غار آبی سهولان مهاباد ، سفری اسرار آمیز به عجیب ترین غار آبی دنیا

به گزارش وبلاگ هوانورد، در اطراف شهر مهاباد، روستایی وجود دارد به نام روستای سهولان با چشم انداز ای بسیار زیبا و دل انگیز که تا حدود ده سال پیش، روستایی محروم بود اما اینک به مدد غاری که نامش را از همین روستا گرفته، پر رونق شده و تقریبا در هر خانواده سهولانی، یک نفر در صنعت گردشگری فعال می باشد. عجیب ترین غار آبی دنیا، غاری تاریخی می باشد که در میان کوه های سربه فلک کشیده منطقه قرار گرفته، در دو دهه اخیر تبدیل به یکی از برترین جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی شده و هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از غار آبی سهولان به مهاباد می روند. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با غار سهولان مهاباد آشنا شوید.

غار آبی سهولان مهاباد ، سفری اسرار آمیز به عجیب ترین غار آبی دنیا

غار آبی یا لانه کبوتران ؟؟

وارد جاده بوکان - مهاباد که می شوی، یعنی قدم در جاده عجیب ترین غار آبی دنیا گذاشتی. 42 کیلومتری مهاباد و 28 کیلومتری بوکان، همان منطقه ای است که وقتی واردش می شوی، نه تنها خود غار، بلکه تمامی چشم انداز ها اطرافش هم گویی دنیای دیگری می باشد که با دست نقاشی شده. این غار که یکی از برترین جاذبه های جهانگردی آذربایجان غربی است، هرساله هزاران جهانگرد را به خودش جذب می نماید، در بین مردم محلی به لونه کوتر معروفیت دارد که به معنی لانه کبوتر است و علت آن هم وجود تعداد زیادی کبوتر چاهی در داخل غار است که در آنجا لانه درست نموده اند. از طرفی سهولان هم در گویش کردی به معنای یخ و یخبندان است، این کی را دیگر وقتی خودتان پا به درون غار گذاشتید، به خوبی متوجه می شوید.

سرگذشت غار مهاباد

این غار که قدمتی دیرینه دارد، تنها چند سالی است که آغوش خود را به روی جهانگردان باز نموده و پذیرای آن ها شده است. تا قبل سال 1370 تنها گروه های معدودی از غارنوردان سعی در کشف دنیای درونش داشته اند که چندان پیروز هم نبوده اند. در سال 1370 یک گروه شناسایی به داخل غار رفتند و پس از آن کم کم مقدمات ورود جهانگردان به غار انجام شد. در سال 1379 راه برای ورود مردم باز شد اما نکته جالب توجه اینجاست که هنوز هم بخش های بسیار زیادی از غار کشف نشده به جای مانده.

سفر اسرار آمیز به درون غار

با اتومبیل تا نزدیکی های ورودی غار سهولان را می توانید بروید، پس از آن باید جلیقه نجات را همانند لباس رزم بر تن کنید و آماده سفری اسرار آمیز شوید. اگر طبیعتی سرمایی دارید، حواستان به لباس هایی که می پوشید باشد، زیرا پا که به درون غار می گذارید، در برترین حالت و در فصل تابستان، دمای هوا 13 درجه سانتی گراد می باشد. اولین چیزی که با ورود به غار آبی سهولان حس می کنید، بوی رطوبت و بوی گوگرد است، شاید رطوبت حدود 80 درصد غار سهولان مهاباد شما را اذیت کند و یا بوی گوگرد باعث سردردتان گردد، اما سفر به سرزمینی چنین اعجاب انگیز ارزشش را دارد. پس از وارد شدن از در اصلی، کمی که پیاده روی کردید، باید سوار قایق های پارویی شوید و اجازه دهید که قایقران شما را راهنمایی کند و شما فقط با سفر از روی دریاچه ای با عمق 30 متر از چشم انداز اطراف لذت ببرید. فقط یادتان باشد از تماشا تعداد زیادی قندیل، لانه کبوتر و خفاش تعجب نکنید. اینجا چیزی شبیه فیلم های اسرارآمیز و عجیب خارجی است. پس از یک گشت و گذار حسابی باید از در فرعی آن خارج شوید تا بتوانید شاهد چشم انداز زیبای دشت و درختان بیرون از غار باشید، زیرا تنها نزدیک به 350 متر از مسیر آبی و 250 متر از مسیر خشکی این غار دو هکتاری کشف شده است زیرا بخش های ناشناخته بسیار تاریک بوده و دالان های باریکی دارند.

منبع: همگردی

به "غار آبی سهولان مهاباد ، سفری اسرار آمیز به عجیب ترین غار آبی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار آبی سهولان مهاباد ، سفری اسرار آمیز به عجیب ترین غار آبی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید