درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، خوشواش مازندران یکی از ییلاق های رویایی نزدیک آمل است که مثل بهشت می ماند. آن بالا که برسید، از بالای ابرها هم آبی دریا را می بینید و هم سبزی جنگل را.

درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟

خوشواش کجاست؟

فقط فیلبند نیست که بالای ابرهاست. خوشواش حدود 2500 تا 3000 متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته. این روستا در 22 کیلومتری آمل واقع شده و زمستان های پربرفی دارد. محلی ها به آن خِشواش می گویند. خش یعنی خوش، واش هم به معنی علف. این علفزار خوب و خوش، تابستان ها یکی از برترین ییلاق های شمال می گردد؛ بکر و زیبا و خلوت. با سرد شدن هوا، همان چند نفری که در این روستا زندگی می نمایند، این جا را ترک می نمایند و تا گرم شدن هوا کمتر کسی آن حوالی پیدا می گردد.

این روستا سه بخش دارد. بائس محله بخش قدیمی روستاست که در غرب آن قرار گرفته. آمل محله، بخش مرکزی است که بیشتر ساکنان آن اهل آمل هستند. کشاورزان و دامداران در بخش شرقی روستا زندگی می نمایند که اسمش چندرمحله است.

چرا باید این جا را ببینیم؟

زیبایی های مازندران تمامی ندارد. طبیعت این منطقه آنقدر قشنگ است که آدم از دیدنش خسته نمی گردد. به جاده روستا که برسید، کار سختی ست که حواس تان از رانندگی پرت نگردد.

طبیعت

هوا قابل پیش بینی نیست. اگر خوش شانس باشید، ابرها زیر پای تان هستند. این که می گویند از خوشحالی بالای ابرها هستم، بی علت نیست. خیلی حس دل انگیز و عجیبی دارد که ابرها از شما پایین تر باشند. هیچ بعید نیست که ناگهان ابرها تصمیم بگیرند ببارند. یا آفتاب دربیاید و همه جا را مجذوب کننده تر کند.

اگر هوا صاف باشد، از آن بالا همه شهرهای اطراف را می بینید. در شب هایی که هوا صاف است یا روزهایی که ابر و مه در کار نباشد، آمل، محمودآباد، سرخرود، بابل، فریدون کنار، قائم شهر و ساری دیده می شوند. دیگر از قله دماوند نگوییم که به چه قشنگی از این جا دیده می گردد.

این منطقه جزو ییلاق های کم آب است، اما به هر حال کسی بدون آب نمی ماند. ضمن این که چند چشمه زلال در آن وجود دارد. قدم زدن در میان خانه های قدیمی روستا، چنان حال خوشی دارد که دل تان نمی خواهد سفر تمام گردد و دوباره به شهر برگردید.

کمی که اهل ورزش باشید، می توانید جهت را در دل کوه ادامه بدهید. خوشواش مقصد خوبی برای دوچرخه سواری در جهت کوهستان است. حتی تور دوچرخه سواری هم در این روستا برگزار می گردد.

روستا و خانه هایش

آنقدر نماهای سنگی در شهر دیده ایم که تماشای خانه های روستایی روح مان را تازه می نماید. خانه سازی در روستای خوشواش خیلی جالب است. خانه ها با کاه، گل، سنگ و پهن گاو و اسب ساخته شده اند. ستون خانه ها از تنه درختان است. نرده ها را هم چوبی می سازند.

عرض دیوار خانه ها خیلی زیاد است و به حدود یک متر هم می رسد. چون این جا سرمای شدیدی دارد و برای فرار از باد و بوران باید خانه ها مقاوم و گرم بمانند. برای ساختن سقف از الوارهای چوب با پوشش گل استفاده نموده اند و مصالح آن سنگ صاف یا تخته صاف بوده است. اما جالب تر از همه این ها، وجود سنگ های فسیلی در این منطقه است که در خانه سازی هم مورد استفاده قرار گرفته اند.

جاده روستا میان جنگل قرار گرفته. هر چه جلوتر بروید، به دشت های سبز و خرم می رسید که بیشتر گیاهان بوته ای دارد. در این منطقه کوهستانی درختانی مثل گون، گزنه، زرشک، ون دار و گل و گیاهی مثل پامچال، شال دم و بنفشه می روید.

برترین زمان سفر

زمستان در این جا پرنده پر نمی زند. گمان نکنید پاییز هوا معتدل است، چنان باد سردی می وزد که نیامده پشیمان می شوید.

وقتی جایی اسمش ییلاق است، در روزهای سرد سال به آن فکر هم نباید کرد. بنابراین نقشه بکشید برای روزهای گرمی که چشم به هم بزنید، رسیده است. روزهای داغی که کمی نسیم خنک مثل آرزو می گردد. همان موقع کوله را بردارید و راهی خوشخواش شوید.

وسایل موردنیاز

روستا آب لوله کشی ندارد. به میزان کافی آب آشامیدنی همراه ببرید، مگر این که بخواهید از آب چشمه بهره ببرید. برخی ها با هتل میانه خوبی ندارند و کمپینگ در دل طبیعت را به هر گزینه راحت دیگری ترجیح می دهند. در این صورت امکانات کافی مثل چادر، کیسه خواب، خوراکی و چراغ قوه داشته باشید. هیچ عجیب نیست که در تابستان باران یا تگرگ ببارد، پس حتما لباس اضافه، لباس گرم و بارانی همراه داشته باشید.

کجا اقامت کنیم؟

هتل های آمل برترین گزینه برای شبی است که بعد از یک عالمه گشت و گذار خسته و کوفته شده اید و جایی برای استراحت می خواهید. هر دو هتل آمل 3ستاره هستند و قیمت آنها تفاوت چندانی باهم ندارد. 145 هزار و 159 هزار تومان بهایی است که برای هر شب ماندن می پردازید. برخی از روستاییان ممکن است اتاق اجاره بدهند و پذیرای مهمان باشند. این دیگر انتخاب شماست که کجا بمانید.

جاذبه های نزدیک

حالا که تا آمل رفته اید، نمی توانید به این سادگی ها دل از طبیعتش بکنید. پارک جنگلی میرزا کوچک خان در کیلومتر 18 جهت آمل به تهران قرار گرفته است و امکانات کافی برای پیک نیک دارد.

پارک جنگلی هلومسر را اول ورودی جاده آمل به امامزاده عبدالله پیدا می کنید؛ پارکی خیلی بزرگ با درختانی تنومند و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی. در کیلومتر 15 جاده قدیم آمل به بابل، روستای لیران قرار گرفته که خیلی باصفا و دیدنی است. وارد جاده فرعی به سمت روستای لیران بشوید و در دل جنگل آن را پیدا کنید.

از آمل تا جنگل الیمستان حدود 1 ساعت و 10 دقیقه یعنی 54 کیلومتر راه در پیش دارید. اگر برای جنگل نوردی و راه پیمایی طولانی پایه هستید، تجربه گردش در این جنگل مه آلود را از دست ندهید.

اگر حدود نیم ساعت رانندگی کنید، بعد از آمل به محمودآباد می رسید. حالا که کوه و جنگل را دیده اید، حیف است سری به ساحل خزر نزنید. پلاژ خط آبی یا سرزمین رویاها، هم طرح دریا دارد و هم شهربازی. گرسنه که شدید، می توانید به رستوران هودین در خیابان اصلی محمودآباد بروید که یکی از برترین رستوران های مازندران است.

جهت دسترسی

برترین جهت رسیدن به ییلاق خوشواش این است که جاده هراز را تا هردورود بروید. به جاده بلده بپیچید. 11 کیلومتر جلوتر به تیرستاق می رسید. از این جا به بعد جاده خاکی می گردد. 18 کیلومتر در جاده خاکی ادامه بدهید تا به مقصد برسید.

در زمان هایی از سال که ترافیک جاده هراز زیاد است، راه دیگری هست که جهت خاکی طولانی تر، اما ترافیک کمتری دارد. در جاده هراز دنبال شرکت آمولو باشید. از کنار شرکت به فرعی هلی چال بپیچید. کپین را پشت سر بگذارید تا سر از مقصد درآورید.

درصورتی که ماشین شاسی بلند دارید، می توانید از چمستان حرکت کنید. از واز و گزنا سرا که بگذرید به خوشواش مازندران می رسید.

منبع: اسنپ تریپ

به "درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خوشواش مازندران چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید