنز آغاز کرده است.

گزارش آژانس از اقدام تازه ایران

به نوشته رویترز، آژانس در این گزارش به اعضای این نهاد بین المللی نوشته است: روز 7 مارس، آژانس اتمی تأیید کرد که... ایران ایران تزریق UF6 به سومین آبشار شامل 174 دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: چهارمین آبشار سانتریفیوژی نصب شده اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m هنوز آغاز نشده است.

بهروز کمالوندی سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m در نطنز نصب خواهد کرد.

وی روز 9 بهمن ماه در پاسخ به سوالی درباره نصب سانتریفیوژهای IR2m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: الان آمار دقیق را ندارم ولی با قاطعیت می گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR2m را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین ها را باید تولید می کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال 1397 از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی رغم مخالفت های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه شنبه (5 اسفند) متوقف می کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می شود.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی شود.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت های فراتر از پادمان را در نامه ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام کرده قصد دارند آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند اما هنوز هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده است.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم ها صورت خواهد گرفت.

منبع: فرارو

به "گزارش آژانس از اقدام تازه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش آژانس از اقدام تازه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید