11 راه حل ساده برای روزهایی که حوصله کار کردن ندارید

به گزارش وبلاگ هوانورد، برخی از افراد مشتاقانه منتظر رفتن به سر کار هستند، در حالی که دیگران ممکن است در برخی از روزها انگیزه کافی برای کار کردن نداشته باشند و با بی حوصلگی در محل کار خود حاضر شوند. در این مقاله از خبرنگاران مگ، دلایل احساس بی انگیزگی در کار را آنالیز می کنیم و راه های مقابله با آن را با شما به اشتراک می گذاریم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

11 راه حل ساده برای روزهایی که حوصله کار کردن ندارید

دلایل احساس بی انگیزگی در کار

عوامل زیر باعث می شوند در برخی از روزهای هفته حوصله کار کردن نداشته باشید:

  • خستگی؛ وقتی خسته هستید یا خوب نخوابیده اید، به سختی می توانید انگیزه خود را برای کار کردن حفظ کنید. کمبود خواب نه تنها باعث بی انگیزگی در کار می گردد، بلکه می تواند روی توانایی شما برای تمرکز کردن، به یاد آوردن موضوعات مختلف و تصمیم گیری تاثیر بگذارد. این ها همه مهارت هایی هستند که برای کار کردن به آن ها احتیاج دارید.
  • فرسودگی شغلی؛ این مشکل به دلیل فشار شغلی طولانی مدت ایجاد می گردد. یک مطالعه که فرسودگی عاطفی کارکنان را در 6 شرکت آنالیز کرد، نشان داد که 60 درصد افراد از فرسودگی شغلی میانه تا زیاد رنج می برند.
  • استرس؛ 40 درصد کارمندان و کارگران کار خود را بسیار پراسترس می دانند. استرس میانه و کوتاه مدت سطح انرژی را افزایش می دهد و به شما یاری می نماید که بهره وری بیشتری داشته باشید، اما استرس مزمن روی سلامت جسم و روان تاثیر منفی دارد.
  • لذت نبردن از شغلی که دارید؛ اگر از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید، به سختی می توانید برای رفتن به محل کار از رختخواب خارج شوید. این مشکل زمانی ایجاد می گردد که به شغل مورد علاقه اتان نمی رسید یا در محل کار پیشرفت نمی کنید.
  • مسائل محل کار؛ اگر مدیرتان انتظارات غیرواقعی داشته باشد، با یکی از همکاران تان اختلاف نظر داشته باشید یا سبک کاری شما با سایر اعضای تیم متفاوت باشد، ممکن است با مشکل بی انگیزگی در کار روبرو شوید.
  • بی علاقه بودن به فرهنگ کاری؛ مقابله با یک فرهنگ کاری بی نظم، بدون حمایت، استرس زا یا تبعیض آمیز می تواند سخت باشد. فرهنگ کاری نامناسب در توانایی شما برای کار کردن با اعضای تیم اختلال ایجاد می نماید و روی رضایت شغلی شما تاثیر می گذارد.
  • کسل بودن و بی حوصلگی؛ همه افراد هر از گاهی احساس تنبلی می نمایند یا حوصله کار کردن ندارند. اما اگر دائما با این احساس دست و پنجه نرم می کنید، به این معنی است که احتمالا شغل مناسبی انتخاب نکرده اید.

راه های مقابله با احساس بی حوصلگی و بی انگیزگی در کار

اگر یک روز حوصله کار کردن ندارید، بدیهی است که در صورت امکان، بهتر است آن روز را مرخصی بگیرید. این کار همه مسائل را برطرف نمی نماید، اما فواید زیادی دارد. استراتژی های زیر هم می توانند یاری نماینده باشند:

1. دلیل بی حوصله بودن خود را پیدا کنید

بخشی از وقت خود را صرف فکر کردن به این کنید که چرا نمی خواهید کار کنید. آیا هر روز چنین احساسی دارید یا فقط امروز با این مشکل روبرو شده اید؟ آیا بی انگیزه بودن شما به دلیل خستگی و استرس است یا به شغل و محیط کارتان مربوط می گردد؟ معین کردن دلیل این احساس به شما یاری می نماید که زندگی خود را تغییر دهید و شرایط تان را بهبود بخشید.

2. فعالیت بدنی داشته باشید

اگر صرفا به دلیل احساس بی حوصلگی یا تنبلی تمایل ندارید به سر کار بروید، فعالیت بدنی می تواند مفید باشد. دویدن، پیاده روی سریع یا انجام هر ورزش دیگری که از آن لذت می برید به شما یاری می نماید که احساس بهتری داشته باشید، پرانرژی شوید و راحت تر فکر و تمرکز کنید.

3. از یک مکان متفاوت کار کنید

اگر می توانید محل کارتان را خودتان انتخاب کنید، از مکان دیگری برای کار کردن بهره ببرید. برای مثال، پشت یک میز متفاوت بنشینید یا به اتاق دیگری بروید. این کار نشاط آور است و به شما دیدگاه تازه می دهد.

4. با کارهای آسان آغاز کنید

آغاز کردن روز با کارهای ساده می تواند بی حوصلگی و بی انگیزگی در کار را برطرف کند. برای مثال، ابتدا به ایمیل ها پاسخ دهید یا برای جلسات برنامه ریزی کنید. هنگامی که آغاز به کار کردید، می توانید به تدریج به سراغ کارهای پیچیده تری بروید که به کوشش بیشتری احتیاج دارند.

5. به طور منظم استراحت کنید

در طول روز چند استراحت کوتاه مدت برای خود در نظر بگیرید. اگر شغل شما مستلزم نشستن در یک مکان معین است، سعی کنید به ازای هر یک ساعت کار پنج تا 10 دقیقه استراحت کنید و کمی قدم بزنید.

6. برنامه روتین خود را تغییر دهید

به این فکر کنید که آیا می توانید برای بهبود برنامه روزمره خود، تغییراتی در آن ایجاد کنید یا خیر. به عنوان مثال، آیا زودتر خوابیدن به شما یاری می نماید که به موقع برای رفتن به سر کار از خواب بیدار شوید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید؟ آیا خوردن یک صبحانه سالم قبل از آغاز کار به افزایش سطح انرژی شما یاری می نماید؟ تغییر برنامه روزانه می تواند تاثیر چشمگیری روی زندگی شما داشته باشد، بنابراین باید آن را طبق احتیاجهای خود بهینه سازی کنید.

7. روی اهداف تان تمرکز کنید و به خودتان پاداش دهید

یادآوری اینکه چرا کار می کنید و اهداف تان چیست، یاری نماینده است. برای مثال، آیا برای خرید خانه، حمایت از خانواده یا توانایی پرداخت هزینه های یک سبک زندگی خاص کار می کنید؟ اهداف خود را در فکر داشته باشید و به طور منظم آن ها را مرور کنید.

برای یاری به بالا نگه داشتن سطح انگیزه ، موفقیت های شغلی خود را جشن بگیرید و برای رسیدن به اهدافی که داشته اید به خودتان پاداش دهید. جوایز نباید حتما گران قیمت باشند. برای هر وظیفه ای که قبل از موعد انجام می دهید، با یک فنجان قهوه از خودتان پذیرایی کنید. حتی می توانید فیلم مورد علاقه اتان را دیدن کنید یا پس از مدت زمان معینی کار کردن با استراحت به خود پاداش دهید.

8. شغل خود را ارزیابی کنید

اگر به دلیل مسائل مربوط به شغل، همکاران یا سازمان تان تمایلی به کار کردن ندارید، به اصلاح شرایط فکر کنید. آیا صحبت کردن با مدیر می تواند یاری نماینده باشد؟ آیا می خواهید جایگاه متفاوتی در محل کار خود داشته باشید؟ آیا فکر می کنید ضروری است در پی کار دیگری بگردید و شغل فعلی خود را رها کنید؟

9. برای تعطیلات برنامه ریزی کنید

تعطیلات و استراحت کوتاه مدت باعث می گردد سرحال و شاداب به محل کار خود برگردید. اگر نمی توانید در حال حاضر به تعطیلات بروید، تا حد امکان برای آینده نزدیک برنامه ریزی کنید.

10. برای چکاپ نزد پزشک بروید

اگر احساس ناخوشی یا خستگی می کنید و دلیل آن را نمی دانید، به پزشک مراجعه کنید تا معین گردد که آیا بیماری خاصی در بروز این مشکل نقش دارد یا خیر.

11. به متخصص بهداشت روان مراجعه کنید

اگر از نظر فکری یا عاطفی با مشکل روبرو هستید، مراجعه به متخصص سلامت روان و صحبت کردن درباره نگرانی هایی که دارید می تواند مفید باشد.

کلام پایانی

همه مردم در برخی از روزهای هفته با مشکل بی انگیزگی در کار روبرو می شوند و حوصله کار کردن ندارند. با این حال، اگر به دلیل مسائل جسمی یا روانی کار کردن برایتان سخت است، باید برای درمان آن ها اقدام کنید. از سوی دیگر، چنانچه در محل کار خود با مشکل روبرو هستید، ضروری است شرایط کاری خود را مجددا ارزیابی کنید و برای حل کردن مسائل خود راه چاره بیابید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ هوانورد مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 راه حل ساده برای روزهایی که حوصله کار کردن ندارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 راه حل ساده برای روزهایی که حوصله کار کردن ندارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید