انواع گل شمعدانی [روش تکثیر شمعدانی]

به گزارش وبلاگ هوانورد، گل شمعدانی از محبوب ترین گیاهانی است که به سادگی رشد می نماید و گل های رنگارنگ با بوی بسیار خوبی دارد. بعضی از افراد این گیاه را در آپارتمان هم نگهداری می نمایند و بعضی دیگر ترجیح می دهند آن را در محیط بیرون قرار دهند. البته اگر این گل را بیرون می گذارید، بهتر است در فصول سرد سال، آن را داخل خانه بیاورید. اگر شرایط رشد در منزل فراهم باشد و نور به میزان کافی به گیاه برسد، شمعدانی توانایی گل دادن در طول تمام سال را دارد. شمعدانی با نام های دیگری از جمله ژرانیوم و پلارگونیوم هم خطاب می گردد.

انواع گل شمعدانی [روش تکثیر شمعدانی]

این گل در اوایل قرن هجدهم به وسیله تاجران هلندی از جنوب آفریقا وارد اروپا شد. از آن جایی که این گیاه شباهت زیادی به ژرانیوم وحشی که در اروپا رشد می کرد داشت، گیاه شناسان به اشتباه این دو را به عنوان یک گونه شناسایی کردند.

پس از چندسال وقتی که گیاه شناسان متوجه تفاوت گلبرگ ها و پرچم های این 2 نوع گیاه شدند، گونه آفریقایی را به عنوان پلارگونیوم که به معنای منقار لک لک بود دسته بندی نموده و این نام را به خاطر شکل بلند بذر این گیاه انتخاب نموده اند. امروزه کم و بیش به شمعدانی، ژرانیوم می گویند اما نام اصلی این گیاه پلارگونیوم است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع گل شمعدانی بپردازیم.

شرایط نگهداری شمعدانی

شمعدانی گیاهی گل دار است؛ به همین خاطر اگر گلدان شمعدانی در خانه دارید یا آن را در باغچه کاشته اید، باید بدانید که به غیر از در نظر گرفتن احتیاجهای آن، باید شرایط مراقبت از گیاهان آپارتمانی را هم برایشان فراهم کنید. رشد شمعدانی به طور کلی در بهار شروع می گردد و گل می دهد؛ در نیمه تابستان گل ها خشک شده و رشد آن متوقف می گردد. ولی اگر آب و هوای مساعد برای آن فراهم باشد، در پاییز دوباره شروع به گل دهی می نماید.

هنگام خرید گل شمعدانی از مغازه باید دقت کنید که اندازه برگ ها کوچک نباشد. بعلاوه پشت برگ ها نباید شل و افتاده یا کاملا سفت باشند. درواقع رنگی که برگ ها دارند باید در تمام قسمت های برگ ها، کاملا دیده گردد. روش نگهداری و مراقبت از شمعدانی در آپارتمان یا حیاط، در فصل تابستان و زمستان با یکدیگر فرق دارند. در ادامه به آنالیز شرایط و نحوه نگهداری گل شمعدانی می پردازیم.

  • نور آفتاب مناسب برای نگهداری شمعدانی

شمعدانی برای سلامت و رشد خود به نور مستقیم خورشید احتیاج دارد؛ بنابراین شرایط و روش مراقبت از گل شمعدانی در بالکن آپارتمان ایجاب می نماید گلدان را در جایی بگذارید که نور مستقیم بگیرد. چون قرار دادن گلدان در سایه باعث توقف رشد شمعدانی و شل شدن برگ های آن می گردد.

بنابراین اگر حتی آن ها را در باغچه می کارید، باید جایی باشند که نور خورشید دریافت نمایند. اگر هم در زمستان گل را به خانه می آورید، باید ساعاتی در روز گل را بیرون قرار دهید تا نور آفتاب به آن بتابد. البته تمام روز آن را در معرض آفتاب قرار ندهید؛ زیرا براقی برگهایشان از بین می رود.

  • نحوه آبیاری گل شمعدانی

گل های شمعدانی زیاد از آبیاری خوششان نمی آید؛ زیرا باعث آسیب رسیدن به ریشه هایشان می گردد. بعلاوه آبیاری زیاد باعث شل شدن برگ ها و بیمار شدن گل شمعدانی می گردد.

بنابراین برترین روش نگهداری و آبیاری گل شمعدانی در حیاط و باغچه این است که بگذارید اول خاک گل خشک گردد و بعد آن را آبیاری کنید. اگر در گلدان و باغچه های آپارتمانی از این گل مراقبت می کنید، باید خاک گلدان را پیش از آبیاری آنالیز کنید تا اگر خشک بود به آن آب بدهید. اندازه آب دادن در زمستان هم بسیار کمتر است.

  • دمای مناسب برای نگهداری از شمعدانی

حتما به یاد دارید که در خانه هایی که قدیمی بودند و حوض داشتند، همیشه گل شمعدانی را اطراف حوض قرار می دادند. دلیلش هم این بود که گل شمعدانی از هوای گرفته خوشش نمی آید.

بنابراین اگر آن ها را داخل ساختمان آوردید، باید سعی کنید ساعاتی از روز، پنجره اتاق را باز بگذارید تا شمعدانی هوای آزاد و اکسیژن دریافت کند.

هوای مطلوب برای این گل، دمای معتدل رو به خنک بوده و دمای ایده آل برای مراقبت از شمعدانی بین 13 تا 18 درجه سانتی گراد است. بعلاوه دمای بیشتر از 40 درجه سانتی گراد برای این گل نابودنماینده است. هوای منفی صفر نیز باعث یخ زدگی گل می گردد و به اندازه هوای خیلی گرم برای آن مضر است.

  • رطوبت مورداحتیاج شمعدانی

حتما دقت نموده اید که گل های شمعدانی خیلی کمتر در خانه های شمالی وجود دارند و بیشتر در مناطقی دیده می شوند که هوای خشک و معتدل دارند. دلیل آن هم این است که رطوبت زیاد برای شمعدانی و مخصوصا غنچه های آن گل مناسب نیست.

بنابراین نه در شهرهای مرطوب و نه در گلخانه ها نباید از این گل نگهداری کرد؛ چون اصلا جای مناسبی برای آن نیست. مخصوصا زمانی که فصل گل دهی گیاه نزدیک است. برترین روش نگهداری برای این گل در منزل این است که ساعاتی از روز، پنجره را باز بگذارید تا رطوبت اضافه از ساختمان بیرون برود.

  • نگهداری از گل شمعدانی در خاک مناسب

اولین چیزی که باید در خصوص نگهداری از انواع گل شمعدانی بدانید این است که خاک گل باید زهکشی گردد تا آب اضافه را از خود عبور دهد و باعث پوساندن ریشه گیاه نگردد. بعد از آن باید دقت داشته باشید خاکی که برای تکثیر شمعدانی و مراقبت از آن استفاده می کنید، علاوه بر سنگینی و اسیدی بودن، مواد آهکی نداشته و شور هم نباشد. برترین ترکیب هایی که می توانید برای کاشت شمعدانی در گلدان یا باغچه درنظر بگیرید، شامل این موارد هستند:

  1. 2 قسمت خاک برگ + 4 قسمت خاک باغچه + 2 قسمت کود گاوی پوسیده + 2 قسمت شن
  2. 3 قسمت خاک لوم + 1 قسمت کود دامی + 1 قسمت ماسه
  • کوددهی مناسب گل شمعدانی

تمامی گل ها و گیاهانی که گل می دهند، برای تقویت و رشد خود به کود شیمیایی احتیاج دارند. شمعدانی ها هم از این قاعده مستثنا نیستند و مانند تمام گل ها به کود احتیاج دارند. روش و شیوه مراقبت و نگهداری از گل شمعدانی در آپارتمان به این صورت است که در فصل بهار و تابستان، گل دهی آن ها به اوج می رسد. وقتی هم که فصل گل دهی برسد، باید به اندازه کافی به آن ها کود بدهیم.

این کود باید محلول در آب باشد. بعلاوه اندازه کود هم نباید بیش از حد باشد؛ زیرا کود زیادی باعث سوختن برگ ها و صدمه تماشا آن ها می گردد. کود مخصوص گل دهی یا کود کلات آهن از کودهای مناسبی هستند که برای رشد شمعدانی می توانید از آن ها بهره ببرید.

  • هرس کردن انواع گل شمعدانی

گل شمعدانی از جمله گیاهان آپارتمانی هستند که به هرس زیادی احتیاج دارد. پس باید موقع نگهداری و مراقبت از این گل، هر 6 ماه یک بار برگ گل را هرس کنیم تا گیاه بتواند برگ های تازه و تازه بدهد و رشد خوبی هم داشته باشد. زمان هرس کردن برگ شمعدانی نباید وقتی باشد که گیاه، گل دارد.

با این تفاسیر، زمان مناسب برای هرس کردن آخر زمستان یا اواسط تابستان است. گاهی هم احتیاج است تا کمی از سر ساقه اصلی را کوتاه کنیم تا برگ های تازه جوانه بزنند.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

  • گلدان مناسب شمعدانی و نحوه تعویض آن

گلدان های سفالی برترین و مناسب ترین گلدانی هستند که برای نگهداری از شمعدانی می توانید از آن ها بهره ببرید. به این منظور باید ته گلدان سفالی را سوراخ کنید تا آب از آن خارج گردد. اندازه گلدان نیز باید متناسب با ریشه گیاه باشد. برترین زمان تعویض گلدان هم موقعی است که ریشه گیاه کاملا رشد نموده و از زیر گلدان بیرون زده یا گلدان را شکسته باشد. هرگز گلدان را زودتر از موعد مقرر عوض نکنید.

تکثیر گل شمعدانی

تکثیر انواع گل شمعدانی به 2 روش کاشت بذر و جوانه زدن قابل انجام است. البته روش قلمه زدن خیلی آسان تر و رایج تر است اما تکثیر آن پرنکته ولی ساده تلقی می گردد و جزئیاتی مثل زمان قلمه زدن و روش نگهداری از قلمه ها و بذرها برای داشتن گیاهی زیبا را دارد. ابتدا با روش راحت تر یعنی همان قلمه زنی آشنا می شویم و سپس روش جوانه زدن را شرح می دهیم.

  1. قلمه زدن شمعدانی

  • گام اول

برای تکثیر شمعدانی به روش قلمه زنی از ساقه های اصلی و چوب مانند شمعدانی استفاده می کنیم. ابتدا قلمه هایی با اندازه حدودا 8 تا 12 سانتی متر دارای 2 یا 3 گره را از گیاه اصلی جدا می کنیم. این کار را حتما با چاقوی تیز یا قیچی باغبانی انجام دهید.

  • گام دوم

پس از بریدن قلمه، تمام برگ ها و شاخه های اضافی روی آن را حذف می کنیم. به شکلی که تنها 5 سانتی متر باقی بماند. برگ های موجود در انتهای قلمه را نگه می داریم و اگر برگی بینشان وجود داشت که بریده شده بود یا ظاهری بیمارگونه داشت، آن را حذف می کنیم.

  • گام سوم قلمه زدن شمعدانی

برای بهتر و زودتر نتیجه گرفتن می توانید انتهای ساقه را درون هورمون ریشه زایی فرو کنید. این هورمون باعث افزایش سرعت ریشه زایی می گردد. علاوه بر این باعث کاهش بیماری قلمه که ممکن است بر اثر آلودگی ناشی از قرار دادن ساقه در خاک به وجود بیاید می گردد.

  • گام چهارم

قلمه ها را می توان در خاک و کود آماده یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت کاشت. پس از کاشتن قلمه ها، باید آن ها را حدودا یک هفته در یک محیط نیمه تاریک نگهداری کنید تا انرژی گیاه به جای رشد برگ، محدود به ریشه زایی گردد. بعد از طی این مدت قلمه را به یک مکانی که نور زیادی داشته باشد منتقل کنید. برای مثال کنار پنجره جای مناسبی برای قرارگیری گلدان است.

  • گام پنجم قلمه زنی گل شمعدانی

برای حفظ رطوبت گیاه روش های متعددی وجود دارد. یکی از این روش ها کشیدن کیسه پلاستیکی روی گلدان است. در این مدت نباید اصلا قلمه ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. سعی کنید بستر کاشت همیشه مرطوب باشد.

  • گام ششم

اگر از کیسه پلاستیکی برای روی قلمه ها استفاده کردید، باید بدانید که اگر تهویه نداشته باشید، قلمه ها کپک می زنند؛ بنابراین روی نایلون سوراخ های ریزی ایجاد کنید که جریان هوا در حال گردش باشد. بعلاوه می توانید نایلون را هر روز بردارید تا قلمه ها هوا بخورند.

  • گام هفتم قلمه زدن گل شمعدانی

در شرایط ایده آل که برابر با 3 یا 4 هفته است و با در نظر گرفتن بدترین شرایط که 6 تا 8 هفته طول می کشد، ریشه زدن قلمه ها زمان می برد. اگر تکثیر را از اواسط بهار شروع نموده باشید، پس از ریشه دهی قلمه، هوا رو به گرمی رفته و فصل رشدشان شروع می گردد.

پس از گذاشتن آن ها در گلدان اصلی، قلمه را سرزنی کنید تا گیاه به رشد شاخه های جانبی تشویق گردد و گلدان پر گردد. در صورت فراهم بودن تمام شرایط، پس از چند هفته شما یک گلدان شمعدانی زیبا و پر خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: دلیل قرمز شدن برگ شمعدانی + پیشگیری و درمان آن

  1. روش تکثیر شمعدانی با بذر

  • گام اول

روش تکثیر با بذر هم برای انواع گل شمعدانی قابل انجام است. برای این روش ابتدا باید سوراخ هایی رو با عمق نیم سانتی متر و با قطری دو برابر قطر بذر روی خاک تشکیل دهید. از خاک کوکوپیت یا ترکیب پیت ماس استفاده کنید. بذر را درون سوراخ ها قرار داده و روی آن خاک بریزید. سپس روی آن را به آرامی با آب پاش مرطوب کنید و با نایلون بپوشانید. پس از آن باید آن را در دمای 20 درجه قرار دهید.

  • گام دوم تکثیر شمعدانی با بذر

در این مرحله مراقب باشید گیاه کپک نزند. برای جلوگیری از این موضوع باید چندوقت یک بار، هوادهی را انجام دهید.

  • گام سوم

جوانه زنی بذرها در این مرحله حدود 3 تا 7 روز زمان می برد. در این مدت توجه کنید که هر وقت خاک گل خشک شد، آن را با اسپری مرطوب کنید.

  • گام چهارم تکثیر گل شمعدانی با بذز

وقتی جوانه ها دارای برگ شدند، روی نایلون یک سوراخ ایجاد کنید و در محلی نورگیر با نور غیرمستقیم قرار دهید. پس از یک هفته، سوراخ دیگری را تشکیل دهید و انقدر این کار را انجام دهید تا گیاه به هوای بیرون عادت کند. پس از چند هفته گلدان ها ساقه و برگ های زیبا دارند و می توانید از این زیبایی لذت ببرید.

انواع گل شمعدانی خارجی

  • گل شمعدانی رونده

گل شمعدانی رونده یکی از انواع گل شمعدانی است که از چندین هیبرید مشتق شده است. این گل ساقه های بلند، رونده و خیلی باریک و ظریفی دارد. البته برگ ها هم گونه های بسیار مختلفی دارند. برخی از آن ها گرد و با قطری حدود 5 تا 7 سانتی متر هستند. برخی دیگر برگ قلبی شکل و مشابه برگ پیچک می باشند. سطح برگ ها هم ممکن است صاف و براق یا کرک دار باشد.

دم گل ها 20 سانتی متر است و از گل های کوچک نیز برخوردارند. هر گل هم 5 گلبرگ و برخی از واریته ها، گل های دوتایی دارند. خرداد تا آبان، ماه تشکیل گل روی گیاه است. شمعدانی رونده به حداقل 4 ساعت نور مستقیم خورشید در روز احتیاج دارد تا رشد کافی را داشته باشد. این گل در دمای اتاق نیز قابل نگهداری بوده و احتیاجمند دوره استراحت زمستانه است.

  • گل شمعدانی هلندی

گل شمعدانی هلندی، گل بومی آفریقای جنوبی است و گل های بسیار زیبایی در رنگ های قرمز، سفید و ترکیبی آبی و سفید و … دارد. نام علمی گل شمعدانی هلندی Pelargonium است که از خانواده Geraniaceae در نظر گرفته می گردد. گل شمعدانی درواقع در دسته گل های آپارتمانی قرار نمی گیرد.

پس انتظار نداشته باشید که در محیط کم نور منزل دوام بیاورند؛ بنابراین اگر نور کافی به این گل نتابد، برگ و گل های آن بی رنگ خواهند شد. ولی اگر در محیطی که تهویه خوبی دارد قرار بگیرند، ماندگاری بالایی دارند. گل شمعدانی هلندی به خاطر زیبایی که دارد، جزو گل های محبوب محسوب می گردد.

  • گل شمعدانی اژدر

اژدر نیز یکی دیگر از انواع گل شمعدانی است. شمعدانی گل اژدر همیشه سبز است و با گل های زیادی کشت می گردد. این گل بعلاوه از یک گونه گل شمعدانی گل درشت Grandiflorum در ایران کشت می گردد. اگر از این گل به خوبی مراقبت کنید، بین 50 تا 60 سانتی متر رشد می نماید. واریته اژدر، برگ های درشت و دندانه دار و گاها لوب دار و متمایل به بالا به رنگ سبز تیره و چین دار دارد.

گل های درشت اژدر نیز به رنگ های بنفش، قرمز، زرد و سفید است که گاهی وقت ها دو رنگ هم هستند. گل شمعدانی اژدر نام های دیگری مثل رویال، رگال و شمعدانی آلمانی یا شمعدانی گل درشت هم دارد. این گل را می توان در باغچه یا فضای باز یا حتی در یک گلدان کاشت. زمان گل دهی اژدر از فروردین تا خاتمه مرداد است و این گیاه به آب وهوای نسبتا سرد و خشک احتیاج دارد؛ پس بهتر است پس از تمام شدن دوره گل دهی، هرس بگردد.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل خشک شدن برگ شمعدانی + راه چاره برای جلوگیری از خشک شدن

نتیجه گیری

گل شمعدانی از گل های بسیار زیبا با ظاهر مجذوب کننده و فریبنده به شمار می رود که باعث می گردد جلوه خانه، باغچه و اتاق شما کلا عوض گردد و رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد. این گل عاشق آب وهوای معتدل و خنک است و هوای گرفته و مرطوب را دوست ندارد؛ به همین خاطر هم از این گل کمتر در شمال کشور مشاهده می کنید.

در این مقاله به معرفی انواع گل شمعدانی پرداختیم تا با مدل های مختلف آن آشنا شوید. تمام مدل های آن زیبا و چشم گیر هستند و مطمئنا برای محل زندگی شما، فضای تازه و زیبایی را خلق می نمایند. این گل، دو روش تکثیر هم دارد که به صورت کامل آن را شرح دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع گردد. ممنون از همراهی شما.

منبع: آچاره

به "انواع گل شمعدانی [روش تکثیر شمعدانی]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع گل شمعدانی [روش تکثیر شمعدانی]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید