واردات خودروهای دست دوم فقط مختص این افراد است ، شرایط و ضوابط

به گزارش وبلاگ هوانورد، پیش نویس آیین نامه واردات خودروهای دست دوم به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیئت دولت ارسال شد. با توجه به مفاد این پیش نویس، می توان دریافت که فقط بخشی از افراد جامعه می توانند کار واردات خودروهای دست دوم را با شرایط خاص انجام دهند.

واردات خودروهای دست دوم فقط مختص این افراد است ، شرایط و ضوابط

بیت ران - محمد فتح اللهی - منوچهر منطقی در نامه ای خطاب به مهدی قاسمی علی آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر حیات دولت)، پیش نویس اصلاحیه آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (11) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ نموده است.

در متن این نامه آمده است:

پیرو نامه شماره 1014710 تاریخ 22 شهریور 1402 در خصوصی بازنگری پیش نویس آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (11) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع واردات خودروهای کارنموده،به پیوست، متن پیش نویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهره برداری به حضور ارسال می گردد.

رونوشت این نامه به عباس علی آبادی (وزیر صنعت، معدن و تجارت) جهت استحضار، عزت الله زارعی (مشاور امور دولت) جهت و عبدالله توکلی لاهیجانی (مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت) جهت آگاهی و پیگیری ارسال شده است.

چه کسانی می توانند واردات خودروهای دست دوم را انجام دهند؟

طبق مفاد نامه آیین نامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم، همچنان واردات خودروهایی که حجم موتوری بالاتر از 2500 سی سی داشته باشند، ممنوع است. با توجه به این ممنوعیت، این احتمال وجود دارند که در آینده، سقف ارزی هم برای واردات خودروهای دست دوم در نظر گرفته گردد.

همانطور که می دانیم، در شرایط فعلی واردات خودرو به کشورمان، واردات خودروهای صفر کیلومتر سقف ارزی دارد. یعنی اگر یک خودرو در کشورهای مبداء واردات بیش از 20 هزار یورو قیمت داشته باشد، نمی توان آن را به ایران وارد کرد. فقط خودروهایی مجاز به ورود به ایران هستند که قیمتی کمتر از این اندازه داشته باشند.

شرط دوم واردات خودروهای دست دوم این است که فرد یا شرکت واردنماینده، باید حتماً ضمانت خدمات پس از فروش آن خودرو را ارائه کند. به بیانی ساده تر، اگر یک فرد یا شرکتی خودرو یا خودروهایی به ایران وارد نمایند، باید تضمین دهند که خدمات پس از فروش آن را نیز انجام خواهند داد. علاوه بر این، فقط خودروهایی به صورت دست دوم می توانند به ایران وارد شوند که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد باشند.

براساس پیش نویس آیین نامه واردات، خودرو کارنموده یا دست دوم اینگونه تعریف شده است: خودرویی که حداقل 100 کیلومتر پیمایش دارد و عمر آن بیش از 5 سال نیست.

فرد یا شرکتی که قرار است خودرو دست دوم به ایران وارد کند، باید کارت معتبر بازرگانی مختص این فرایند را تهیه کند. سپس پیش از آغاز امورات مربوط به حمل و واردات خودروهای دست دوم به ایران، باید فرایند ثبت سفارش را به طور دقیق انجام دهند. به غیر از این موارد، فرد یا شرکت واردنماینده خودرو دست دوم، باید گواهی اسقاط را از مراکز مربوطه تهیه کند.

شرط فروش خودروهای دست دوم در ایران چیست؟

اگر فردی یک خودرو دست دوم را با شرایط بالا وارد ایران کرد و مالکیت آن را بدست آورد، حق فروش این خودرو را تا 5 سال ندارد. اگر فرد مورد نظر زودتر از این موعد اقدام به فروش خودرو دست دوم خود کند، سازمان امور مالیاتی نسبت به دریافت مالیات نامتعارف از وی اقدام خواهد نمود.

همچون شرایط واردات خودروهای صفر کیلومتر، محدودیت هایی هم برای واردات خودروهای دست دوم وجود دارد. یکی از مهمترین محدودیت ها، ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی است. این بدان معناست که حتی خودروهای دست دوم آمریکایی هم امکان ورود به بازار خودرو ایران را ندارند.

به غیر از این، فقط خودروهایی به صورت دست دوم می توانند به کشور وارد شوند که نمایندگی های آنها در ایران امورات خدمات پس از فروش آنها را انجام می دهند.

شرایط واردات خودروهای دست دوم

1) افراد حقیقی فقط با تهیه کارت بازرگانی معتبر می توانند اقدام به واردات خودروهای دست دوم نمایند.

2) واردات خودروهای دست دوم با حجم موتور بالای 2500 سی سی ممنوع است.

3) شخص حقیقی یا شرکت واردنماینده باید طبق ضوابط بانکی اقدام به ثبت سفارش برای خودرو وارداتی کند. ثبت سفارش فقط در مرحله پیش از ورود خودرو دست دوم به ایران معتبر است و مجوزی برای ترخیص خودرو از گمرکات کشور نیست.

4) خودرو وارداتی دست دوم باید بتواند استانداردهای سازمان ملی استاندارد را پاس کند.

5) عمر خودرو دست دوم وارداتی نباید بیش از 5 سال باشد.

6) کارکرد خودرو دست دوم وارداتی نباید کمتر از 100 کیلومتر باشد.

7) صدور مجوز ثبت سفارش منوط به دریافت گواهی اسقاط مطابق ماده 10 قانون سازمان دهی صنعت خودرو است. (ماده 10: اگر سهم داخلی سازی در یک خودرو کمتر از چهل درصد باشد، برای شماره گذاری آن خودرو احتیاج به ارائه گواهی اسقاط برای پنجاه درصد از تعداد خودروها است. مسئولیت ارائه گواهی اسقاط بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه می تواند زمان اعتبار برای گواهی اسقاط را معین نماید.)

8) اشخاص حقیقی یا شرکت های واردنماینده به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می توانند نسبت به ثبت سفارش خودروهای دست دوم اقدام نمایند.

غیبت ایران خودرو و سایپا در مرحله سوم سامانه یکپارچه فروش خودرو

مرحله سوم فروش یکپارچه خودرو تا چند روز آینده

مدیرعامل سایپا: ساندرو ایرانی سال آینده به بازار می آید

قیمت ساینا S سایپا دوباره افزایش یافت / ساینا S رقیب پژو پارس شد!

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با روشی نو به کار خود ادامه می دهد

افزایش وحشتناک قیمت تایر در بازار / پای احتکار در میان است؟

منبع: بیت ران

به "واردات خودروهای دست دوم فقط مختص این افراد است ، شرایط و ضوابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودروهای دست دوم فقط مختص این افراد است ، شرایط و ضوابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید