کلمة الله و حضرت فاطمه(س) ام الکتاب هستند

به گزارش وبلاگ هوانورد ، نشست آنالیز شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) در متون دینی و اسلامی، روز 27 دی ماه با حضور مرضیه محمدزاده، مؤلف آثار دینی و محقق حوزه تاریخ اسلام در مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار گردید.

کلمة الله و حضرت فاطمه(س) ام الکتاب هستند

محمدزاده در ابتدای این نشست با اشاره به کتاب هایی که درباره حضرت زهرا(س) نگاشته شده است، گفت: اینکه در کتاب هایی که شیعیان نوشته اند، در کنار نام حضرت فاطمه(س)، لقب زهرا آورده شده، چون زهرا به معنی نورانی و درخشنده است و از هر جهت برازنده فاطمه(س) است و از روزی که خود را شناخت تا همواره تاریخ مثل ستاره تابناکی بر تارک تربیت اسلام می درخشد. فاطمه(س) دارای کنیه های بی شماری نیز هست. بعضی از کنیه ها، بار تاریخی دارند، مانند ام الحسن، ام الحسنین و... اما بعضی کنیه ها بار عرفانی و معرفتی دارند، مثل ام ابیها ام الکتاب و ام الفضائل و ام ابیها نه فقط از این جهت که برای پدرش مادری کرد، بلکه اگر رسول گرامی(ص) را به عنوان عصاره و چکیده انبیاء قبل از خودش در نظر بگیریم، فاطمه(س) نتیجه و ثمره عصاره شخصیت رسول الله(ص) می گردد و به همین خاطر ام ابیهاست و یا در رابطه با ام الکتاب بودن ایشان اگر هریک از ائمه یک کلمة الله باشند، این کلمة الله ها یک کتابی را تشکیل می دهند که فاطمه(س) آن کتاب هستند.

وی اظهار کرد: کودکی حضرت، کودکی بسیار سخت و تلخی بوده است. ایشان زمانی به دنیا آمد که پدرش به رسالت مبعوث شده بود و دینی آورده بود که در مقابل همه بت ها و انحرافات و تعصب های جاهلیت نهاده شد و مورد ظلم قرار می گیرد و نه فقط به کسانی که به ایشان ایمان می آوردند آسیب وارد می شد، بلکه به خود شخص رسول الله(ص) آسیب فراوانی وارد شده و حضرت زهرا(س) می دید که مسلمانانی که با شور و عشق به اسلام گرویدند مورد آزار و اذیت قرار می گرفتند و تمام حوادث به این خانه انتقال پیدا می کرد و این ها روی روح رسول الله(ص) اثر می گذاشت و زهرا(س) شاهد آزار و اذیت هایی بود که به پدرش وارد می شد.

هجرت مسلمانان به حبشه با هدف گسترش اسلام

محمدزاده با اشاره به سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) اعلام کرد: اینکه می گوییم حضرت زهرا(س) نمی تواند سال پنجم به دنیا آمده باشد، به این دلیل است که اگر در آن موقع به دنیا آمده باشد، ازدواجش در حالی که 9 ساله بوده اجرا شده و شهادتش در 18 سالگی اتفاق می افتد و این نمی تواند قابل قبول باشد، چون حضرت زهرا(س) را در حوادث تاریخی می بینیم. او دختری است که در سال هایی که به پدرش آسیب می رسانند حضور دارد و این موارد در کتب تاریخی درج شده، افرادی که پیامبر(س) را مورد آزار قرار می دهند افرادی هستند که منطق ندارند و بلد نیستند با سخن حرف خود را به کرسی بنشانند و این آزار و اذیت ها باعث شد که پیامبر(ص) دستور هجرت مسلمانان را به حبشه داد، البته اینکه پیامبر(ص) فرمان هجرت به حبشه می دهد، بخاطر شکنجه ها نبوده بسیاری از افرادی که رفتند، تحت شکنجه نبودند، بلکه هدف پیامبر(ص) این بود که با توجه به محیط بسته مکه با هجرت به حبشه بتواند اسلام را گسترش دهد و همان طور که در کتب تاریخی ذکر شده حبشه جزء شهرهایی بوده که مسلمان می گردد.

وفات حضرت خدیجه و سختی هایی که بر دوش حضرت فاطمه(س) قرار می گیرد

وی اضافه کرد: بتدریج آزار و اذیت ها اینقدر زیاد می گردد که خود قریش تصمیم می گیرند که با مسلمانان قطع ارتباط نمایند. این قطع ارتباط نیز همه جانبه است و مسائل اجتماعی و فرهنگی و نظامی را دربر می گیرد و پیامبر(ص) از این فرصت استفاده می نمایند و همه مسلمانان را در یک جا گرد هم می آورند و با درایت پیامبر(ص) تمام بنی هاشم در یک جا جمع شدند و تصمیم گرفتند وارد شعب شوند و دوره سه ساله بسیار سخت را طی کردند و همچنان که در شعب بودند بچه ها بیش از همه این اذیت ها و آسیب ها را تحمل کردند و فاطمه(س) هم دوران خردسالی را در این سختی ها گذراند. محاصره بعد از سه سال شکسته می گردد ولی باز اتفاق ناگواری برای خاندان رسالت پیش می آید و خدیجه(س)، بانوی عظیم اسلام از دنیا می رود و به فاصله کمی بعد از او ابوطالب نیز به رحمت خدا می رود و این دو تن افرادی بودند که حفاظت از رسول الله(ص) را بر عهده داشتند و حالا تمام سختی هایی که مادر تحمل می کرد بر دوش های ضعیف فاطمه(س) قرار می گیرد و ابن اسحاق در کتاب سیره خود می گوید: فاطمه(س) از آسیب هایی که به پدرش و مسلمانان وارد می شد در امان نبود و این نشان می دهد که دختر رسول خدا دوران کودکی را به سختی طی می نماید.

محقق حوزه تاریخ اسلام اعلام کرد: در ادامه پیامبر(ص) تصمیم می گیرد هجرتی به طائف داشته باشد تا شاید بتواند در آنجا عده ای را به اسلام دعوت کند، ولی متأسفانه آنها هم نه تنها پیامبر(ص) را راه نمی دهند، بلکه ایشان را اذیت و آزار می دهند و باعث می شوند پیامبر(ص) به مکه بازگردد، اما پیامبر(ص) دست از کوشش بر نمی دارد تا بالاخره مردمی که در 500 کیلومتری مکه بنام یثرب زندگی می کردند و برای اعمال حج به مکه می آمدند با رسول الله(ص) آشنا می شوند و پیامبر(ص) اسلام را به آنها عرضه می نمایند و آنها هم پذیرا می شوند. وقتی پذیرفتند بیعت صورت می گیرد و مسلمانان به یثرب هجرت می نمایند، وقتی پیامبر(ص) وارد منطقه قبا می گردد حضرت علی(ع) که در جای پیامبر(ص) خوابیده بود تا جان پیامبر(ص) حفظ گردد به دستور رسول الله(ص) اماناتی که نزدش بوده به مردم باز می گرداند و حضرت علی(ع) به همراه خانواده خود به رسول الله(ص) می پیوندند و از این به بعد شهر مدینه و حکومت نوپای اسلام و مسائل بسیاری در این جامعه پیش می آید.

هجرت پیامبر به مدینه و نامگذاری آن با عنوان سال هجرت

وی اعلام کرد: سال ورود پیامبر(ص) به مدینه سال هجرت نامیده می گردد و از زمانی که پیامبر(ص) وارد مدینه می گردد، قریش درگیری هایی را به وجود می آورد، یعنی جامعه درگیر جنگ می گردد. بعد از جنگ بدر که یک مقدار شرایط مسلمانان بهتر می گردد و حضرت علی(ع) می تواند یک خانه ای برای خودش بسازد، ابتدا خواستگاری انجام می گردد و بعد مراسم ازدواج به سادگی صورت می پذیرد و حضرت علی(ع) دختر پیامبر(ص) را به خانه خود می برد و سالی که حضرت فاطمه(س) تشکیل زندگی می دهد دوران بسیار سختی بوده و 26 غزوه رخ می دهد که حضرت علی(ع) فقط در یکی از آنها حضور نداشته، یعنی حضرت فاطمه(س) با مجاهدی تمام عیار ازدواج می نماید و خیلی زود هم صاحب فرزند می گردد.

فاطمه(س) و تربیت فرزندان در جنگ

محمدزاده با بیان اینکه تربیت فرزند در دوران جنگ بسیار سخت تر از دوران صلح و آرامش است، گفت: فاطمه(س) در دوران جنگ فرزندانی تربیت می نماید که نامشان پرآوازه است، حتی افرادی که نسبت به خاندان رسالت دشمنی دارند، می گویند فاطمه فرزندانش را خوب تربیت کرد. حضرت فاطمه(س) حسینی را تربیت می نماید که در صحرای کربلا روبروی سیل سپاه دشمن می ایستد و می فرماید: دامنی که مرا پرورش داده بر من ذلت را نمی پسندد و حسنی را تربیت می نماید که وقتی معاویه می گوید به جنگ خوارج برو ایشان می فرماید: معاویه من مثل بازی که گنجشکی را رها می نماید تو را رها کردم و اگر قصد جنگ داشته باشم با تو می جنگم یا حضرت زینب(س) زمانی که روبروی یزید، حاکم دنیا اسلام می ایستد و می فرماید: یزید تو ارزش این را نداری که من با تو حرف بزنم، این حاصل تربیت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است.

فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا(س)

وی با اشاره به فعالیت های اجتماعی حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: فاطمه(س) در جامعه با زن و مرد مراوده داشت. سلمان فارسی می گوید من حدیث نور را از فاطمه(س) آموختم. فاطمه(س) نه فقط با مؤمنین بلکه با غیر مؤمنان هم مراوده داشت و در تمام مراسمی که بصورت اجتماعی در مدینه و مکه برگزار می شد، شرکت می کرد و در فتح مکه، غدیر خم و مراسم حج حضور داشت و در تشییع جنازه های افرادی که از دنیا می رفتند حضور می یافت. فاطمه(س) مدرس و معلم بود و گفته می گردد زنانی نزد فاطمه(س) می رفتند و از ایشان درس می گرفتند. همچنین فاطمه(س) سمت مشاوره داشته، درست است که داده های تاریخ در این زمینه کم است اما این گناه به گردن تاریخ است نه اینکه زنان در این عرصه ها حضور نداشتند.

مؤلف آثار دینی به نقش نظامی حضرت فاطمه(س) اشاره نمود و اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) حتی نقش نظامی داشته و در غزوات حضور داشته اند، اولین غزوه ای که حضور داشتند غزوه احد بوده و در شرایطی در این جنگ شرکت می نمایند که هنوز 20 روز از به دنیا آمدن امام حسن(ع) بیشتر نگذشته بوده و زمانی که به میدان جنگ می رسند، هنوز جنگ ادامه داشته و در آنجا کار پرستاری انجام می دهند. در غزوه خندق نیز ایشان حضور داشته اند که از سخت ترین غزوات بوده چون تمامی کفر در مقابل تمامی اسلام ایستاد و فاطمه(س) در این زمان در خانه خود نان می پخت و به سختی خود را به خیمه رسول الله(ص) می رساند و در فتح مکه باز هم حضرت فاطمه(س) نقش آفرینی می نماید و سمت مشاور را داشته و ایشان زنی است که در مسائل مختلف حضور می یابد در مسئله عبادی فاطمه(س) عابد روزگار بود و نقل است که اینقدر فاطمه(س) روی پاهایش حضرت حق را صدا کرد که کف پاهاش تاول زده بود و حضرت زهرا(س) در تمام ماجراها که اتفاق می افتاد اجازه می داد فرزندانش شاهد باشند و انسان دوستی و حرمت همسایه را به فرزندانش یاد می داد.

وی اظهار کرد: تا زمانی که پدر در قید حیات است، بخاطر وجود مقدس پیامبر(ص) ستاره ها کمتر دیده می شوند، پس از رحلت ایشان روشنایی ستاره ها خود را نشان می دهند. وقتی رسول خدا(ص) از دنیا می فرایند در حالی که بی تابی فراوان حضرت فاطمه(س) را می بینند به ایشان می گویند: دخترم تو اولین کسی هستی که به من می پیوندی و لبخندی از رضایت بر لبان فاطمه(س) نقش می بندد و بعد از رحلت رسول خدا(ص) حوادثی رخ داد که باعث شد فاطمه(س) در بستر بیماری بیافتد و از دنیا برود.

محمدزاده اعلام کرد: هنوز مراسم خاکسپاری رسول خدا(ص) انجام نشده بود که برای خلافت بحث در می گیرد و ابوبکر به خلافت می رسد و بعد همه موظف می شوند که نماز را بر رسول خدا(ص) بخوانند و پس از خاکسپاری، امام علی(ع) که قصد بیعت نداشتند و خودشان را شایسته خلافت می دانستند در خطبه ای این موضوع را بیان می نمایند و تعدادی از بنی هاشم و اصحاب رسول الله(ص) در خانه فاطمه(س) تجمع می نمایند که باعث می گردد خلافت از این اجتماع نگران شوند و به خانه حضرت علی(ع) هجوم آورند و هجوم همراه با آتش بوده و تهدید صورت می گیرد، البته بعضی اتفاقات که در کتب جدید نقل می نمایند صورت نگرفته مثلاً اینکه فاطمه(س) بین در ودیوار نهاده شد این گونه نیست چون درب ها نمدی بوده و از میخ استفاده نمی شد، ولی همین که حرمت شکسته می گردد، مسأله کمی نیست.

وی اضافه کرد: در کتب معتبر تاریخی نقل شده که حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) در خانه حضور داشتند و هر دو از خانه بیرون آمدند و این گونه نبود که علی(ع) در خانه باشد و همسرش از خانه خارج گردد. متأسفانه در ترجمه کتب، نام حضرت علی(ع) را حذف نموده اند، اما در کتاب های عربی ذکر شده که حضرت علی(ع) از خانه بیرون آمد و وقتی فاطمه(س) از خانه بیرون آمد یک هاله از غم چهره اش را فراگرفته بود و مردمی که هجوم آورده بودند وحشت زده عقب نشینی کردند. مرحوم کلینی در کتاب کافی صفحه 358 مطلبی دارد و در رابطه با برخوردی که حضرت زهرا(س) با عمر دارد می گوید: فاطمه(س) گریبان عمر را گرفت و به طرف خودش کشید و گفت همانا بخدا قسم ای پسر خطاب اگر من از رسیدن بلا به بی گناهان کراهت نداشتم می فهمیدی که خدا را سوگند می دادم و او را زود اجابت نماینده می دیدی، زهرا(س) این عظمت را دارد. طبیعتاً با هجوم، آسیب صورت می گیرد، اما اینکه کسی جرأت داشته باشد سیلی به صورت دختر رسول خدا(ص) بزند و علی(ع) نظاره گر باشد، امکان ندارد و ما باید این عظمت را ببینیم و بشناسیم. چقدر از پهلوی شکسته و مصائبی بیان می کنید که معلوم نیست صحت دارد یا خیر، بجای این کار، خطبه فاطمه(س) را بخوانید و ببینید فاطمه(س) چه صلابتی دارد. حضرت فاطمه(س) آنقدر عظمت دارد که خلیفه مسلمین از ایشان وحشت می نماید و برای ورود به خانه فطمه(س) اذن می خواهد و فاطمه(س) اذن نمی دهد.

فدک و اهمیت مسائل مالی برای حضرت زهرا(س)

محمدزاده با اشاره به خطبه 172 نهج البلاغه گفت: وقتی حضرت علی(ع) وارد مسجد شد و آنجا به وی گفتند بیعت کن، گفت با که بیعت کنم؟ خلیفه باید دو ویژگی داشته باشد، از همه قوی تر و داناتر باشد و قوی تر وداناتر از بقیه من هستم و نمی گوید رسول الله(ص) در غدیر خم من را به عنوان وصی خود قرار داد و حرف حضرت علی(ع) این بود که نشان دهد چه شخصی شایستگی زمامداری را دارد. یا در خصوص فدک زمانی که به حضرت زهرا(س) خبر می رسد که ابوبکر فدک را غصب کرد، حضرت فاطمه(س) برای دادخواهی به مسجدالنبی می رود و این حرکت نشان می دهد برای زهرا(س) مسائل مالی مهم است و می گوید شما امروز فدک را گرفتید و فردا دست اندازیتان به بیت المال آغاز می گردد. در ادامه هم می بینیم که اگرچه حضرت زهرا(س) به حقش نرسید اما به همه یاد داد که اگر در مسائل مادی حقوقتان غصب شد، بایستید و حقوقتان را بگیرید و در آنجا خطبه فدکیه را می خواند و 23 سال رسالت رسول الله(ص) را بیان می نماید و می خواهد بگوید پدرم برای چه 23 سال زحمت کشید و به انحرافی که به وجود آمده اشاره می نماید. درواقع صحبت های حضرت زهرا(س) سند معتبر تاریخی است.

وی اعلام کرد: اینکه می گویند حضرت فاطمه(س) بیت الاحزان درست کرد و اینقدر گریه کرد که همسایه ها آزار می دیدند، اصلاً صحیح نیست. مگر می گردد فاطمه(س) به کسی آزار برساند؟ فاطمه(س) بیماری و آسیبی که دید از اصل اسلام بود و می دید اسلام دچار انحراف می گردد و کسانی که از هوش و نبوغ بالایی برخوردار باشند چون شعاع دیدشان وسیع است از همه بیشتر مسائل را درک می نمایند. اصولاً درک درد می آورد و اگر فاطمه(س) این درک بالا را نداشت این درد به سراغش نمی آمد ولی می بینیم که متأسفانه کم کم ناراحتی های روحی وارد جسمشان شد و در بستر بیماری افتادند و حضرت فاطمه(س) در ملاقات زنان مهاجر و انصار جمله مهمی دارند و می فرمایند: نسل های آینده خاتمه کاری که پیشینیانشان انجام دادند می فهمند و در نهایت حضرت فاطمه(س) سوم جمادی الثانی سال 11 هجرت، 95 روز بعد از رحلت پدرش از دنیا می رود و خودش هم سفارش می نماید که چه کسانی در مراسم تدفینش حضور داشته باشند.

محل دفن حضرت زهرا(س) تعیین است

مؤلف کتب دینی گفت: وفات حضرت فاطمه(س) بین نماز عصر و مغرب اتفاق می افتد و شبانه به خاک سپرده می شوند. اینکه می گویند قبر حضرت فاطمه(س) ناپیداست، اصلاً چنین نیست. قبر حضرت زهرا(س) کاملاً تعیین است و در خانه خودشان هست، چرا که حضرت علی(ع) در خطبه نهج البلاغه می فرمایند: دخترت را در همسایگی تو به خاک سپردم و حضرت نمی گویند چه شخصی به فاطمه(س) آسیب رساند، می گویند همه با هم هم دست شدند و باعث شدند فاطمه(س) به شهادت برسد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کلمة الله و حضرت فاطمه(س) ام الکتاب هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلمة الله و حضرت فاطمه(س) ام الکتاب هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید