سناریوهای برطرف اختلالات هسته معاملات بورس

به گزارش وبلاگ هوانورد، خبرنگاران : سناریوی دو قسمتی شدن ساعت معاملات بورسی از روز 27 مردادماه به منظور جلوگیری از اختلالات هسته اجرا شد؛ راهکاری که عمر آن فقط دو روز بود و یک کارشناس بازار سرمایه که بر موقتی بودن این راهکار تاکید دارد، معتقد است که معماری هسته معاملات باید تغییر کند.

سناریوهای برطرف اختلالات هسته معاملات بورس

به گزارش وبلاگ هوانورد به نقل از ایسنا، حجت اله فرهنگیان، با اشاره به دو شیفته شدن معاملات بازار سرمایه، اظهار کرد: دو قسمتی شدن معاملات بازار سرمایه یک راهکار موقت برای کاهش فشار بار روی هسته تا پیاده سازی راهکار های جایگزین بود. درواقع این سیاست بیشتر به کنترل عملکرد هسته معاملات برمی گردد.

وی درمورد مشکل هسته معاملاتی شرح داد: خرید هسته معاملات در سال های 1384 و 1385 انجام شد و تا 1388 زمان برد؛ یعنی تکنولوژی و نیازمندی ها مربوط به آن سالها بود و پس از آن نیز به دلیل تحریم ها تا سال 1395 به روز رسانی هسته صورت نگرفت. در سال 1385 نیز درآمد کارگزاری ها در این حد نبود که بخواهند در حوزه IT سرمایه گذاری سنگینی انجام دهند. تعدادی از شرکت های IT که به OMS ها معروف شدند این موضوع را مدیریت کردند و کارگزاری ها به OMS ها و OMSها هم به هسته وصل شدند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته معماری در جهان اینطور نیست که همه به صورت مستقیم به هسته دسترسی داشته باشند. در آن موقع هم پیش بینی نمی شد این حجم از سهامدار وارد بازار شده و به صورت مستقیم به هسته دسترسی داشته باشند. درحالی که مزیت هسته سرعت عمل آن است، درحال حاضر نمی تواند جوابگوی این حجم از متقاضی باشد و به همین دلیل با اختلال در هسته روبرو شده ایم.

فرهنگیان با تاکید بر اینکه سازمان بورس، ارکان و شرکت های IT به دنبال راهکاری برای کم کردن فشار روی هسته هستند، گفت: برای مدیریت فشار روی هسته، دو زمانه شدن معاملات بازار، یک راهکار موقتی است. البته راهکار بهینه ای نیست و می تواند مسائل جدی ایجاد کند. این موضوع می تواند معادلات سبدگردانی و بازارگردانی را به هم بریزد. نمادها در ساعات مختلف باید استراتژی معامله گران را بسازد اما فاصله زمانی بین معاملات مشکل ایجاد می نماید که منطقی و منصفانه نیست اما چاره ای هم نیست تا راهکار های جایگزین پیاده گردد.

سه راهکار برای رفع اختلالات هسته

وی با بیان اینکه بر ای رفع مشکل اختلال هسته معاملاتی، سه راهکار وجود دارد، شرح داد: راهکار اصلی این است که هسته معاملات که تکنولوژی قدیمی دارد، عوض گردد. این راهکار به وسیله وندورهای ایرانی که می توانند هسته معاملات داخلی بنویسند و همچنین وندورهای خارجی که نگران تحریم ها نیستند و راه هایی برای خرید و انتقال تکنولوژی نیز وجود دارد، درحال پیگیری است.

این کارشناس ادامه داد: راهکار دوم این است که تعداد هسته های مچینگ معاملات بیشتر گردد. درحال حاضر دو هسته مچینگ وجود دارد؛ هسته بورس و هسته فرابورس. البته کاربر متوجه جدا بودن هسته معاملات نمی گردد. شرکت مدیریت فناوری در کوشش است تعداد هسته های بورس و فرابورس را افزایش دهد تا با قدرت پردازش موازی بتوانند بخش بیشتری از سفارش های بازار را مدیریت نمایند.

فرهنگیان در ادامه با تاکید بر اینکه باید معماری بازار را تغییر داد، گفت: تغییر و راهکار اساسی که انقلاب در معماری بازار محسوب می گردد و عمده بورسهای جهانی نیز از همین مدل استفاده می نمایند، این است که یوزر هسته نباید یوزر نهایی باشد. یوزر هسته باید نهادهای اقتصادی باشند که تعداد آن ها بین 1000 تا 2000 نفر است نه 40 میلیون نفر.

وی گفت: سازمان بورس روی این پیشنهاد به عنوان ORMS کار می نماید. در این مدل هرکدام از کارگزاری ها می توانند تبدیل به یک سپرده گزاری کوچک شوند؛ یعنی دارایی مشتریها توسط OMS نگهداری می گردد و سمت یوزر تغییری دیده نمی گردد. یوزر زمانی که می خواهد به هسته مراجعه کند، از صندلی کارگزاری وارد می گردد. در آن سو کارگزاری به جای یوزر سفارش را می گذارد، ادیت می نماید، لغو می نماید و... .

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با روش مذکور، بار روی هسته به شدت کم می گردد و سرعت بالا می رود، اظهار کرد: اما اگر این معماری عوض نگردد و یوزر هسته 40 میلیون نفر باشد به جای 2000 هیچ سیستمی در جهان نمی تواند جوابگوی آن باشد. به هر حال این روزها یک دوران گذار بوده و ممکن است اختلال های پیش آمده موجب نارضایتی سهامداران شده باشد اما این موضوع در بازه شش ماه تا یک ساله رفع می گردد. هرچند ممکن است آسیب هایی نیز وارد کند اما باید صبر و همکاری کرد.

منبع: اقتصادنیوز

به "سناریوهای برطرف اختلالات هسته معاملات بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوهای برطرف اختلالات هسته معاملات بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید