دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

به گزارش وبلاگ هوانورد، دنا جوانان با موتور EFP فعلا قویترین خودرو ایرانی است. این خودرو در فشار شدید تست تیم خبرنگاران در جنوب ایران و در دمای 50 درجه چگونه عمل نموده است؟ برای دانستن جواب در تست دنا جوانان با ما همراه باشید.

دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

وبلاگ هوانورد - امین آزاد: زمانی پیکان جوانان دلرباترین خودرو ایران خودرو بود. خودرویی با دو کاربراتور که جوانان آن روز ایران آرزوی داشتن آن را داشتند.

از آن سال ها بیش از نیم قرن گذشته است و حالا دوباره ایران خودرو از نام جوانان استفاده نموده. این بار به جای پیکان در دنا و با موتوری که خودش توسعه داده است.

فیلم کامل تست در یوتیوب
تولد موتور EFP

با بهینه سازی موتور توربوشارژ EF7 حالا موتور توربو پلاس EF7 یا EFP متولد شده است.

ایران خودرو با بهره مندی از این موتور و گیربکس شش سرعته، دنا جوانان را فراوری کرد. البته قرار است از این موتور با گیربکس دو کلاچه تر در کراس اوور ایران خودرو با نام ریرا هم استفاده گردد.

قدرت این موتور از حدود 150 اسب بخار به 160 اسب بخار و گشتاور آن از 215 به 240 نیوتن متر رسیده است.

اما تغییر مهم در این موتور افزایش حد دور موتور به 6400 در نمونه آزمایشی و 6000 دور در دقیقه در نمونه نهایی است. این عدد در موتور پیشین 5500 دور در دقیقه بود.

بوست توربو هم از 1700 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. این در حالی است که، در نسخه قبلی همین موتور، این عدد روی 2200 دور در دقیقه بود.

تست دنا جوانان قویترین خودرو ایرانی با موتور EFP / تصویر نمایشی است.

تغییرات موتور

برای رسیدن به چنین اعدادی، بسیاری از قطعات موتور تغییر نموده اند و از توربوشارژ تازه، سیستم خنک کاری تازه و سیستم دوگانه تعییر متغییر سوپاپ در موتور EFP استفاده شده است.

شرکت ایپکو که وظیفه طراحی موتور را برعهده داشته است می گوید در این موتور سرسیلندر برای بهبود احتراق، و پمپ روغن برای بهبود روغن کاری تغییر داده شده اند.

دور آرم این موتور هم برای کاهش مصرف سوخت از 850 به 650 دور در دقیقه رسیده است.

کنترل کننده توربو این موتور از حالت پنوماتیکی خارج و برقی شده است که این پارامتر سبب شده تا کالیبراسیون موتور بهتر انجام گردد.

از طرفی، استفاده از دو سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ باعث شده است تا راندمان حجمی پیشرانه افزایش پیدا کند.

شرایط تست دنا جوانان

در تست ما در جنوب ایران و در گرمای 50 درجه اهواز، موتور عملکرد خوبی نشان داد و بر خلاف موتور توربو عادی EF7 دچار افزایش دما نشد.

در شرایط مشابه دمای موتور EF7 دو بار تا 120 درجه بالا رفت و توربو خودرو آسیب شدید دید. اما در موتور EFP یا EF7 توربو پلاس دنا در سخت ترین شرایط به حدود 99 درجه رسید.

اما نکته منفی در خودرو قدیمی بودن پلت فرم آن است. شاید اگر این موتور در پلت فرم تارا استفاده گردد، برای اولین بار یک خودرو ایرانی خوب متولد گردد. البته به شرط اینکه کیفیت مونتاژ و فراوری درست رعایت گردد.

ولی با وجود داشتن پسوند جوانان، دنا به علت پلت فرم قدیمی یک خودرو پیر است و زمان بازنشسته شدن این پلت فرم فرا رسیده است.

پیشرانه سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

موتور TU5+ شاهین سایپا از سوی ایران خودرو تامین می گردد + موتور آریا سایپا

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس آنالیز شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

منبع: بیت ران

به "دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید