عطوان: مرحله تغییر امریکا به سمت بدتر شدن و جنگ داخلی شروع شده است

به گزارش وبلاگ هوانورد، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در تحلیل خود از آخرین تحولات آمریکا در پی انتخابات ریاست جمهوری و احتمال درگیری نظامی در این کشور گفت که مرحله تغییر ایالات متحده به سمت بدتر شدن و جنگ داخلی شروع شده است.

عطوان: مرحله تغییر امریکا به سمت بدتر شدن و جنگ داخلی شروع شده است

عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عرب زبان امروز (آدینه) با انتشار مقاله ای در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم به تحلیل اوضاع پیچیده آمریکا به دنبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت و نوشت که این کشور در آستانه جنگی داخلی قرار گرفته است.

عطوان اعلام نمود: بیشتر دولت های آمریکا در طول پنجاه سال گذشته سعی نموده اند تا حکومت هایی که با اهداف توسعه طلبی آنها در تعارض است، چه لحاظ سیاسی و چه از لحاظ نظامی تغییر دهند؛ همانطوری که سعی کردند مرزهای بسیاری از کشورها را به وسیله حمله نظامی یا تحریم های قتصادی ترسیم نمایند. اما اکنون به نظر می رسد که ورق برگشته و آمریکا به عنوان یک کشور ابرقدرت، اکنون در آستانه تغییر به سمت بدتر شدن قرار گرفته است.

نویسنده مشهور عرب زبان اضافه نمود: انتقال مسالمت آمیز قدرت در آمریکا اکنون به یک معجزه و اقدام غیر ممکن تبدیل شده است. انتقال مسالمت آمیز قدرت از شاخص ترین دستآوردهای نظام دموکراتیک غرب بود که با ضربات محکمی روبرو شد که رویدادهای مربوط به انتخابات اخیر آمریکا گواهی بر صدق این ادعاست. بنابراین، این دستآورد ممکن است در هر لحظه ای از بین برود که در نتیجه آن، همه کسانی که در اروپا و یا خاورمیانه روی حمایت آمریکا حساب باز نموده بودند، به همراه این کشور سقوط نمایند و چه بسا در کل دنیا ناامنی ایجاد گردد.

وی در ادامه مقاله خود با اشاره به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعلام پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری قبل از معین شدن نتیجه آن، نوشت: زمانی که یک کاندیدی قبل از خاتمه نتیجه انتخابات، خود را پیروز معرفی می نماید و برای حمایت از این پیروزی به دادگاه عالی مراجعه می نماید، این عمق همان پرتگاه را نشان می دهد، لذا آمریکای جدید با آمریکایی که آن را می شناسیم و از سیاست های آن رنج می بریم، متفاوت خواهد بود.

سردبیر روزنامه رای الیوم اضافه نمود: گورباچف اتحاد جماهیر شوروی را با استراتژی پرسترویکا که به معنای اعتراف به شکست در مقابل غرب است، سرنگون کرد و در نتیجه پرچم های سفید را برافراشت. ترامپ هم اکنون همین رویکرد را دنبال می نماید، اما با ادعای عظمت، قدرت و پیروزی. او آمریکا و مردم این کشور را به همان نتیجه می رساند، اما هرگز تصور نمی کردیم که کاروان های افراطی و نژاد پرست سفید پوست و هوادار ترامپ، خودروهای زرهی مجهز به مسلسل و دوشکا را در شهرهای رقبای دموکرات خود با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان آنها به حرکت در آورند.

عطوان ادامه داد: آمریکا که آن را به عنوان بهشت برابری و مساوات و همزیستی بین نژادها و اتباع ادیان مختلف تحت حمایت شدید قانون می شناسیم، در حال سوق یافتن به سمت جنگ داخلی و کشتار نژادی و منطقه ای است و دلیل این شرایط نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و چنگ زدن او به قدرت، خودخواهی و حس برتربینی و نیز باج خواهی او است. با نگاه به این شرایط می توان متوجه شد که چرا ترامپ به آغوش لابی سلاح رفته و مانع هرگونه تغییر قوانین در این مورد است.

نویسنده سرشناس دنیا عرب در خاتمه مقاله خود نتیجه گیری کرد که آمریکا به سرعت در حال تغییر به سمت بدتر شدن است و چه بسا به زودی عظمت و ابرقدرتی خود در دنیا را از دست بدهد.

عطوان نوشت: ما که از این اوباشگری و باج خواهی آمریکا رنج برده و همچنان می بریم، چیزی برای از دست دادن نداریم، بلکه چه بسا فروپاشی آمریکا سرآغاز بیداری و برون رفت ما از بحران های موجود در منطقه باشد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "عطوان: مرحله تغییر امریکا به سمت بدتر شدن و جنگ داخلی شروع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطوان: مرحله تغییر امریکا به سمت بدتر شدن و جنگ داخلی شروع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید