این تصویر به ظاهر معمولی، نکته ای عجیب در دل خود دارد

به گزارش وبلاگ هوانورد، زومیت نوشت: تصویر این مقاله که با هوش مصنوعی خلق شده است به شدت واقع گرایانه به نظر می رسد، اما وقتی با دقت به دست نگاه کنید، همه چیز عجیب می گردد.

این تصویر به ظاهر معمولی، نکته ای عجیب در دل خود دارد

مایلز زیمرمن، برنامه نویس 31 ساله اهل سان فرانسیسکو، اوایل ماه گذشته میلادی مشغول کار با ابزاری هوش مصنوعی به نام Midjourney بود که همانند چند ابزار مشابه دیگر، تصاویر را از روی متن خلق می نماید. زیمرمن پس از کار با Midjourney متوجه نکته ای عجیب شد.

یکی از متن های زیمرمن که با یاری ChatGPT فراوری شده بود، جزئیات بسیار زیادی داشت: عکسی ساده از چند جوان بیست وچند ساله شاد در سال 2018 که برای بیرون رفتن در شب لباس پوشیده اند و در یک مهمانی آپارتمانی در شهر از رقصیدن لذت می برند. عکس به وسیله نان گلدین با دوربین Fujifilm Instax Mini 9 ثبت شده است.

در عرض تنها چند ثانیه، Midjourney تصاویری بر اساس جزئیات اعلام شده خلق کرد که چند جوان را در مهمانی نشان می داد. زیمرمن در ابتدا از جزئیات عکس، چهره ها، پوست، مو و لباس شخصیت ها حیرت زده شد. حالات چهره این شخصیت ها دقیقاً مطابق توصیفات مایلز زیمرمن بود.

مایلز زیمرمن به بازفیدنیوز می گوید هر چه عکس را با دقت بیشتری نگاه می کرد، متوجه نکات عجیب تری می شد.

در یکی از این تصاویر (عکس اصلی مقاله)، زنی شاد را می بینیم که دوربینی در مقابل خودش گرفته است و میخواهد با دوستش سلفی بگیرد. در ابتدا همه چیز طبیعی به نظر می رسد، اما وقتی به دست های زن نگاه کنید متوجه حالتی غیرطبیعی می شوید. یکی دیگر از شخصیت ها پنج انگشت داشت، اما انگشت هایش به طرز غیرطبیعی دراز بودند. بعلاوه تقریباً در تمامی تصاویر خلق شده، شخصیت ها تعداد بیش از حد زیادی دندان داشتند.

زیمرمن تصاویر را در توییتر منتشر کرد و همانطور که می شد انتظار داشت، این تصاویر به سرعت وایرال شدند. او می گوید: هرچه به دیدن کردن ادامه دادم، نخندیدن به آن دست ها و دندان ها سخت تر می شد.

در ماه های اخیر، سرویس هایی مثل Midjourney و Stable Diffusion و DALL-E 2 به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا نموده اند. این سرویس ها که مبتنی بر فناوری هیجان انگیزی تحت عنوان هوش مصنوعی مولد هستند، از روی متن های ساده هر عکسی را فراوری می نمایند. انتشار این ابزارها افزون بر تزریق هیجان به شبکه های اجتماعی، انتقاداتی نیز در پی داشته است.

سرویس های این چنینی با استفاده از حجم عظیمی از داده ها تعلیم داده می شوند تا ارتباط بین میلیاردها عکس موجود در اینترنت و متن های توصیف نماینده آن ها را تشخیص دهند. به موجب دسترسی به داده های پرشمار، این سرویس ها درک می نمایند که کلمه سگ توصیف گر چه نوع حیوانی است. از این عکس ها و متن های توصیف نماینده آن ها به عنوان دیتاست یاد می گردد.

آثار هنری خلق شده به وسیله هوش های مصنوعی که بر پایه دیتاست های این چنینی تعلیم داده شده اند هم اکنون کاربرد فراوانی دارند. در بعضی نمونه ها از این تصاویر برای شرکت در مسابقات استفاده شد. همزمان فراورینمایندگان محتوا از تصاویر موردبحث در مقالات و اخبار استفاده می نمایند.

با وجود پیشرفت سریع، ابزارهای عکس ساز مبتنی بر هوش مصنوعی همچنان نمی توانند دست انسان را به شیوه ای طبیعی خلق نمایند. وقتی عبارت دست انسان را وارد پیشرفته ترین ابزارهای عکس ساز حال حاضر جهان یعنی Stable Diffusion و DALL-E 2 و Midjourney کنید، با چنین نتایجی روبرو می شوید:

وینگر-بیرسکین در حالی که انگشتانش را از هم باز نموده بود به خبرنگار بازفیدنیوز گفت: کم پیش می آید که در تصاویر، دست ها این چنین دیده شوند. اگر در تمامی تصاویر چنین صحنه ای از دست انسان ثبت می شد، هوش مصنوعی می توانست در تصاویری که خلق می نماید، دست ها را به طور دقیق بسازد. به گفته این پژوهشگر، هوش مصنوعی فقط در شرایطی می تواند دست ها را به درستی خلق کند که درک مناسبی از سازوکار بدن انسان و نحوه اتصال انگشتان پیدا کند.

دست در جهانی هنر جایگاهی اساسی دارد. تصاویر خلق شده از دست روی دیوار غارها اولین نمونه از آثار هنری خلق شده به دست انسان خردمند محسوب می شوند. هنرمندان می گویند طراحی دقیق دست در نقاشی ها، کار بسیار مسئله ای است. در نقاشی های مربوط به یونان باستان و اروپای قرون وسطی، دست انسان با جزئیات چندان زیادی دیده نمی گردد.

نمایش دقیق دست انسان در دوران هنر رنسانس رخ داد، یعنی زمانی که هنرمندانی مثل لئوناردو داوینچی آغاز به مطالعه درباره دست کردند. وینگر-بیرسکین می گوید: داوینچی علاقه زیادی به دست داشت و مطالعات بسیار زیادی روی این عضو از بدن انسان انجام داد.

استادیار دانشگاه فلوریدا می گوید در آینده ای نه چندان دور، ابزارهای هوش مصنوعی مولد پیشرفت قابل توجهی تجربه می نمایند تا جزئیات دست، پا و دندان را با دقت بسیار بالا به نمایش بگذارند: این اتفاق باید رخ دهد. هوش مصنوعی در صورتی به ابزاری مفید برای انسان تبدیل می گردد که انسان بودن را درک کند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "این تصویر به ظاهر معمولی، نکته ای عجیب در دل خود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تصویر به ظاهر معمولی، نکته ای عجیب در دل خود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید