خام فروشی گیاهان دارویی را کاهش می دهیم

به گزارش وبلاگ هوانورد به نقل از معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، علی ابراهیمی با اشاره به تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی در معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: از بدو تاسیس ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی در معاونت علمی، بیش از 150 جلسه برای توسعه امور و هم فکری تشکیل شده که منجر به ریل گذاری در مسیر توسعه شده است.

خام فروشی گیاهان دارویی را کاهش می دهیم

وی اضافه نمود: ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی مجری سند این حوزه در کشور است و وزارتخانه های مربوط نظیر جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان ذیل این سند و نقشه اجرایی عمل می نمایند. این هم افزایی سبب شده تا سطح کشت گیاهان دارویی در کشور دو برابر گردد. از سوی دیگر کشت زعفران و گل محمدی در کشور نیز رشد چشمگیری داشته و برای نمونه سطح کشت گل محمدی در کشور به 30 هزار هکتار رسیده است. سطح کشتی که ایران را در این عرصه به رتبه اول منطقه رسانده است.

ابراهیمی ادامه داد: پیش از تاسیس ستاد 32 شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت داشتند اما در حال حاضر، تعداد شرکت ها در این حوزه به رقمی در حدود 800 رسیده است. باید توجه داشت که این توسعه تنها به صورت کمی نیست و استانداردهایی در معاونت علمی به وسیله متخصصین تدوین شده که بر این اساس شرکت ها فعالیت می نمایند و ملزم به رعایت این استانداردها هستند.

دبیر کارگروه تخصصی فناوری و کارآفرینی ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی توضیح داد: استانداردهای تدوین شده از سوی معاونت علمی با سازمان فنی و حرفه ای کشور به اشتراک گذاشته شد و از این طریق تعداد قابل توجهی از شهروندان تحت آموزش قرار گرفتند و این دانش با جمعیت قابل توجهی از کشور به اشتراک گذاشته شد.

وی اضافه نمود: علاوه بر این 50 بسته کارآفرینی در ستاد تعریف شده که این بسته های کارآفرینی می تواند در این حوزه مشاغل را ساماندهی کند.

ابراهیمی گفت: گیاهان دارویی و طب سنتی این ظرفیت را دارند که همانند صنایع نفتی، اقتصاد کشور را متحول و فرصت های شغلی قابل توجهی در کشور ایجاد نمایند. آن چه باید به آن توجه گردد این مورد است که صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی، احتیاج به سرمایه گذاری بسیار کمی دارد و همانند صنایع سنگین، احتیاج به میلیاردها دلار سرمایه گذاری ندارد.

وی اضافه نمود: حوزه گیاهان دارویی این ظرفیت را دارد تا در عرصه فراوری مکمل ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، دمنوش ها، کود و سموم نیز فعال گردد و مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور گردد. به رغم تمام فعالیت ها این حوزه احتیاج به توجه بیشتر دارد تا با انجام یک آمایش همه جانبه، به حوزه گیاهان دارویی توجه گردد.

ابراهیمی تاکید نمود: یکی از اهداف ما جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی است و در این عرصه کوشش خواهیم کرد تا با فرآوری محصولات فراوری داخل، علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، چرخه مالی آن را نیز شتابان تر کنیم. کارآفرینی فناورانه یکی از اهداف ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی است و در این عرصه کوشش می کنیم از ظرفیت نخبگان و مدیران توانمند نیز به برترین شکل استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "خام فروشی گیاهان دارویی را کاهش می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خام فروشی گیاهان دارویی را کاهش می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید