حقایقی درباره سرویس بهداشتی هواپیما

به گزارش وبلاگ هوانورد، هواپیما، پرنده ای آهنی با رازهای بسیار که هر چه در موردش بدانید باز هم کم است. امروز میخواهیم به بخش مهم و البته جالب توجه از هواپیما، به نام سرویس بهداشتی بپردازیم. برای همین میپرسیم، درباره سرویس بهداشتی هواپیما چه میدانید؟ آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در پرواز دچار استرس شده و نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی در شما بیش از پیش احساس می شود؟ اصلا آیا تا به حال از توالت هواپیما استفاده کرده اید؟ پاسخ هر چه که باشد، ما در این مقاله قصد داریم حقایقی را درباره سرویس بهداشتی هواپیما برای شما بیان کنیم که شاید پیش از این نمی دانستید. پس اگر میخواهید در این مورد اطلاعات مفیدی کسب کنید، خبرنگاران را همراهی کنید.

حقایقی درباره سرویس بهداشتی هواپیما

نکاتی درمورد سرویس بهداشتی هواپیما

قانونی وجود ندارد که هواپیماها را مجبور به داشتن سرویس بهداشتی کند

خیلی عجیب است اما باید باور کنید که اداره ای تحت عنوان اداره هوانوردی فدرال (FAA) که تقریبا درباره همه چیز الزاماتی مشخص کرده، در خصوص سرویس بهداشتی هواپیما الزامی مشخص نکرده باشد. برای مثال در سال 2015 هواپیمایی از وستچستر در حال پرواز به مقصد شیکاگو بود که با خرابی توالت روبرو شد و مسافران آن نیز از این سرویس محروم شدند.

بیشتر توالت های هواپیماها در گذشته به شکل سطل بودند

در هواپیماهای اولیه، توالت ها به شکل سطل های درپوش داری بودند که در آن زمان مورد استفاده قرار میگرفتند. همچنین در سال 1934 هواپیمای بریتانیایی، مجهز به توالتی بود که مستقیما به سمت بیرون باز میشد که علاوه بر تولید صدای ناهنجار ناشی از جریان هوا در هنگام باز شدن درپوش، از ظاهری نامناسبی نیز برخوردار بود.

چندی نگذشت که توالت ها جایگزین سطل ها شدند

سطل ها با همه محدودیت ها و البته نواقصی که داشتند، طولی نکشید که کنار گذاشته شدند و توالت های مدرن جایگزین آنها شدند. با پیشرفت تکنولوژی، سرویس بهداشتی مدرن با ویژگی های خاص و کاملا متفاوت تر، تمامی فاضلاب ها را به داخل مخزنی در هواپیما منتقل میکردند و برای این کار هم نیاز به صدها لیتر آب برای مصرف بود که خود به نحوی نقص شمرده می شد. برای همین، هواپیما سازان به دنبال فکری برای چاره بودند.

اختراع و ساخت توالت های امروزی از سال 1975

از سال 1975 و با طراحی و ساخت سرویس بهداشتی امروزی، اولین بار شرکت های هواپیمایی توانستند در سال 1982 از این توالت ها استفاده کنند. این سرویس های بهداشتی که توالت خلا نام داشتند، با فشار هوا و طراحی منحصر به فرد خود، تمامی محتویات توالت را با نهایت قدرت به سمت مخزنی در عقب هواپیما هدایت می کنند.

توالت هواپیما به شدت در مصرف آب صرفه جویی میکند

جالب است بدانید که توالت هواپیما با بهره گیری از فناوری خلا کمتر از 2 لیتر آب مصرف کرده و حداقل 10 برابر کمتر از توالت های معمولی آب مصرف میکنند. همچنین این سرویس ها در نوع خود واقعا کم مصرف محسوب می شوند و برای همین خیال مسافران را از نگرانی بابت کمبود آب راحت می کنند.

امکان تخلیه مخزن در آسمان برای خلبانان وجود ندارد

با طراحی هوشمندانه ای که برای مخازن هواپیماها در نظر گرفته شده، امکان تخلیه مخزن هواپیما در آسمان وجود ندارد و به همین منظور امکان ندارد که خلبان سهوا پساب ها را در آسمان تخلیه کند. این مخازن به توسط ضامنی که در خارج از هواپیما دارد، تخلیه می شوند.

همواره فاضلاب ها باید در هنگام فرود تخلیه شوند

در هنگام فرود هواپیما بر روی زمین، فاضلاب ها می بایستی تخلیه شوند. فرایند تخلیه مخزن توسط پمپی به هواپیما وصل میشود و با ایجاد خلا، تمامی مخزن در حدود 10 دقیقه تخلیه و پاکسازی خواهد شد.

امکان گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما وجود ندارد

همانطور که گفته شد، وجود مکش های بسیار قوی در توالت از بروز هرگونه مشکل برای فرد در سرویس بهداشتی هواپیما بسیار کاسته است و مسافران هیچگونه نگرانی در این باره نخواهند داشت.

آب شیر دستشویی را هرگز نخورید

با توجه به تحقیقات به عمل آمده در سال 2002، آزمایش های گوناگونی بر روی آب سرویس های بهداشتی هواپیماها انجام شد که در نهایت با مشاهده باکتریهای فراوان، جانداران میکروسکوپی و میکروب های مختلفی در آن، دستور العمل هایی در این خصوص صادر شد تا مسافران هرگز از این آب برای آشامیدن استفاده نکنند.

سرویس های بهداشتی، کثیف ترین قسمت هواپیما نیستند

بر خلاف باور، کثیف ترین جای هواپیما سرویس های بهداشتی نیستند و میزهای تاشو، سگک کمربند، دریچه هوای بالای سر مسافران، کثیف ترین بخش های هواپیما به حساب می آیند. پس در صورت لمس این نقاط، حتما دست های خود را ضدعفونی کنید.

دستشویی های اتوماتیک بهترین گزینه برای هواپیما

این نوع توالت ها که به سرویس های خود پاک شونده نیز معروف هستند، با استفاده از نور فرابنفش تمامی میکروب ها را در کسری از ثانیه از بین می برند و گزینه مناسبی برای هواپیما ها به شمار می آیند. برای همین جای هیچگونه نگرانی برای مسافران در خصوص وجود میکروب ها باقی نخواهد گذاشت.

در سرانجام باید اضافه کرد که هواپیماها از گذشته تا به امروز دستخوش تغییراتی در شکل ظاهری و همچنین خدمات بوده اند و یکی از این تغییرات در خصوص سرویس بهداشتی هواپیما می باشد. بخشی مهم و البته قابل توجه در هواپیما که از گذشته تا حالا تغییرات اساسی در آن به وجود آمده است. ما در این مقاله قصد داشتیم اطلاعات مفیدی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم تا در تور های هوایی از آن ها بهره مند شوید.

3+

منبع: دلتابان

به "حقایقی درباره سرویس بهداشتی هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی درباره سرویس بهداشتی هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید