معرفی و کاربردهای متوکسی پروپانول

به گزارش وبلاگ هوانورد، متوکسی پروپانول مایعی بی رنگ است که در آب حل می شود تلخ مزه و نسبتا فرار است.

معرفی و کاربردهای متوکسی پروپانول

به گزارش وبلاگ هوانورد بنابر اعلام ایمن سبز، در متن زیر شما با کاربردهای متوکسی پروپانول آشنا می شوید.

متوکسی پروپانول چیست؟

این حلال بسیار قابل اشتعال است. متوکسی پروپانول یکی از مشتقات متوکسی الکل است و فرمول شیمیایی آن، C4H10O2 می باشد.

کد شناسایی CAS این ماده، 107-98-2 بوده و کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارد. ساختار شیمیایی این ماده را در شکل زیر مشاهده می کنید:

متوکسی پروپانول در تولید پروپیلن گلایکول متیل اتر استات کاربرد دارد. همچنین این ماده در صنعت رنگ و وارنیش نیز استفاده می شود. در صنعت چاپ نیز از این حلال برای تولید مرکب ها استفاده می شود.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متوکسی پروپانول

متوکسی پروپانول، با نقطه اشتعال پذیری 33 درجه سانتیگراد، ماده ای اشتعال پذیر محسوب می شود. همچنین چگالی این ماده از آب کمتر است. در جدول زیر، برخی از خصوصیات فیزیکی متوکسی پروپانول را همراه با استاندارد مقدار گیری آن ها مشاهده می کنید:

کاربردهای مهم متوکسی پروپانول

متوکسی پروپانول، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف دارد. از کاربردهای مهم آن می توان به استفاده در تولید پروپیلن گلایکول متیل اتر استات اشاره کرد. همچنین از این حلال در صنعت رنگ و وارنیش نیز استفاده می شود.

متوکسی پروپانول در صنعت چاپ برای تولید مرکب های چاپ استفاده می شود. همچنین این ماده در صنعت برای تولید رزین و لاستیک به کار می رود. متوکسی پروپانول به عنوان یکی از اجزا مایع ضدیخ نیز در صنعت کاربرد دارد.

گاهی نیز از متوکسی پروپانول به عنوان افزودنی در پاک کننده های صنعت خودروسازی، سطوح خانگی و استفاده می شود.

از متوکسی پروپانول به عنوان تنظیم کننده ویسکوزیته سامانه های اپوکسی و آکریلیک استفاده می شود.

موارد ایمنی مهم

متوکسی پروپانول، ماده ای بسیار اشتعال پذیر بوده و با کوچکترین جرقه در محیط کار مشتعل می شود. به همین دلیل در هنگام کار با این ماده، محیط باید عاری از هر گونه شعله و جرقه باشد. متوکسی پروپانول باید در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب و عاری از منابع اشتعال نگهداری شود.

تنفس بخارات این ماده می تواند باعث سرگیجه، خواب آلودگی و حالت تهوع و استفراغ شود. در صورت تنفس بخارات این ماده، باید سریعا به محیط باز مراجعه کرده و هوای تازه تنفس کنید.

این محصول باید به دور از مواد غذایی، نوشیدنی ها نگه داری شود. همچنین این ماده به هیچ عنوان نباید در دسترس بچه ها قرار گیرد.

بازار و نحوه خرید متوکسی پروپانول

متوکسی پروپانول از واکنش 1،2-اپوکسی پروپان و متانول در حضور یک کاتالیزور تولید می شود و سپس تقطیر انجام می شود. تولید سالانه متوکسی پروپانول در سراسر جهان تقریباً 100000 تا 500000 تن است.

تولیدگنندگان صنعت رنگ و پوشش باید حلال های مورد نظر خود را از واردکنندگان مواد شیمیایی معتبر تهیه کنند تا محصول نهایی آن ها با کیفیت و استاندارد باشد. با توجه به مقدار تولید ذکر شده، بهتر است تولیدکنندگان حلال مورد نظر خود را از تامین کنندگان مواد شیمیایی با سابقه تهیه کنند تا با کمبود مواد اولیه روبرو نشوند.

شرکت ایمن سبز به عنوان یکی از باسابقه ترین واردکنندگان و تامین کنندگان مواد شیمیایی، آماده است تا با تولیدکنندگان صنایع پوشش در زمینه تامین حلال های صنعتی با کیفیت از جمله متوکسی پروپانول، همکاری نماید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "معرفی و کاربردهای متوکسی پروپانول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و کاربردهای متوکسی پروپانول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید