20 بازی شبیه به دیابلو که تا انتشار دیابلو 4 سرگرمتان می نمایند

به گزارش وبلاگ هوانورد، دیابلو 4 احتمالاً تا چند سال دیگر منتشر نخواهد شد. این زمان انتظاری طولانی است و با این که دیابلو 3 بازی خوبی است، ولی گاهی ضروری است که یک بازی نو تجربه کنید. اینجاست که ما به یاری شما می آییم، در ادامه برترین بازی های مشابه با دیابلو معرفی شده اند تا اگر هوس نموده اید کلی جک و جانور بکشید، تراز بگیرید و زره های عظیم و پرزرق وبرق بپوشید تا بتوانید با بازدهی بالاتری جک و جانور بکشید، همین حالا سراغشان بروید.

20 بازی شبیه به دیابلو که تا انتشار دیابلو 4 سرگرمتان می نمایند

البته این که جک و جانور بکشید و تراز بگیرید کافی نیست. این سیستم آنقدر در بازی های زیادی پیاده شده که این روزها به خودی خود لذت بخش نیست. برای آوردن یک بازی در این لیست، ویژگی هایی مثل زاویه دوربین، جهانسازی، مجذوب کنندهیت ظاهری و… را هم در نظر گرفته ایم. خلاصه هر عاملی که باعث شده باشد یک بازی به این لیست راه پیدا کند، می توانید مطمئن باشید که تا انتشار دیابلو 4 احتیاجتان را به گیم پلی پرآب وتاب بازی های اکشن نقش آفرینی برطرف خواهند کرد.

20. ویکتور ورن (Victor Vran)

سال انتشار: 2015

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

در این بازی نقش ویکتور ورن، شکارچی شیاطین را بازی می کنید که هدفش پاکسازی جهان از اشرار است. از لحاظ داستانی بازی استاندارد است و جز زمینه ویکتوریایی اش بقیه عناصرش کلیشه ای هستند. ولی وقتی پای قابلیت ها، اسلحه ها و مهارت ها در میان می آید، گزینه هایی که بازی پیش رویتان قرار می دهد بسیار زیاد است و می توانید بیلدهای متفاوتی برای شکار شیاطین بسازید. زاویه دوربین بازی ایزومتریک است، بنابراین اگر هوادار بازی های اکشن نقش آفرینی قدیمی هستید، خیلی زود به بازی عادت می کنید.

البته اشتباه نکنید. مقیاس این بازی در حد دیابلو یا راستا تبعیدی نیست (تنوع بیلدها، طول بازی و جهانسازی همه محدودتر هستند)، ولی اگر دنبال یک بازی سبک و قابل دسترس هستید که جو زیباشناسانه تاریکی دارد، این بازی مسلماً ارزش تجربه کردن دارد. بعلاوه چند دی ال سی برای بازی هم عرضه شده اند که حملات، اسلحه ها و حتی نقشه های نو به بازی اضافه نموده اند.

19. وارهمر: کیاس بین (Warhammer: Chaosbane)

سال انتشار: 2019

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

اگر جهانی فانتزی وارهمر را به جهانی علمی تخیلی وارهمر 40000 ترجیح می دهید، کیاس بین برای شما ساخته شده است. گیم پلی بازی، مبارزه با باس های بازی، شخصیت سازی در بستر کلاس ها و طراحی مراحل بازی همه درجه یک هستند و با این که تنوع آیتم های بازی کم است، گیم پلی بازی روان و اعتیادآور است. عنصری که باعث شده تجربه بازی نسبت به همتایان خودش روان تر باشد این است که آیتم هایی که در بازی روی زمین می افتند، فقط مخصوص کلاسی هستند که برداشته اید. این یعنی آیتم به دردنخور و آیتمی که نتواند در ساختن بیلد شخصیت تان سهمی داشته باشد، در کار نیست.

کمپین بازی کوتاه تر از حدی است که باید باشد و در عرض 15 ساعت می توان تمامش کرد، ولی بهانه خوبی برای سر زدن به برخی از مکان های چشم نوازی است که اکتشاف می کنید. البته قسمت های مربوط به فاضلاب طولانی تر از حدی هستند که باید باشند.

18. سایه ها: بیداری (Shadows: Awakening)

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

احتمالاً بین سایه ها: بیداری و دیابلو شباهت های بصری زیادی پیدا خواهید کرد. سایه ها: بیداری یک بازی سیاه چاله پیمایی فانتزی تاریک است که به شما اجازه می دهد بین چهار شخصیت قابل بازی سوییچ کنید و صرفاً به استفاده از یکی از آن ها محدود نباشید. این سیستم باعث شده گیم پلی بازی متنوع باشد و احتمالات زیادی فراهم کند که برای تجربه همه یشان احتیاجی نباشد بازی را از اول بازی کنید.

سایه ها: بیداری از یک لحاظ دیگر هم رویکردی نوآورانه به فرمول اکشن نقش آفرینی دارد و آن هم اضافه نمودن پازل به گیم پلی است. اگر احیاناً پس از مدتی از مبارزات و گرایند کردن خسته می شوید، این پازل ها تنوع خوبی در گیم پلی فراهم می نمایند. بعلاوه سایه ها: بیداری نسبت به بازی های هم سبک خود سخاوتمندتر است، چون در آن چک پوینت وجود ندارد و هروقت که بخواهید، می توانید بازی را ذخیره کنید.

17. وارهمر: گوردسِل 2 (Warhammer: Vermintide 2)

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

این بازی هم مثل سری سرزمین های مرزی تجربه دیابلویی را در بستر گیم پلی اکشن اول شخص پیاده می نماید، منتها گیم پلی اکشن اول شخصی که تمرکز آن به جای استفاده از اسلحه گرم، اسلحه سرد و جادو و تیروکمان است (هرچند اسلحه گرم هم در بازی موجود است). قلع وقمع کردن یک خروار اسکیون (Skaven = موش های انسان نما در جهانی وارهمر) یادآور مبارزات پرآب وتاب و اندورفین آزادکن دیابلو 2 است که سال ها پیش در بستر گیم پلی ایزومتریک پیاده شد. بعلاوه گوردسل 2 یک بازی خشن و تاریک است که در آن پنج قهرمان با قابلیت های متفاوت، ولی آشنا (دورف جنگجو، الف تیرانداز، انسان جادوگر و…) به جنگ نیروهای تاریکی می فرایند. از این لحاظ هم بازی یادآور جو و حال وهوای دیابلوهای کلاسیک است.

گوردسل 2 عمدتاً با لفت فور دد (Left 4 Dead) مقایسه می شود، چون مثل آن یک هورد شوتر (Horde Shooter) با تمرکز روی گیم پلی کوآپ است، ولی این مقایسه حق مطلب را درباره آن ادا نمی نماید، چون بازی اکشن خالص نیست و سیستم ترازگیری و غنیمت جمع کردن مفصلی دارد که به آن عمق نقش آفرینی می بخشد و آن را به دیابلو شبیه می نماید. اگر در نظرتان دیابلو و بازی های مشابه در این سبک سقف مهارت پایینی دارند، گوردسل 2 در عین فراهم کردن تجربه ای مشابه، با گیم پلی اکشن اول شخص تاکتیکی اش (خصوصاً در درجات سختی بالاتر)، احتیاج شما به چالش را برطرف می نماید.

16. فرزندان مورتا (Children of Morta)

سال انتشار: 2019

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

فرزندان مورتا ترکیبی از گیم پلی هک و اسلش و عناصر روگ لایک (Roguelike) است. این بازی که گرافیک پیکسل آرت زیبایی دارد، روایت گر داستان خانواده ای از جنگجویان بااستعداد است که هدف شان مبارزه با پلیدی ای است که به سرعت در حال توسعه است. اگر یک بعدازظهر این بازی را انجام دهید، تعداد دفعاتی که می میرید، از کل دفعات مردن تان در دیابلو 3 روی درجه سختی معمولی بیشتر است، ولی با هر بار مردن جزئیات داستانی بیشتری کشف می کنید و منابع بیشتری به دست می آورید تا با آن ها تراز شخصیت هایتان را افزایش دهید.

در مورتا هم مثل دیابلو تعداد قهرمان هایی که می توانید از بین شان انتخاب کنید ثابت است، ولی بازی شما را تشویق می نماید در یک دست با همه یشان بازی کنید. این ایده ای است که بلیزارد می تواند در طراحی بازی های آینده خود از آن الهام بگیرد.

در کل فرزندان مورتا بازی عالی ای است که می توانید آن را به صورت دونفره هم بازی کنید.

15. کتاب شیاطین (Book of Demons)

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

از لحاظ زیباشناسانه، کتاب شیاطین احتمالاً قوی ترین بازی این لیست است. این بازی طوری طراحی شده که شبیه کتابی با صفحات برجسته به نظر برسد، از همان کتاب هایی که وقتی بچه بودید، احتمالاً بهشان برخورد نموده اید. با این حال، بازی از یک لحاظ دیگر هم قابل ستایش است و آن هم اضافه نمودن عنصر کارت بازی (Deck-building) به گیم پلی هک و اسلش استاندارد دیابلو است.

سیستم مبارزه بازی ساده است. فقط هر از گاهی به جای فشار دادن فلان دکمه کیبورد (که میان بری برای یکی از مهارت های شما است) باید یک کارت رو کنید، ولی به مرور زمان، همچنان که به قابلیت های ویژه دست پیدا می کنید و طی سیاه چاله پیمایی های زیاد شخصیت تان پیشرفت می نماید، گیم پلی بازی بسیار مفرح می شود. اگر از بازی خوشتان آمد، دو بازی دیگر هم در جهانی کتاب شیاطین در دست فراوریند.

14. وارهمر 40000 مفتش - شاهد (Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr)

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

اگر همواره دنبال بازی ای بوده اید که در جهانی وارهمر 40000 واقع شده باشد، این بازی برترین گزینه ممکن است. در مفتش می توانید بین کلاس قاتل، سایکیک (Psychic) یا جنگجوی زره پوشی که موجودات وحشتناک جهانی وارهمر 40000 را با زور بازویش شکست می دهد، یکی را به نام مامور ایمپریوم انتخاب کنید. صداپیشگی بازی هم همان قدر پرآب وتاب و اغراق شده است که از یک بازی با لیسانس وارهمر 40000 انتظار دارید. بعلاوه وقتی در حال جنگیدن با نیروهای فاسد هستید، معماری های گوتیک زیادی متعلق به امپراتوری وجود دارند که می توانید به آن ها زل بزنید و حظ شان را ببرید.

در این بازی باید با گلوله، تیغ شمشیر و انفجار راه تان را از میان تعدادی دشمن و باس که با نهایت هنرمندی طراحی شده اند باز کنید، دشمن هایی که پیش از زانو زدن در برابر قدرت تان قرار است کمی لرزه به تن تان بیندازند. در این بازی تعداد گزینه های شخصیت سازی کم است و این باعث شده اگر برای مدت طولانی آن را بازی کنید، کسل نماینده بشود. خوشبختانه یک مکاهمم جالب در قالب سیستم کارتی ای به نام تاروت اوثر (Uthers Tarot) وجود دارد که به شما اجازه می دهد به وسیله کارت ّها، نقشه کهکشان را از جنبه های مختلف تغییر دهید؛ از درجه سختی و اهداف ماموریت (Objectives) گرفته تا نوع غنیمتی که دوست دارید به دست آورید. تعداد کارت های بازی زیاد است و این کارت ها آزادی عمل بیشتری در کمپین اصلی برایتان فراهم می نمایند.

13. گیت واکرز (Gatewalkers)

سال انتشار: 2020 (نسخه آلفا)، 2021 (نسخه کامل)

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

گیت واکرز یک بازی اکشن نقش آفرینی هک و اسلش معمولی نیست، با این که شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد. فرق اساسی آن با بازی های دیگر سبک این است که عناصر بقاجویانه (Survival) پررنگی دارد.

در این بازی می توانید با گروهی که تا چهار نفر بازیکن جا دارد، به جهانهای مختلف سفر کنید تا جهانی خودتان را نجات دهید. در این بازی باید در تعدادی از محیط هایی که به صورت تصادفی و در لحظه فراوری می شوند پیشروی کنید و سعی کنید در آن ها زنده بمانید.

زنده ماندن در این محیط ها کار راحتی نیست و برای این کار، باید طرز کار سیستم ساخت وساز (Crafting) بازی را یاد بگیرید. مثلاً باید آتش اردو درست کنید تا در کولاک گرم بمانید یا چادر بزنید تا با فرا رسیدن شب سرپناهی داشته باشید. بعلاوه اگر بازی را به صورت کوآپ بازی کنید، باید وظایف را با هم تیمی هایتان تقسیم کنید.

سیستم مبارزه بازی هم به سختی آن می افزاید، چون در آن باید برای هر ضربه هدف گیری واقعی انجام دهید و خود بازی به طور اتوماتیک ضربات شما را به دشمنان نمی چسباند. هرچند در بازی کلاس وجود ندارد و تخصص شخصیت تان را به مرور معین می کنید. بنابراین می توانید با اسلحه ها و طلسم های جادویی بازی آزمون وخطا انجام بدهید و ببینید با کدام شان راحت تر هستید.

نسخه آلفای بازی در سال 2020 منتشر شد و نسخه کامل آن هم به زودی منتشر خواهد شد. بنابراین اگر دوست دارید یک کلون دیابلو با عناصر بقاجویانه باز کنید، این بازی برای شما ساخته شده است.

12. ماجراهای باورنکردنی ون هلسینگ (The Incredible Adventures of Van Helsing)

سال انتشار: 2013

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

همان طور که از نام بازی معین است، در این بازی در نقش ون هلسینگ، شخصیت معروف رمان دراکولا فرو می روید و با هیولاها می جنگید. ون هلسینگ یک بازی اکشن نقش آفرینی سرراست است و برای کسانی که دنبال یک دیابلو کلون خالص با زمینه ای منحصربفرد (ویکتوریایی) هستند ایده آل است.

با این که بازی از لحاظ ظاهری یک نام فانتزی تاریک به نظر می رسد، ولی دُز زیادی از طنز خشک و طعنه آمیز در آن گنجانده شده که بخش زیادی از آن به همراه تان بانو کاتارینا (Lady Katarina) برمی شود که زنی زیبا، دلربا و بعلاوه یک شبح است!

11. مقدس (Sacred)

سال انتشار: 2004 (نسخه Sacred Gold که شامل دو بسته الحاقی بازی است، در سال 2005 منتشر شد)

پلتفرم ها: کامپیوتر

در نگاه اول، مقدس شبیه یک کلون دیابلوی معمولی به نظر می رسد. ولی وقتی آن را بازی کنید، متوجه تفاوت ها می شوید. یکی از تفاوت ها این است که غلظت عناصر فانتزی در مقدس بیشتر است (دیابلو بیشتر فانتزی تاریک است تا فانتزی غلیظ (High Fantasy)). تفاوت دیگر این است که برخلاف دیابلو که یک بازی نسبتاً خطی است، مقدس یک بازی جهانباز ایزومتریک است که در آن بازیکن تشویق به اکتشاف نقشه بزرگ بازی می شود. علت این موضوع این است که بازی از سیستم نقش آفرینی نسبتاً نوآورانه ای استفاده می نماید که در آن به جای امتیازهای مهارت (Skill Points)، باید برای پیشرفت مهارت هایتان رون هایی (Rune) را پیدا کنید که مخصوص ارتقای آن مهارت خاص هستند. البته این رون ها در جاهای معینی مخفی نشده اند و به طور تصادفی در نقشه ظاهر می شوند، ولی در هر صورت برای پیدا کردنشان باید گشت وگذار کنید.

تنها مشکل مقدس برای بازیکن مدرن گرافیک آن است که به خاطر قدیمی بودنش، و با توجه به این که هنوز بازسازی نشده، ممکن است توی ذوق بزند. ولی اگر بتوانید با این مشکل کنار بیایید، یک تجربه اکشن نقش آفرینی لذت بخش انتظارتان را می کشد. بعلاوه بازی دو دنباله دارد که از بین شان، مقدس 2 ارزش تجربه را دارد (هرچند به مقدار مقدس 1 بلندپرواز نیست)، ولی متاسفانه مقدس 3 بازی بدی از آب درآمده است.

10. گریم داون (Grim Dawn)

سال انتشار: 2016

پلتفرم: کامپیوتر

اگر دنبال یک بازی اکشن نقش آفرینی عمیق با گیم پلی آهسته تر هستید، گریم داون جزو برترین گزینه هاست. بازی ویژگی های زیادی دارد که باعث شده اند پیشنهاد کردن آن به هواداران سبک بسیار راحت باشد؛ از زمینه آخرالزمانی/فانتزی تاریک بازی گرفته تا جهانسازی بازی که به طور غافلگیرنماینده ای عمیق و غنی است، ولی عنصری که باعث شده گریم داون اینقدر لذت بخش باشد سیستم کلاس دوگانه بازی است.

در این بازی هم مثل هر نقش آفرینی استاندارد دیگری می توانید یک کلاس انتخاب کنید، ولی چیزی که باعث تفاوت بازی با بازی های هم سبک شده، قابلیت ترکیب کردن کلاس ها با یکدیگر و ساختن کلاس ترکیبی مخصوص به خودتان است، سیستمی که در تایتان کوئست، بازی قبلی استودیوی سازنده بازی، به کار گرفته شد و در این بازی هم به شکلی موثر پیاده شده است، . اگر صدها مهارت آیتم محور را به این معادله اضافه کنید، می بینید که سیستم کلاس گریم داون چقدر انعطاف پذیر است. اگر از چشم انداز های آخرالزمانی و فانتزی تاریک و ابداع کردن بیلدهای نو لذت می برید، گریم داون برای شما ساخته شده است.

9. دستینی 2 (Destiny 2)

سال انتشار: 2017

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

اگر از آن دسته افرادی هستید که مجذوب کننده ترین بخش دیابلو و بازی های مشابه در نظرتان گرایند کردن است، دستینی 2 یکی از برترین گزینه ها در این زمینه است. در این بازی می توانید ماه ها یا شاید سال ها به گرایند کردن بپردازید و از این کار خسته نشوید. این بازی هم مثل سری سرزمین های مرزی علمی تخیلی و اکشن اول شخص است، ولی در مقایسه با آن جو رسمی تر و جدی تری دارد. با این حال، حس تیراندازی با اسلحه های بازی، مبارزات پرجنب وجوش آن و رید کردن (Raiding) با رفقایتان وصف نشدنی است.

با توجه به این که چند سالی از انتشار دستینی 2 گذشته است و آپدیت های بسیار زیادی برای بازی عرضه شده، به هنگام آغاز آن باید کمی وقت بگذارید تا با عناصر مختلف آن مثل واحدهای پولی، حالت های بازی و… آشنا شوید، ولی اگر کمی به آن موقع دهید، طوری در جهانی صنعی آینده نگرانه آن غرق خواهید شد که شاید برای بیرون آمدن از آن احتیاج به یاری داشته باشید!

8. آخرین عصر (Last Epoch)

سال انتشار: 2019 (نسخه Early Access)

پلتفرم: کامپیوتر

آخرین عصر یکی از عناوین نوتر لیست است؛ این بازی مستقل، یک کلون دیابلوی استاندارد و در عین حال قابل احترام است که از سیستم کلاس انعطاف پذیری که در گریم داون و تایتان کوئست به کار رفته الهام گرفته و در آن می توانید مهارت های انعطاف پذیر بسازید؛ مثلاً تبدیل کردن اسکلت های احضارشده یتان به تیرانداز، اضافه نمودن افکت آذرخش زنجیره ای (Chain Lighting) به طلسم آذرخش و… تعداد گزینه ّها آنقدر زیاد است که در عمل تعداد درخت های مهارت بازی به بیش از صد عدد می رسد.

عنصر منحصربفرد بازی سفر در زمان است. با سفر به نقاط مختلف زمانی می توانید سرنوشت گروه های مختلف در اترا (Eterra)، جهانی بازی را تغییر دهید و آن را وارد راستا نوی کنید.

7. آرک گمشده (Lost Ark)

سال انتشار: 2018 (فقط برای کره جنوبی؛ بازی در پاییز 2021 در غرب منتشر خواهد شد)

پلتفرم: کامپیوتر

وقتی هواداران دیابلو آرک گمشده، بازی کره ای را دیدند، یک دل نه صد دل عاشق آن شدند. وقتی صحبت بازی های اکشن نقش آفرینی در میان است، هیچ بازی ای شبیه به کشتی گمشده وجود ندارد. این بازی با این که هنوز به طور گسترده عرضه نشده، کلی سر و صدا نموده و تعدادی جایزه هم برده، طوری که برخی ها به وسیله وی پی ان کره سعی می نمایند آن را تجربه نمایند.

آرک گمشده ترکیبی از اکشن نقش آفرینی و ممورپچ (MMORPG) است که در آن می توانید قاره های وسیع و زیبا و دریاهای بین شان را اکتشاف کنید و با فرهنگ های مجذوب کننده هرکدام آشنا شوید. این بازی علاوه بر گیم پلی دیابلویی بسیار پرزرق وبرق و نفس گیر و تعداد کلاس های بسیار زیاد، سیستم های ممورپچ مثل نبردهای بازیکن علیه بازیکن (PVP)، گروه های اجتماعی و غارت های گروهی (Raid) هم دارد. هرچند اگر علاقه به این عناصر ندارید، می توانید بازی را تک نفره بازی کنید.

6. دانجن سیج (Dungeon Siege)

سال انتشار: 2002

پلتفرم: کامپیوتر

دانجن سیج جزو اکشن نقش آفرینی هایی است که در نگاه اول شباهتی به دیابلو یا کلون های دیابلو ندارد. این عدم شباهت عمدی است، چون کریس تایلر (Christ Taylor) و گس پاورد گیمز (Gas Powered Games) قصد داشتند یک بازی نوآورانه بسازند و برای رسیدن به هدفشان بیش از 4 سال را صرف ساختن دانجن سیج کردند، آن هم با ساعات کار طولانی.

شاید واضح ترین تفاوت دانجن سیج با دیابلو این باشد که در این بازی به جای یک شخصیت، یک گروه هشت نفره را کنترل می کنید. شما می توانید در آن واحد کنترل هرکدام از این شخصیت ها را بر عهده بگیرید و هفت شخصیت دیگر بر اساس تنظیماتی که معین نموده اید (مثلاً اندازه خصمانگی، آرایش گروه)، بنا بر دستورات هوش مصنوعی در مبارزات شرکت می نمایند.

تفاوت بزرگ دیگر بازی با دیابلو این است که در آن از انتخاب کلاس و درخت مهارت خبری نیست و به جایش، سیستم نقش آفرینی بازی بر پایه استفاده ممتد از قابلیت ها بنا شده است، بدین صورت که هرچقدر یکی از شخصیت هایتان از یک نوع اسلحه یا جادوی خاص بیشتر استفاده کند، مهارتش در استفاده از آن بیشتر می شود. با توجه به این که در بازی کنترل یک گروه را بر عهده دارید، می توانید با قرار دادن اسلحه ها و طلسم های مختلف در اختیار هرکدام، یک گروه بسیار انعطاف پذیر بسازید یا اگر احیاناً دیدید فلان مهارت (مثلاً استفاده از تیر و کمان) روی فلان شخصیت جواب نمی دهد، می توانید آن را با مهارتی دیگر (مثلاً شمشیر) جایگزین کنید.

بازی در زمان خود از لحاظ فنی بسیار پیشرفته بود و جزو معدود بازی هایی بود که کلاً مرحله بندی نداشت و کل جهانی بازی یک محیط واحد و ادامه دار بود که بدون صفحه بارگذاری می شد در آن رفت وآمد کرد، هرچند این محیط عمدتاً خطی بود.

5. وولسن: اربابان آشوب (Wolcen: Lords of Mayhem)

سال انتشار: 2020

پلتفرم: کامپیوتر

یکی از بزرگ ترین ایراداتی که به دیابلو 3 گرفته شد، گرافیک کارتونی آن و بعلاوه سیستم ارتقای مهارت ساده سازی شده آن بود، دو ویژگی ای که باعث شدند بازی در مقایسه با دیابلو 1 و 2 کژوال پسندتر و کم عمق تر به نظر برسد. اگر دنبال بازی ای هستید که جوی مشابه به دیابلو 3 داشته باشد، ولی تصمیم های آن در حوزه گیم دیزاین با دیابلو 3 فرق داشته باشند، وولسن رقیبی نزدیک است.

در وولسن از انتخاب کلاس خبری نیست. به جایش، در بازی تعداد زیادی اسلحه وجود دارد که با استفاده از آن ها، می توانید کمبوهای متنوع اجرا کنید. بعلاوه در بازی سه نوع منبع به نام خشم (Rage)، اراده (Willpower) و استقامت (Stamina) وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید کارهای مختلف انجام دهید. مثلاً با استفاده از استقامت می توانید روی زمین قل بخورید تا در برابر حملات جاخالی دهید یا سریع تر روی زمین جابجا شوید.

با توجه به این که بازی با موتور کرای انجین ساخته شده، گرافیک آن هم بین بازی های هم سبک یک سر و گردن بالاتر است و خصوصاً در طراحی حزئیات اسلحه ها و زره ها دقت زیادی به کار رفته است.

تنها مشکل بازی باگ های آن است که امید می رود تیم سازنده پیگیر بازی به مرور برطرف شان نمایند.

4. مجموعه سرزمین های مرزی (Borderlands Series)

سال انتشار: 2009 تا به امروز

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

اگر دنبال یک بازی مثل دیابلو هستید که در آن هر دشمن را که می کشید، یک غنیمت از جسدش بیفتد زمین، بازی های سری سرزمین ّ های مرزی راست کار شما هستند. تعداد عناصر الهام گرفته مجموعه از دیابلو زیاد هستند، در حدی که شاید هیچ بازی ای نباشد که اینقدر در ظاهر با دیابلو تفاوت داشته باشد و در باطن از آن الهام گرفته باشد. از عناصر الهام گرفته می توان به این موارد اشاره نمود: دشمنانی که غنیمت زیاد از خود به جا می گذارند، دسته بندی رنگی غنیمت ها بر اساس اندازه ارزشمند/قدرتمند بودنشان و کلاس هایی که چند درخت مهارت مجزا دارند که در یک دور بازی نمی توان همه مهارت هایش را به خاتمه رساند و هرکدام روی یک سری از عناصر نام آشنای بازی های نقش آفرینی تمرکز دارند، مثل مختل سازی (Crowd Control)، قابلیت های شفابخشی، قابلیت های دمج زنی و…

البته درست است که لحن بازی سبک سرانه، رنگارنگ و طنزآمیز است و در آن گیم پلی هک و اسلش به اکشن اول شخص تغییر پیدا نموده است و از این لحاظ شاید خیلی شبیه به کلون های دیابلوی معمولی نباشد، ولی اگر دوست دارید وقتی یک دشمن را می کشید، یک ستون نوری از جسدشان بیرون بزند (نشانه غنیمت ارزشمندی که ازشان بیرون افتاده)، حتماً سرزمین های مرزی را امتحان کنید.

3. تایتان کوئست (Titan Quest)

سال انتشار: 2016

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر، نینتندو سوییچ، موبایل

تایتان کوئست بازی ای بود که تا مدت زیادی قوی ترین رقیبی بود که برای دیابلو 2 عرضه شد، هرچند که در نهایت پیروز نشد دیابلو 2 را از مسند قدرتش بین بازی های اکشن نقش آفرینی پایین بکشد. این بازی سیستم کلاس دوگانه را به سبک معرفی کرد که باعث شد در سیستم درخت مهارت و انتخاب مهارت هایی که قرار است امتیازهایتان را صرف ارتقایشان کنید، نوآوری ایجاد شود

اساطیر یونان باستان یکی از موضوع هایی است که در جهانی ویدئوگیم تا حد مناسبی به آن پرداخته شده است و تایتان کوئست هم بازی ای است که از این زمینه به شکلی بسیار موثر استفاده نموده است و حتی اساطیر فرهنگ های دیگر (مصر، چین باستان و…) را هم به معادله اضافه می نماید. در این بازی به جای ارتش شیاطین دیابلو، لشکر هایدراها، سایکلاپس ها و ساتیرها را قلع وقمع می کنید. اگر به مبحث اساطیر علاقه دارید، تایتان کوئست توجه تان را جلب خواهد نمود.

خوشبختانه در سال 2016 بازسازی بازی با نام Titan Quest: Anniversary Edition عرضه شد که علاوه بر بهبود گرافیک بازی، محتوای نو هم به آن اضافه نمود و اکنون برترین گزینه برای تجربه بازی است.

2. تورچ لایت 2 (Torchlight 2)

سال انتشار: 2012

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر، نینتندو سوییچ

تورچ لایت 2 یک بازی رنگارنگ و شاد در سبک اکشن نقش آفرینی است، ولی اجازه ندهید جو باز شما را درباره گیم پلی آن به اشتباه بیندازد. این بازی مخصوص دیابلو بازهای کارکشته است. این بازی تمام ویژگی ها و مکاهمم های استاندارد ژانر را دارد، ولی مکاهمم هایی هم از خودش به آن اضافه نموده، مثل قابلیت فرستادن حیوان خانگی تان به بازار تا آیتم هایتان را به جای خودتان بفروشد.

این بازی پر از ریزه کاری هایی مثل نمونه بالا است، ریزه کاری هایی که باعث شده قابل دسترس تر و روان تر باشد. تازه تعداد اسلحه ها و بیلدهای بازی هم بسیار زیاد است و به گیم پلی تنوع می بخشد. تورچ لایت 2 یکی از خالص ترین کلون های دیابلو است و اگر دنبال نگرشی نو به این سبک هستید، شاید بهتر باشد بازی های دیگر لیست را امتحان کنید.

البته تورچ لایت 1 هم بازی خوبی است و می توانید آن را هم بازی کنید، ولی با توجه به این که تورچ لایت 2 نسخه ارتقایافته و بزرگ تر آن است، به جای تورچ لایت 1 در این لیست آورده شده است.

1. راستا تبعیدی (Path of Exile)

سال انتشار: 2013

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

راستا تبعیدی احتمالاً شناخته شده ترین بازی این لیست است. این بازی از سال 2013 در حال توسعه و توسعه بوده و اکنون به یک بازی بزرگ و پرمحتوا و جایگزینی شایسته برای دیابلو تبدیل شده است که تجربه نقش آفرینی عمیقی برای بازیکن فراهم می نماید. از این بهتر، این بازی فرمول بازی هایی مثل دیابلو را وام گرفته و با الهام گیری از آن، یکی از برترین بازی های آنلاین و MMO حاضر برای کامپیوترهای شخصی را عرضه نموده است. حتی از این بهتر، مجانی بودن بازی است؛ با مدل مالی ای که منصفانه ترین مدل ممکن برای یک بازی رایگان است. تعداد بیلدها و استیل های بازی که می توانید تجربه کنید، بسیار زیاد است (در این لینک می توانید درخت مهارت بزرگ بازی را ببینید) و گرایندینگ گیر گیمز (Grinding Gear Games)، سازنده بازی، طی فواصل زمانی چند ماهه در حال آپدیت کردن بازی با بسته های الحاقی های نو است. خبر خوب این که راستا تبعیدی 2 هم در راه است.

منابع: pcgamesn و thegamer و techradar

منبع: دیجیکالا مگ

به "20 بازی شبیه به دیابلو که تا انتشار دیابلو 4 سرگرمتان می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 بازی شبیه به دیابلو که تا انتشار دیابلو 4 سرگرمتان می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید