رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است

به گزارش وبلاگ هوانورد، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است.

رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است

یاور عبیری (رئیس جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران) با اشاره به برگزاری نخستین دورهمی آموزشی واحدهای بومگردی که چندی پیش با حضور بیش از 180 تن از مدیران واحد بومگردی برگزار گردید، گفت: استقبال از این سمینار به میزان ای خوب بود که درخواست ادامه برگزاری چنین سمینارهایی ازسوی مدیران بومگردی ها داده و قرار شد حدود 2 ماه دیگر سمیناری دیگر در استان یزد برگزار گردد.

او ادامه داد: یکی از چالشهای واحدهای بومگردی بحث آموزش است. در این میان در بخشهای مختلف اعم از چگونگی برقراری ارتباط با مسافران، ارائه خدمات، چگونگی برخورد و رفتار و…احتیاجمند آموزش هستیم. مسئله ای که وجود دارد آن است که معتقد هستیم قبل از صدور مجوز برای بهره بردار واحد بومگردی، دوره های آموزشی برگزار گردد که قبل از دریافت مجوز، مسئولان این واحدهد بعضی از مسائل و اصول کار را بدانند و بعد به موضوع ورود نمایند. در واقع آموزش نیروی انسانی در حوزه بومگردی بسیار اهمیت دارد و از جمله اصولی است که کمتر مورد توجه نهاده شد.

عبیری پیرامون اینکه رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است، توضیح داد: در گذشته در بخش آموزش به آموزش تاسیسات عمومی رجوع میشد که برای واحدهای بومگردی کاربرد نداشت. از این رو برآن شدیم تا سرفصل های آموزش را تغییر دهیم و بزودی اجرایی خواهد شد. در سرفصل های نو آموزش واحدهای بومگردی بسیاری از ضعف های این حوزه اعم از بازاریابی، مهمان نوازی، توسعه پایدار و…مرتفع خواهد شد و اگر مدیران بومگردی این دوره ها را بگذرانند، از نظر سطح اقامت به کیفیت بالاتری دست پیدا خواهند کرد.

رئیس جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران در پاسخ به این سئوال که آموزش مدیران بومگردی ها چه تاثیری در جذب توریست و چگونگی برخورد با او خواهد داشت، گفت: وقتی مدیر بتواند از ابزارهای موجود برای بهتر شدن نحوه کار و تبلیغ خود استفاده کند، قطعا در بهبود روند کار بومگردی ها تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال بسیاری از مدیران بومگردی ها هنوز نمی دانند که در صفحات شخصی مانند اینستاگرام چگونه پست بگذارند و واحد خود را معرفی نمایند و به جذب مخاطب و مسافر بپردازند.

نه تنها این مورد بلکه حضور در فضاهای دیگر که می تواند در حوزه بازاریابی تاثیرگذار باشد از جمله نکاتی است که باید به مدیران بومگردی ها آموزش داده گردد. تمام این عوامل می تواند نه تنها در حوزه توریستی داخلی بلکه در حوزه توریستی خارجی نیز تاثیرگذار باشد. به نوعی میتوان گفت بسیاری از امور ابتدایی را مدیران بومگردی نمی شناسند.

او درخصوص این مهم که آیا چنین آموزش های چارچوب مندی که می تواند به نوعی رفتار و پذیرش مسافران در بومگردی ها را تحت تاثیر قرار دهد، هدف اصلی بومگردی ها که همان نشان دادن زندگی بومی و محلی به مسافران است را می تواند با چالش روبرو سازد و به نوعی زیر سئوال برد، گفت: امروزه بسیاری از مخاطبان چگونه با جاذبه ها آشنا می شوند؟ باید ابزار ارتباطی وجود داشته باشد تا بتوان واحدهای بومگردی فعال در نقاط مختلف کشور را به مسافران معرفی کرد و شناساند. در این میان سعی داریم در حوزه آموزش رفتاری در واحدهای بومگردی به صورت کشوری عمل نکنیم بلکه این آموزش ها را منطقه ای ارائه دهیم.

درواقع سازوکاری برای این دغدغه که مطرح شد در نظر گرفته ایم و سعی داریم تعدادی از مربیان خبره در حوزه بومگردی را که تحصیلات تکمیلی دارند را آموزش دهیم تا براساس رفتارشناسی منطقه ای به آموزش مدیران بومگردی بپردازند. معتقد هستیم کردزبان و ترک زبان و گیلک و…در ارائه فرهنگ و برخورد با مسافران متفاوت عمل می نمایند. از این رو احتیاج است تا این تفاوت ها را در نظر بگیریم و براساس آن آموزش ها را تعریف کنیم و ارائه دهیم. واحدهای بومگردی واحد اقامتی مانند هتل نیستند که بتوان سازوکاری کلی برای آموزش نیروی انسانی آنها ارائه داد از این رو احتیاج است تا به این نکات توجه کنیم. در حال حاضر نامه این درخواست را هم به معاونت توریستی ارائه داده ایم و در انتظار تایید آن هستیم.

عبیری چالش اصلی فعالیت واحدهای بومگردی را فعالیت واحدهای غیر مجاز در کشور مطرح کرد و گفت: متاسفانه درحال حاضر واحدهای غیرمجاز به صورت قارچ گونه در کشور رشد نموده اند و هیچگونه نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد. در یک روستا ممکن است یک بومگردی مجاز فعال باشد اما در کنار آن 10 غیر مجاز دیگر هم فعال هستند. آنها با هر قیمت و کیفیتی کار می نمایند و حتی اگر پایین ترین کیفیت هم ارائه دهند به کسی جوابگو نخواهند بود و این به بومگردی های مجاز آسیب می زند.

واحدهای بومگردی براساس حفظ و احیای فرهنگ و آداب و رسوم شکل گرفته اند. این در حالی است که فعالیت واحدهای غیرمجاز که به خاطر پول دست به هر کاری می زنند به حفظ فرهنگ و آداب و رسوم آسیب می رساند. مسئولان امر باید به نوعی عمل نمایند که واحدهای غیر مجاز نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. بعلاوه احتیاج است تا حمایت هایی از واحدهای مجاز صورت گیرد تا آنها بتوانند به راه خود ادامه دهند.

او اظهار داشت: درحال حاضر نرخ گاز برای تاسیسات توریستی یک چهارم تعرفه بخش صنعت معین شده که بسیار خوب است اما احتیاج است تا برای سایر حامل های انرژی مانند برق و آب نیز چنین تعرفه هایی معین گردد. بخصوص در حوزه آب در استانهای جنوبی با قیمت های نجومی روبرو هستیم که مانعی برای ادامه فعالیت آنها می گردد.

عبیری درخصوص نرخ واحدهای بومگردی نیز گفت: قیمت واحدهای بومگردی براساس درجه بندی آنها معین می گردد. سه درجه در واحدهای بومگردی وجود دارد که نرخ آنها به صورت استانی معین می گردد و قیمت از هر نفر 120 تا 500 هزار تومان است. این نرخ برای هر نفر شب اقامت با صبحانه است. اگر واحدی بیش از این نرخ بگیرد تخلف حساب می گردد. البته این نرخ در مهر با تغییراتی همراه خواهد شد، چرا که عموما سالی یکبار نرخ ها را تغییر می دهیم. درصد تغییر نیز به نرخ تورم بستگی دارد.

به گفته او، درحال حاضر نرخ بعضی واحدهای بومگردی در بعضی استانها مانند آذربایجان غربی و همدان بسیار پایین است و احتیاج است تا بازنگری دراین خصوص صورت گیرد. این در حالی است که استانهایی مانند فارس، اصفهان و یزد بالاترین رنج قیمت را دارند.

رئیس جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران یادآور شد: از آنجا که در گذشته نگاه کمی نسبت به راه اندازی واحدهای بومگردی در کشور وجود داشت. از این رو احتیاج است تا بازنگری درخصوص درجه و فعالیت بومگردی های فعال صورت گیرد تا واقعیت امر روشن گردد. این امر در کیفیت ارائه شده تاثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر 3500 واحد بومگردی در کشور فعال هستند که بیشترین تعداد در استان مازندران فعال هستند.

منبع: همگردی

به "رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد قارچ گونه واحدهای غیرمجاز بلای جان بومگردی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید