از کرم ریه تا سوسک سیگار، این موجودات در شما لانه سازی می نمایند؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، پس از پیدا شدن کرم گرد زنده در مغز یک زن استرالیایی نگاهی به موارد مشابه غیر عادی دیگر از ظهور انگل ها به طور غیر منتظره خواهیم انداخت و این موضوع را مورد آنالیز قرار می دهیم که تا چه مقدار باید نگران باشیم:

از کرم ریه تا سوسک سیگار، این موجودات در شما لانه سازی می نمایند؟

سوسک ها

به گزارش وبلاگ هوانورد به نقل از گاردین، آلودگی تهاجمی با لارو سوسک می تواند باعث ایجاد بیماری ای به نام کانتاریازیس گردد. محققان چینی در سال 2016 میلادی چنین موردی را در یک دختر هشت ماهه با سیستم ایمنی ضعیف که احساس تحریک پذیری داشت مشاهده و گزارش کردند. پزشکان ابتدا گمان کردند او در مدفوع اش کرم داشته اما تحقیقات بیش تر نشان داد که این موجودات لارو Lasioderma serricorne هستند که معمولا با عنوان سوسک سیگار شناخته می گردد و آفت تنباکو و بسیاری از گیاهان دیگر است. تیم تحقیقاتی آنالیز نماینده این موضوع اشاره نمود که آن دختر احتمالا تخم های این سوسک را زمانی بلعیده که با گِل در تماس بوده است. در حالی که این امر پدیده ای نادر است چنین هجومی از سوی سوسک ها می تواند جدی باشد. تیم تحقیقاتی در این باره نوشته بود:این گزارش نشان می دهد که L serricorne می تواند به طور تصادفی انسان را آلوده کند و باعث بروز کانتاریازیس گردد که ممکن است به به آسیب شدید به نوزاد و بیمار مسن تر بر اثر درگیری اندام های مهم بدن منجر گردد.

کرم های چشم

زنی در اورگان کشف شد که دارای نوعی کرم چشم بود که پیش تر صرفا در یک گاو در سال 2018 میلادی مشاهده شده بود. لاروهای کرم به وسیله مگس هایی که از اشک گاو تغذیه می نمایند برداشته و پخش می شوند. این زن 26 ساله پس از اسب سواری در گلد بیچ شهری در شهرستان کاری استان اورگان منطقه ای که در آن گاوها پرورش پیدا می نمایند یک هفته سوزش چشم را تجربه نموده بود. دلیل آن سوزش زمانی کشف شد که او یک کرم کوچک را از چشم چپ اش بیرون کشید. او در پی یاری پزشکی و درمانی بود و 14 کرم متعاقبا ا چشم اش خارج شدند که بیشتر آن ها به وسیله شخص بیمار بیرون کشیده شدند. این کرم های کوچک هر کدام کم تر از یک سانتی متر طول دارند و از گونه ای به نام Thelazia gulosa هستند. دکتر ریچارد بردبری نویسنده اصلی مطالعه ای که این مورد را گزارش کرد و با بخش بیماری های انگلی و مالاریا در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده کار می نماید در آن موقع گفت که این عفونتی نادر بوده است.

او اضافه نمود:عفونت ناشی از کرم های تلازیا عمدتا در حیوانات رخ می دهد و انسان ها صرفا میزبانان اتفاقی آن هستند. این موضوعی فوق العاده جالب است. با این وجود، این موضوعی نیست که باعث ایجاد نگرانی عمده و عمومی گردد.

کرم ریه موش صحرایی

خوردن حلزون خام در موارد نادر می تواند منجر به بیماری به نام بیماری کرم ریه موش گردد. خوشبختانه تا زمانی که حلزون ها را پیش از خوردن کاملا بپزید می توان از بروز این عفونت پیشگیری کرد.

با این وجود، گراهام مک کامبر 24 ساله پس از خوردن کلم پیچ از باغ خود در بیمارستانی در هاوایی بستری شد و علائم سفتی عضلات، خستگی و حالت تهوع در او مشاهده شد. معین شد که دلیل این علائم کرم ریه موش صحرایی یک انگل شایع در جنوب شرق آسیا و جزایر گرمسیری اقیانوس آرام

بوده است.

این کرم بالغ صرفا در جوندگان زندگی می نماید اما لاروهای آن می توانند موجوداتی از جمله حلزون بدون صدف و میگوهای آب شیرین را آلوده نمایند. اگر این میزبان های واسط به وسیله انسان خورده شوند لاروها می توانند باعث آنژیوسترانگیلیازیس شوند بیماری ای که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. مک کامبر در نهایت زنده ماند اما او تنها فرد آلوده شده به این عفونت نبود. گزارش هایی مبنی بر ابتلای افراد به کرم ریه موش پس از بلعیدن حلزون ها وجود دارند. بعضی موارد خفیف هستند اما بعضی دیگر می توانند کشنده باشند.

کارشناسان می گویند با شستن و پختن کامل سبزیجات، حلزون ها، خرچنگ ها یا میگو آنالیز سبزیجات از نظر وجود حلزون و پرهیز از خوردن سبزیجات خام در جایی که انگل شایع است می توان از بروز این بیماری و عفونت ناشی از آن پیشگیری کرد.

لارو مگس ها (ماگوت)

هجوم لارو مگس ها (ماگوت) و آلودگی بدن میزبان به وسیله آن با عنوان میازیس شناخته می گردد و امری نادر در بریتانیا و ایالات متحده می باشد اما در افرادی که به منطقه ها گرمسیری و نیمه گرمسیری سفر کردند مشاهده شده است.

در یک مورد، پزشکان سه لارو زنده را که هر یک به مقدار دو سانتی متر بودند از چشم، بازو و گردن یک زن خارج کردند. این زن امریکایی 32 ساله به مدت چهار هفته پس از سفر به جنگل های آمازون دچار تورم چشم شده بود.

کرم های نواری

انگل ها می توانند باعث ایجاد سردرد شوند همان گونه که یک مرد 50 ساله در بریتانیا متوجه این موضوع شد زمانی که پزشکان یک کرم نواری را در مغز او پیدا کردند. آن بیمار به مدت چهار سال سردرد، تشنج و بوهای عجیب را تجربه نموده بود تا آن که پزشکان کرم را در سال 2012 خارج کردند و نشان دادند که از یک طرف مغز به طرف دیگر حرکت نموده بود.

این کرم پس از آن کشف شد که اسکن های MRI مجموعه ای غیرعادی از حلقه ها را نشان داد که در مغز او در حال حرکت بودند. دانشمندان متعاقبا نشان دادند که این کرم نوعی کرم نواری به نام Spirometra erinaceieuropaei است که معمولا در دوزیستان و سخت پوستان در چین یافت می گردد.

پزشکان پشت این کشف گفتند که این مرد هنگام بازدید از چین احتمالا این انگل را به وسیله گوشت یا آب آلوده دریافت نموده بود. دکتر هیلی بنت که بر روی این مورد کار می کرد در آن موقع گفت:انسان ها میزبان نادر و تصادفی برای این کرم خاص هستند. حتی عجیب تر از آن کشف کارشناسان در سال 2015 است که وقتی کرم های نواری به چیزی شبیه سرطان مبتلا می شوند میزبان انسانی آنان می تواند به تومور مبتلا گردد. این کشف پس از آن صورت گرفت که از دانشمندان امریکایی خواسته شد تا نمونه برداری از تومورهای ریه و غدد لنفاوی گرفته شده از یک مرد 41 ساله مبتلا به اچ آی وی را آنالیز نمایند.

این تیم سلول های سرطان مانندی را پیدا کردند اما نشان دادند که سلول های انسانی نیستند در عوض، آن سلول ها از نوع رایجی از کرم نواری به نام Hymenolepis nana بودند. دکتر پیتر اولسون از موزه تاریخ طبیعی لندن که روی این مورد کار می کرد گفته بود که چنین موقعیت هایی بسیار نادر هستند و صرفا در بیمارانی دیده می شوند که به شدت دچار نقص ایمنی می باشند.

منبع: فرارو

به "از کرم ریه تا سوسک سیگار، این موجودات در شما لانه سازی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کرم ریه تا سوسک سیگار، این موجودات در شما لانه سازی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید