لزوم آموزش اعضای شورای اسلامی

به گزارش وبلاگ هوانورد، رییس شورای عالی استان هادر نشست اعضای شورای اسلامی کرمان اولویت اول را آموزش اعضای شوراها دانست و از طراحی بسته آموزشی در این خصوص اطلاع داد.

لزوم آموزش اعضای شورای اسلامی

شهردار کرمان در جلسه ای که با حضور رییس شورای عالی استان ها، مدیرکل اداره امور شهری و شورا های اسلامی استان کرمان و دیگر اعضای شورا های اسلامی شهر و شهرستان کرمان در سالن سادات برگزار گردید، گفت: در شهرداری کرمان به وظایف خود در قبال شورای عالی استان ها به خصوص شورای استان کرمان عمل نموده و به آن متعهد هستیم.

سعید شعرباف، با ابراز امیدواری برای حل وفصل مسائل اولیه شورای استان کرمان ازجمله مکان معین، اضافه کرد: احتیاج است با یاری استانداری کرمان مسائل جدی تر رفع گردد.

وی از پیگیری ها و اتفاقات خوب در چند موضوع معین و مشترک در شهرداری ها و شورا ها اطلاع داد و اظهار کرد: در یک سال پیشِ رو در سه موضوع که در همه استان ها، شهرداری ها و شورا های شهر مشترک است، نتایج خوبی حاصل می گردد.

شهردار کرمان، ازجمله این موضوعات را ماشین آلات عمرانی، قیر، اختیارات شهرداری ها و شورا ها و کمیته تطبیق دانست و ادامه داد: این موضوعات را به صورت همزمان و موازی در مجمع کلان شهر ها نیز پیگیری می کنیم و امیدواریم شاهد اتفاقات خوب در این حوزه ها باشیم.

در این جلسه، رییس شورای عالی استان ها، خدمت به مردم را اولویت دانست و گفت: خواسته اصلی اعضای شورا، ارتقای جایگاه شورا ها در کشور بوده و این موضوع طبق قانون اساسی همواره در اولویت است.

پرویز سروری، درخصوص چگونگی ارتقای جایگاه شورا ها با بیان اینکه حرکت در حاشیه این حق را محقق نمی کند، اضافه کرد: احتیاج است جایگاه شورا ها را از منظر قانون و عرصه های تصمیم گیری ببینیم و منشأ تاثیر باشیم.

وی با بیان اینکه قانون، ما را از ارکان تصمیم گیری می داند، گفت: وزارت کشور در هفت موضوع، با شورای عالی استان ها هماهنگ شده که ازجمله آن، کار کارشناسی شورای عالی استان ها برای ایجاد عایدی پایدار بوده است.

رییس شورای عالی استان ها، مشکل اصلی شورا های اسلامی در کشور را پایین بودن جایگاه اصلی آن ها در کشور خاطرنشان کرد و گفت: علت اصلی آن متوجه جامعه شورایی است؛ زیرا هنوز کسانی هستند که وظایف اولیه خود را نمی دانند و آموزش کافی ندیده اند.

سروری، با اشاره به اینکه شورا ها در عین حال که به همه شئون زندگی مردم ارتباط دارند، اما نظام تعاملی و وظایف خود را نمی دانند، ادامه داد: به همین علت تصمیماتی گرفته می گردد که شأن شورا را پایین می آورد.

وی اضافه کرد: برای عایدی های پایدار شورا های اسلامی و آموزش اعضای آن، از مجلس مصوبه گرفتیم که در نوع خود کار بزرگی است.

رییس شورای عالی استان ها، اولویت اول را آموزش اعضای شورای اسلامی دانست و از طراحی بسته آموزشی در این خصوص اطلاع داد و اضافه کرد: وظیفه داریم آموزش تخصصی را به اعضای شورا ارائه دهیم.

سروری، مدیریت شهری را متشکل از شهرداری و شورای شهر دانست و گفت: این دو مقوله جداشدنی نیستند.

وی یکی از مهمترین مسائل شورا های اسلامی را موضوعات ساختاری و وجود توقعات بالای جامعه و امکانات محدود دانست و گفت: گسستگی در نظام ساختاری شورا های اسلامی استان، شهرستان، شهر، بخش و روستا وجود دارد و این اشکال قانونی است.

رییس شورای عالی استان ها اضافه کرد: در حال حاضر، شورای شهرداری داریم نه شورای شهر، و با مدیریت یکپارچه شهری می توانیم شورای شهر داشته باشیم.

سروری با بیان اینکه در مدیریت یکپارچه شهری، مواد قانونی زیادی وجود دارد، ادامه داد: این موضوع نیز باید قابل توجه اعضای شورای اسلامی شهر قرار گیرد.

در ادامه، مدیرکل اداره امور شهری و شورا های اسلامی استان کرمان، به وجود 84 شهر در استان کرمان اشاره نمود و گفت: تعدادی از شهر ها در سال های اخیر شکل گرفته اند؛ بنابراین، در بودجه و اعتبارات دچار مشکل شدند و برای تأمین تجهیزات خود به یاری های دولتی وابسته اند.

علی شهسواری، به بودجه جاری شهرداری های استان اشاره نمود و براساس توقعات جامعه آن را ناچیز برشمرد.

وی اضافه کرد: 440 نفر عضو شورای اسلامی شهر در استان کرمان داریم و در بدو آغاز به کار، حدود 100 درصد اعضا را با حضور اساتید برجسته از وزارت کشور، درخصوص وظایف اصلی آموزش دادیم و علاوه بر آن، آموزش مسئولان محلی و اعضای کمیته انطباق را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

شهسواری، بر اصلاح قوانین تأکید کرد و مشکل اصلی را مربوط به قوانین شورا دانست و گفت: قوانین شورای شهر ناقص است و هرچند تعدادی از آن ها اصلاح شد، اما هنوز تعدادی دیگر به جای مانده؛ بنابراین، پیشنهاد می گردد این موضوع با تشکیل کارگروهی پیگیری گردد.

در ادامه، عضو شورا و رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، توجه به آموزش اعضای شورای شهر و شورای عالی استان ها را ازجمله مسائل مورد توجه ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع در شورای عالی استان ها در حال شکل گیری است و خواهان آن هستیم که به موضوعات دیگری ازجمله عمرانی و شهرسازی نیز پرداخته گردد.

منصور ایرانمنش بعلاوه با بیان اینکه ساختار های شورا های اسلامی در فرودست و فرادست احتیاج به بازنگری اساسی دارد و طبق تجربه های به دست آمده به نظر می رسد که هزینه و فایده در تمامی شورا ها با یک دیگر برابری نمی کند، ادامه داد: شورای عالی استان ها می تواند آسیب شناسی نموده و از نقطه نظرات کارشناسان و افراد باتجربه استفاده کند.

وی بعلاوه پیگیری برای عایدی پایدار شورا های اسلامی و شهرداری ها را مطلوب دانست و اضافه کرد: بیشترین مشکل و مسئولیت همواره مشخص عوارض بوده و هرچند در نقاط مختلف کشور رویکرد های خاصی در پیش گرفته می گردد، اما شورای عالی استان ها می تواند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نماید.

ایرانمنش بعلاوه به همه ظرفیت های موجود در کمیته انطباق در مراکز شهرستان ها اشاره نمود و ادامه داد: از شورای عالی استان ها می خواهیم درخصوص کمیته انطباق نیز دوره آموزشی برگزار کند و درخصوص مصوبات خاص، به صورت ویژه آموزش هایی ارائه دهد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان، پیشنهاد پیگیری برای مدیریت جامع خدمات شهری را ارائه داد و از شورای عالی استان ها خواست با انعقاد تفاهم نامه ای با وزارتخانه های مرتبط با کار شهرداری ازجمله میراث فرهنگی و راه و شهرسازی، زمینه تعامل، همکاری و پیشبرد امور را در استان ها تسهیل کند.

وی بعلاوه بر ارتقای جایگاه شورای شهر تأکید کرد و گفت: جایگاه ما در حال حاضر شورای شهرداری است؛ در حالی که شورای شهر هستیم و این موضوع در قانون نیز دیده شده که ضروری است به آن توجه گردد.

در ادامه، رییس شورا های استان کرمان، بر استفاده از ظرفیت و استعداد اعضای شورا ها در مدیریت استان کرمان تأکید کرد و گفت: درخواست های اعضای شورای استان تا به امروز مرتفع نشده است.

منصور عزیزآبادی، با بیان اینکه تنها مرجعی که به طور مستقیم می تواند به مجلس لایحه دهد، شورای عالی استان است، بر پیگیری برای اجرایی شدن چند تبصره ازجمله تبصره دو ماده 38 قانونی مالیات بر ارزش اضافه کرده، مربوط به واحد های تولیدی، تأکید کرد و گفت: احتیاج است این تبصره مجدد به مرحله اولیه خود بازگردد و اجرایی گردد.

وی بعلاوه به قانون 23 وصول جرایم هدایت و رانندگی اشاره نمود و با بیان اینکه طبق قانون، حدود 60 درصد این موارد باید به دهیاری ها و شهرداری ها برگردد، ادامه داد: این قانون تا به امروز اجرایی نشده و احتیاج است ازسوی شورای عالی استان ها پیگیری های لازم انجام و این حق مطالبه گردد.

عزیزآبادی، ضمن تشکر از شهردار کرمان به علت تعامل با شورای عالی استان کرمان، بر تثبیت جایگاه شورای عالی استان ها در کشور نیز تأکید کرد.

وی به انتقاد تفاهم نامه با شهرداری کرمان اشاره نمود و از تعامل خوب شهردار کرمان با اعضای شورای اسلامی استان کرمان اطلاع داد.

در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر و شهرستان های استان کرمان، مسائل پیشِ رو را تشریح و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

وبلاگ هوانورد کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "لزوم آموزش اعضای شورای اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم آموزش اعضای شورای اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید