لاوروف: فکر نمی کنم ترکیه به دنبال ایجاد توران بزرگ باشد

به گزارش وبلاگ هوانورد، وزیر خارجه روسیه گفت، بر این باور نیستم که ترکیه می خواهد یک ماهیت پان ترکی توران بزرگ ایجاد کند و تردید خود را نیز در این باره اعلام کرد که کشورهای ترک زبان که بخشی از شوروی بودند نیز چنین چیزی را بخواهند.

لاوروف: فکر نمی کنم ترکیه به دنبال ایجاد توران بزرگ باشد

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگو با شبکه خبری RBC در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مسکو نگران حمایت احتمالی از این ایده از سوی برخی از کشورها نظیر جمهوری آذربایجان است یا خیر، گفت: اگر ما درباره توران بزرگ به عنوان یک ماهیت فراملی در این برهه تاریخی صحبت کنیم، فکر نمی کنم ترکیه به دنبال چنین چیزی باشد.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم کشورهایی که سابق بر این عضو شوروی بودند و حالا مستقل شده اند از چنین ایده ای حمایت کنند. در ضمنً، تمامی اقدامات مربوط به سیاست خارجی و عملکرد این کشورها با هدف تقویت منافع ملی شان است.

وزیر خارجه روسیه همچنین اذعان داشت که کشورهای ترک زبان شامل آنهایی که در آسیای میانه هستند و جمهوری آذربایجان، به صورت فعالانه در حال توسعه همکاری هستند.

توران بزرگ یک نهاد فرضی است که شامل قلمروهایی با جمعیت ترک زبان می شود که از ترکیه تا آسیای میانه و بخش هایی از چین و سیبری را شامل می شوند.

توران همچنین نام امپراتوری ایجاد شده توسط تیمورلنگ، فاتح آسیای میانه در اواخر قرن 14 میلادی نیز است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "لاوروف: فکر نمی کنم ترکیه به دنبال ایجاد توران بزرگ باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: فکر نمی کنم ترکیه به دنبال ایجاد توران بزرگ باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید