13جاذبه تاریخی ایران را یکجا ببینید، آثار باستانی کشور در ابعاد مینیاتوری

به گزارش وبلاگ هوانورد، میان هیاهوی شرق تهران باغ موزه ای زیبا نهفته است که با قدم زدن در می توان آثار تاریخی ثبت شده ایران را در لیست میراث دنیای نظیر تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش دنیا اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، ارگ بم، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز از نزدیک دید.

13جاذبه تاریخی ایران را یکجا ببینید، آثار باستانی کشور در ابعاد مینیاتوری

به گزارش همشهری آنلاین، باغ موزه مینیاتور اولین موزه مینیاتوری کشور در مساحت تقریبی 3هکتار در منطقه8 مرکز واقع شده است. فضای این باغ موزه تلفیقی از معماری مدرن و باغ سازی سنتی پارسی است. باغ موزه مینیاتور تهران 13 جاذبه تاریخی ایران که ثبت دنیای شده اند، در مقیاس یک بیست وپنجم مقدار واقعی در فضای باز برای علاقه مندان به نمایش گذاشته است.

از نکات جالب در قرارگیری ماکت ها توجه به موقعیت جغرافیایی اصلی آن ها است؛ برای مثال میدان نقش دنیا در مرکز باغ قرار گرفته است، در سمت غربی آن ماکت مجموعه بیستون و در شمال باغ کلیسا های ارامنه به چشم می خورد. علاوه بر این، در اطراف ماکت ها پوشش های گیاهی ویژه هر منطقه ایجاد شده که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است.

آثار مجموعه از طریق تابلو های راهنمایی گر معرفی شده اند و کنار هر اثر کتیبه ای قرار گرفته است که به معرفی کامل و شرح تاریخچه آن می پردازد. روشنایی باغ موزه از طریق چراغ های پایه فلزی بلند و لامپ های کوچک کنار ماکت ها تامین می گردد و عناصر شاخص معماری ایرانی مانند حوض و فواره، آب راه، کاشی کاری و ... در سراسر آن قابل مشاهده هستند.

هنگام گشت وگذار در موزه به کاشی کاری های بالای سر خود نگاه کنید که با الهام از کاشی کاری بنا های معروف دوران صفوی و قاجار ساخته شده اند. ماکت ها دارای جزییات خوبی هستند و وقت و دقتی که برای ساخت آن ها صرف شده است، به خوبی به چشم می خورد. این ماکت ها شامل تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش دنیا اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیسا های ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشار های شوشتر و گنبد قابوس می شوند.

در گالری باغ موزه مینیاتور تصاویری از آثار باستانی کشورمان به نمایش درآمده است که در لیست میراث دنیای ثبت شده اند. فضای گالری باغ مساحتی حدود 750 مترمربع دارد که به نمایشگاه های میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه های فرهنگی، چایخانه و… اختصاص یافته است. بازدید از باغ موزه مینیاتور تهران نیازی به خرید بلیت ورودی ندارد و رایگان است.

منبع: فرارو

به "13جاذبه تاریخی ایران را یکجا ببینید، آثار باستانی کشور در ابعاد مینیاتوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13جاذبه تاریخی ایران را یکجا ببینید، آثار باستانی کشور در ابعاد مینیاتوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید