10 نمونه از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن!!

به گزارش وبلاگ هوانورد، نیکوتین ترکیبی شیمیایی است که در گیاهانی مانند تنباکو یافت می شود. با استعمال دخانیات، نیکوتین وارد ریه ها شده و به سرعت به وسیله رگ های خونی جذب و در سراسر بدن پخش می شود. این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و ترک آن برای افرادی که از آن استفاده می نمایند، بسیار سخت و سخت است. از این رو در این مقاله سعی داریم تا به معرفی 10 مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن یاری می نمایند، بپردازیم. با ما در مجله پزشکی و سلامت خبرنگاران همراه باشید.

10 نمونه از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن!!

نیکوتین اعتیادآورترین ماده ایست که تا به امروز شناخته شده، تا جایی که از هروئین و کوکائین نیز بدتر معرفی شده است. این ماده باعث انواع اختلال های روانی و جسمی در بدن انسان می شود و یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر می باشد. از جمله مضرات این ماده شیمیایی می توان به ایجاد اخلال در عملکرد اعصاب و سلول های ماهیچه ای، افزایش خطر ابتلا به مشکلاتی نظیر تپش قلب، فشار خون و حتی حمله قلبی اشاره نمود. اما با وجود همه اطلاع رسانی هایی که برای ترک این ماده سمی صورت گرفته، هنوز هم هستند افرادی که نیکوتین را وارد بدن خود می نمایند و قادر به ترک دخانیات نیستند. از این رو تغذیه سالم برای این افراد ضروری تر به نظر می رسد. آن ها می توانند از مواد غذایی استفاده نمایند که به دفع نیکوتین از بدن آن ها یاری کند. این مواد عبارتند از:

1) کلم بروکلی

بدن انسان به ویتامین هایی احتیاج دارد که کمبود آن ها باعث اختلال در عملکرد بهینه بدن می شود. ویتامین های B5، C و B وظیفه تنظیم فعالیت های اساسی بدن را بر عهده دارند. این ویتامین ها در مواد غذایی و سبزیجات مختلفی یافت می شوند که با مصرف آن ها می توان ویتامین های مورد احتیاج بدن را تامین کرد و به دفع نیکوتین از بدن یاری می نماید. کلم بروکلی یکی از انواع سبزیجاتی است که علاوه بر تامین ویتامین C مورد احتیاج، به افزایش سوخت و ساز بدن یاری نموده و بعلاوه از ریه ها در برابر سموم محافظت می نماید. ژن NRF2 موجود در کلم بروکلی سلول های ریوی را در برابر حمله ها مصون نگه می دارد.

2) پرتقال

پرتقال یکی از میوه های زمستانی و از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن است که سرشار از ویتامین C می باشد. مصرف این میوه و سایر مرکبات علاوه بر تامین ویتامین C مورد احتیاج بدن، باعث پاکسازی بدن از نیکوتین و کاهش استرس ناشی از آن نیز می شود.

3) اسفناج

یکی از برترین موادی که می توان برای دفع نیکوتین از بدن، اسفناج است. اسفناج سرشار از فولیک اسید و ویتامین B9 می باشد. وجود فولیک اسید باعث کاهش عملکرد منفی نیکوتین در بدن شده و بسیاری از اختلالات روحی و روانی حاصل از مصرف این ماده سمی را کاهش می دهد.

4) زنجبیل

یکی دیگر از موادی که می توان برای مبارزه با عوارض ناشی از سیگار مورد استفاده قرار داد، زنجبیل است. مصرف زنجبیل به صورت خام میل به دریافت نیکوتین در بدن را کاهش داده و به دفع سموم خون حاصل از مصرف نیکوتین یاری می نماید. زنجبیل برترین گزینه پاکسازی بدن از نیکوتین است.

5) ذغال اخته

ذغال اخته مانند نیکوتین می تواند قند خون شما را افزایش دهد. از این رو افرادی که قصد ترک سیگار را دارند، می توانند در هنگام تمایل به نیکوتین به جای سیگار از ذغال اخته استفاده نمایید. اسید موجود در ذغال اخته می تواند به پاکسازی سریع بدن از نیکوتین نیز یاری کند.

6) لیمو

با توجه به این که نیکوتین تا 3 روز پس از مصرف در بدن بافی می ماند، توانایی این را دارد که به سلول ها و منفذهای پوستی آسیب برساند. ویتامین C به همراه اسید سیتریک موجود در لیمو می تواند این آسیب ها را کاهش دهد.

7) هویج

یکی از مضرات دیگر سیگار کاهش ویتامین های A و C در بدن می باشد. این مسئله باعث تاثیر منفی بر روی عملکرد مغز و تخریب سلول های عصبی می شود. هویج می تواند کمبود ویتامین های A و C را جبران نموده و مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

8) انار

استعمال سیگار باعث کاهش سطح اکسیژن خون شده و افزایش تپش قلب و فشار خون را در پی دارد. افراد سیگاری برای کاهش این عوارض و بعلاوه تنظیم جریان خون و فراوری گلبول های قرمز می توانند از انار استفاده نمایند.

9) جوانه گندم

مصرف سیگار تنگی و سفت شدن عروق خونی را در پی دارد. ویتامین E از جمله ویتامین های مورد احتیاج بدن است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی سیستم گردش خون بدن شده و خطر سکته قلبی را کاهش می دهد. برای تامین این ویتامین می توان از جوانه گندم و غلات دیگر یاری گرفت.

10) کلم پیچ

کلم پیچ یکی از انواع کلم هاست که سرشار از ماده ایزوتیوسیانات و سایر آنتی اکسیدان ها می باشد. این مواد به دفع نیکوتین خون یاری می نمایند و خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهند.

منبع: همگردی

به "10 نمونه از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نمونه از مواد غذایی برای دفع نیکوتین بدن!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید