فرهنگ سازی به یاری توسعه حوزه گیاهان دارویی می آید

به گزارش وبلاگ هوانورد به نقل از معاونت علمی و فناوری، فرهنگ سازی از موضوعات مهم در گسترش مصرف گیاهان دارویی و داروهای تهیه شده از فرآورده های گیاهی است. ستاد توسعه علوم فناوری و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با تشکیل کارگروهی این موضوع را مورد توجه قرار داده است تا سیاست های ترویجی این حوزه در 4 گروه گوناگون پیگیری شود.

فرهنگ سازی به یاری توسعه حوزه گیاهان دارویی می آید

کارگروه تشکیل شده در این ستاد بر اساس راهبرد ترویج و فرهنگ سازی سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به ترویج و اطلاع رسانی عمومی و تخصصی در صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی توجه دارد.

مخاطبان این کارگروه را طیف وسیعی از مردم تشکیل می دهند. به صورت کلی می توان این مخاطبان را به چهار دسته دانش آموزان، دانشجویان، مدیران و عموم مردم تقسیم بندی کرد.

ستاد توسعه علوم فناوری و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اهداف و وظایف مختلفی برای این کارگروه تعریف کرده است. استفاده از ظرفیت رسانه ملی و حمایت از اطلاع رسانی در رسانه های عمومی و تخصصی و برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی در حوزه گیاهان دارویی، یکی از این اهداف است.

کارگروه ترویج و فرهنگ سازی در حوزه گیاهان دارویی، همچنین استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ترویج اهمیت گیاهان دارویی در سطح آموزش ابتدایی تا متوسطه را مورد توجه قرار داده است و در این راستا برنامه های گسترده ای با همکاری این نهاد اجرایی شده است. برگزاری مسابقات دانش آموزی یکی از این برنامه ها است.

ترویج روش زندگی و تغذیه سالم

فرهنگ سازی و اصلاح نگرش جامعه نسبت به جایگاه طب سنتی و استقرار و ترویج روش زندگی و تغذیه سالم بر اساس آموزه های این طب، نیز یکی دیگر از محورهای است که بر اساس آن فرهنگ سازی انجام می شود.

تهیه و تدوین بخش هایی در خصوص مبانی، ارزش ها، فرهنگ، آداب و میراث پزشکی سنتی به کتاب های درسی آموزش و پرورش نیز یکی دیگر از فعالیت های این کارگروه را شامل می شود.

طراحی، تدوین و اجرای برنامه توانمندسازی گروه های شاخص و مرجع در زمینه های طب سنتی و داروسازی سنتی به منظور ایفای نقش برای آگاه سازی عمومی و ترویج و ترویج سبک زندگی سالم بر مبنای تعالیم اسلامی منطبق بر طب سنتی، نیز برخی دیگر از اهدافی است که کارگروه در راستای تحقق سیاست های ستاد توسعه علوم فناوری و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی دنبال می کند.

در برنامه های آموزش عمومی مردم نیز با استفاده از ظرفیت های رسانه ملی، مطبوعات، مساجد، اماکن مذهبی، مراکز سلامتی و سایر اماکن عمومی و با استفاده از روش های اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی، برنامه های ترویجی در راستای فرهنگ سازی انجام می شود.

رعایت اصول شش گانه سلامت مکتب طب سنتی

ترویج رعایت اصول شش گانه سلامت مکتب طب سنتی در میان آحاد جامعه، طراحی و استقرار و ترویج الگوی سلامت مادر و کودک بر اساس آموزه ها و تعالیم اسلامی منطبق بر طب سنتی، مطالعه و ترویج مبانی سلامت جنسی و اجتماعی بر اساس آموزه های اسلامی منطبق بر طب سنتی و تشکیل بانک اطلاعاتی داروهای سنتی در دسترس و ایجاد سامانه ثبت داروهای سنتی و طبیعی و ارائه اطلاعات دارویی، نیز بخش دیگری از برنامه های این کارگروه را شامل می شود.

ستاد توسعه علوم فناوری و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا کنون طرح های فناورانه پر تعدادی را در این حوزه در سراسر کشور اجرایی کرده است. در حال حاضر صدها شرکت دانش بنیان، خلاق، فناور و استارت اپی در صنعت گیاهان دارویی مشغول به کار هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فرهنگ سازی به یاری توسعه حوزه گیاهان دارویی می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ سازی به یاری توسعه حوزه گیاهان دارویی می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید