یک کشف عجیب درباره نیش مرگبار عنکبوت ، ترس و خطر چه تاثیری روی بدن این عنکبوت می گذارد؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، دانشمندان کشف نموده اند که یکی از مرگبارترین عنکبوت های دنیا می تواند ترکیب زهر خود را بسته به خلق و خو و موقعیت خود تغییر دهد.

یک کشف عجیب درباره نیش مرگبار عنکبوت ، ترس و خطر چه تاثیری روی بدن این عنکبوت می گذارد؟

به گزارش وبلاگ هوانورد و به نقل از ساینس الرت، محققان به این نتیجه رسیده اند که ترکیب سم قوی یکی از کشنده ترین عنکبوت های دنیا، بسته به موقعیت تغییر می نماید. تجزیه و تحلیل جدیدی از نحوه فراوری زهر عنکبوت های تارقیفی نشان می دهد که عواملی مانند ضربان قلب و حالت دفاعی عنکبوت می تواند در نسبت مواد شیمیایی وارد شده به انتهای دندان های نیش آن نقش داشته باشند.

چرا دانستن این موضوع مهم است؟ زهر عنکبوت های تارقیفی برای فراوری پادزهر سم کشنده این عنکبوت به کار می رود. علاوه بر این در ساخت مخلوط های پیچیده ای با طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه، مانند آفت کش های طبیعی و داروها هم استفاده می گردد. درک اینکه چرا تارقیفی ها این ترکیبات سمی را فراوری می نمایند، می تواند به نحوه کشیدن سم از این عنکبوت ها و استفاده موثرتر از آن یاری کند.

لیندا هرناندز دوران، زیست شناس از دانشگاه جیمز کوک در استرالیا شرح می دهد: تارقیفی ها پیچیده ترین سم ها را در دنیا طبیعی دارند و به علت اهمیت سمشان در فراوری داروها و آفت کش های زیستی برای ما ارزشمندند.

تحقیقات زیادی در خصوص سم تارقیفی ها صورت گرفته که فقط برای حشراتی که شکارشان می نماید و به علت بعضی ویژگی های عجیب و غریب تکاملی، برای نخستی سانان کشنده است. عنکبوت های تارقیفی استرالیایی به مرگ بارترین عنکبوت ها (برای انسان) در دنیا معروف هستند، البته اگر چه سالانه 30 تا 40 نفر به وسیله این عنکبوت ها گزیده می شوند، فقط عنکبوت نر سیدنی باعث مرگ انسان شده است. از سال 1981 که پادزهری برای سم این عنکبوت ساخته شد، هیچ مورد مرگ گزیدگی به وسیله تارقیفی ها وجود نداشته است.

با وجود اینکه تحقیقات زیادی برای درک پیچیدگی مولکولی زهر صورت گرفته، هیچ یک از این مطالعات رفتار، شرایط فیزیکی و محیط عنکبوت را در نظر نگرفته است. بنابراین هرناندز دوران و همکارانش آغاز به تحقیق کردند. آن ها نمونه هایی از چهار گونه عنکبوت تارقیفی استرالیایی را جمع آوری کردند و سپس این عنکبوت ها تحت چندین آزمایش آزاردهنده قرار گرفتند.

هرناندز دوران می گوید: در این آزمایش ها، محققان رفتار [عنکبوت ها] را نقشه برداری کردند و ضربان قلب آن ها را با مانیتور لیزری اندازه گرفتند تا یک اندازه پمشخصی برای نرخ متابولیک آن ها معین نمایند. برای سه گونه، به نظر می سید هیچ ارتباطی بین رفتار و ضربان قلب و ترکیب زهرشان وجود ندارد. با این حال، دانشمندان متوجه تفاوتی برای یک عنکبوت شدند: به نظر می رسید که ضربان قلب و قدرت دفاعی بالاتر در تارقیفی با ترکیب متفاوت زهر مرتبط باشد.

  • تصاویر لحظه بلعیده شدن یک خرچنگ به وسیله ماهی | حتی در آکواریوم هم امنیت جانی وجود ندارد!

این واقعیت که سه گونه دیگر ارتباط یکسانی را بین ترکیب زهر و عوامل فیزیکی نشان ندادند، نشان می دهد که این ارتباط ها ممکن است مختص این گونه باشد. البته ما هنوز نمی دانیم که این ارتباط ممکن است برای گونه های دیگر هم وجود داشته باشد یا خیر.

این تحقیق در PLOS ONE منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "یک کشف عجیب درباره نیش مرگبار عنکبوت ، ترس و خطر چه تاثیری روی بدن این عنکبوت می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کشف عجیب درباره نیش مرگبار عنکبوت ، ترس و خطر چه تاثیری روی بدن این عنکبوت می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید