ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند ، ماجرای تغییر رنگ پورشه 934 چیست؟

به گزارش وبلاگ هوانورد، اخیرا در فضای مجازی، تصاویری از یک دستگاه پورشه 934 منتشر شده است. در این تصاویر، تعیین است که رنگ پورشه 934 موجود در موزه خودرو که پیش تر مشکی بود، به نارنجی تغییر نموده است. در خصوص بازسازی های اجرا شده به وسیله موزه خودرو و بنیاد مستضغفان، با برزو سپاسی، پژوهشگر تاریخ اتومبیل و حمل و نقل گفت و گو کردیم.

ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند ، ماجرای تغییر رنگ پورشه 934 چیست؟

وبلاگ هوانورد - مهدی درفشی: موزه خودرو اقدام به بازسازی غیراصولی برخی از خودروهای کلاسیک و ارزشمند نموده است. در این اقدام، به خودروهای ارزشمندی همانند پورشه 934، آلفارومئو 6c، لامبورگینی میورا و ام پی وی خسارت وارد شده است.

ورود پورشه مسابقه ای به ایران

داستان پورشه 934 چیست؟

برزو سپاسی در خصوص پورشه 934 گفت: پورشه 934 مشکی موزه خودرو، در اصل یک نمونه مسابقه ای در رقابت های مطرح اروپایی در سال های 1976 و 1977 میلادی بود. در سال 1978، آقای فیروز سعید انصاری که به دربار وابسته بود، این پورشه 934 را خریداری کرد. پورشه 934 برای تیم مکس موریتز در مسابقات شرکت می کرد. یک شرکت نوشابه سازی آلمانی اسپانسر تیم مکس موریتز بود. برچسب های تبلیغاتی این شرکت روی پورشه 934 قرار داشت. خاتمه، فیروز سعید انصاری رنگ پورشه را از نارنجی به مشکی تغییر داد. بعلاوه نام خود را روی درب های خودرو نوشت.

پورشه 934 مشکی در موزه خودرو

وی اضافه کرد: این ماشین در زمان خود، اعجوبه ای بود. پورشه 934 مورد بحث یک بار در پیست آریا مهر هم مسابقه داد. البته با نقص فنی روبرو شد و مسابقه را نیمه تمام گذاشت. ولی از لحاظ توانایی، این ماشین دو تا سه برابر قدرتمندتر از خودروهای شرکت نماینده در مسابقه بود.

مصادره پس از انقلاب و تغییر رنگ مجدد

سپاسی گفت: پس از وقوع انقلاب، این خودرو مصادره و به بنیاد مستضعفان منتقل شد. این پورشه چند بار در موزه خودرو هم به نمایش درامد. اخیرا، چند تصویر منتشر شد که در آن، معین بود که رنگ پورشه 934 از مشکی به نارنجی تغییر یافته است. برخی معتقد هستند که رنگ اصلی این پورشه نارنجی بوده و با تغییر رنگ، موافق هستند.

عکس تزئینی از پورشه 934 تیم مکس موریتز

برخی هم مثل من، معتقدند که تاریخ این پورشه 934 پس از ورود به ایران آغاز می گردد. ما باید حافظ داستان و تاریخچه این خودرو پس از ورود به ایران باشیم. موزه خودرو هم باید حافظ تاریخچه ایران این پورشه بود! اگر چه متاسفانه رنگ این خودرو از مشکی به نارنجی تغییر یافت.

کیفیت رنگ تازه چگونه است؟

او اضافه کرد: انتقادهایی از نحوه رنگ آمیزی و کیفیت رنگ شد. باید کارشناس ها در این مورد نظر دهند. چرا که هنوز، هیچ کس این خودرو را از نزدیک ندیده است. این نظرها صرفا از روی تصاویر است.

نداشتن تخصص در بازسازی خودروهای کلاسیک

سپاسی گفت: مشکل اصلی موزه خودرو، نداشتن مشاور مناسب است . مسئولین موزه از افراد با تخصص کافی یاری نگرفته اند. مشکل بعد، سطح پایین بازسازی خودروها است. بعلاوه از مواد باکیفیت در بازسازی استفاده نشده است.

فاش شدن بازسازی خودروهای دیگر در تیزر تبلیغاتی موزه

وی اضافه کرد: موزه خودرو پس از مدتی اقدام به انتشار یک تیزر تبلیغاتی کرد. در این تیزر، معین شد که چند خودروی دیگر موزه هم مورد بازسازی قرار گرفتند. لامبورگینی میورا موجود در موزه خودرو هم بازسازی شده است. چیزی که از روی تصاویر معین است، کیفیت بازسازی اصلا رضایت بخش نیست. رنگ آلفارومئو 6C هم برداشته شده و ظاهرا تغییر یافته است. این خودروها، دارای ارزش جهانی هستند. با این کیفیت، به هیچ وجه نباید اقدام به بازسازی این خودروها می کردند. باید منتظر ماند تا موزه باز گردد. اگر این اتفاق ها افتاده باشد، اولا که یک ضرر اقتصادی هنگفت به کشور خورده است.

لامبورگینی میورا در موزه خودرو

نصف شدن قیمت خودروهای ارزشمند کلاسیک

سپاسی ادامخ داد: اگر رنگ فابریک یک خودرو، تغییر کند، قیمت آن نصف می گردد. این یک قانون در زمینه خودروهای کلاسیک است. از جمله خودروهای نام برده، رنگ لامبورگینی میورا فابریک بود. اگر چه رنگ آن خودرو دارای ایراداتی از جمله ترک بود. اما تغییر رنگ باعث لطمه بیشتری شد. باید متخصصان، بجای بازسازی کامل، ایرادهای رنگ میورا را رفع می کردند. اما چون متخصصی در کار نبوده است، آن ها ترجیح دادند که از پایه بازسازی نمایند.

عکس تزئینی از لامبورگینی میورا سفید

جایگزینی قطعات اصلی با نمونه ایرانی

وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد، قطعات اصلی خودرو از آن جدا شده و قطعات ایرانی جایگزین شده است. در خصوص برخی از خودروها، این کار ضربه ای جبران ناپذیر است. تو دوزی های فابریک برخی از خودروها با پلاستیک یا چرم ایرانی تعویض شدند. ام پی وی نارنجی رنگ ولیعهد محصول مشترک مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است که در موزه خودرو قرار گرفته است.

ام پی وی ولیعهد در موزه خودرو

جایگاه های این خودرو به خاطر نگهداری غیر اصولی آسیب دیده بود. حال جایگاه های این خودرو با نمونه های داخلی تعویض شده است. تفکر حفظ تاریخ در بازسازی این خودروها وجود نداشته است. تنها تفکر این بوده که خودرو چشم نواز باشد. شیوه بازسازی این خودروها را می توان به سبک آرایش خلیجی تشبیه کرد. همه چیز پررنگ و بولد است. در حالی که هیچ اصالتی در بازسازی ها وجود ندارد. باز هم می گویم، هنوز نمی توان نظر قطعی داد. اما اگر این اتفاق ها افتاده باشد، موزه ملی خودرو نابود شده است.

خودروهای آلفارومئو 6c، لامبورگینی میورا و پورشه 934 سر جمع چقدر قیمت دارند؟

سپاسی گفت: لامبورگینی میورا بخاطر فابریک بودن رنگ بدنه حدود یک و نیم تا دو میلیون دلار، آلفارومئو 6C حدود 500 هزار دلار و پورشه 934 حدود یک میلیون دلار قیمت داشت. البته تنها این خودروها نیستند که به صورت غیر اصولی بازسازی شدند. بزودی فاش خواهد شد که چند دستگاه خودرو نابود شدند! ما چیزهایی را از دست دادیم که دیگر بدست نخواهیم آورد.

منبع: بیت ران

به "ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند ، ماجرای تغییر رنگ پورشه 934 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه سنگین موزه به خودروهای ارزشمند ، ماجرای تغییر رنگ پورشه 934 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید