طرز تهیه نمک خوراکی ؛ علوم چهارم دبستان ، نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه می گردد

به گزارش وبلاگ هوانورد، در صفحه کتاب علوم تجربی چهارم دبستان از دانش آموزان خواسته اطلاعاتی راجع به چگونگی تهیه نمک خوراکی جمع آوری نمایند. در این مطلب می خواهیم دانش آموزان را با طرز تهیه نمک خوراکی آشنا کنیم.

طرز تهیه نمک خوراکی ؛ علوم چهارم دبستان ، نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه می گردد

به گزارش وبلاگ هوانورد، نمک یکی از مواد مهم روی زمین است و از سدیم و کلر ساخته شده و مهمترین املاحی است که انسان برای مزه دار شدن در غذا استفاده می نماید.

در کتاب علوم تجربی چهارم دبستان از دانش آموزان خواسته اطلاعاتی را راجع به چگونگی تهیه نمک خوراکی جمع آوری نمایند. در این مطلب می خواهیم دانش آموزان را یاری کنیم تا با طرز تهیه نمک خوراکی آشنا شوند.

نمک جزء موادی است که باید برای مزه دار شدن، در غذا استفاده گردد و بدون آن نمی توان زندگی کرد. به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید گفته می گردد و این ماده خوراکی به علت داشتن سدیم و کلر بسیار ارزشمند است.

البته باید توجه داشته باشید که بیش از اندازه آن را مصرف نکنید، چون مصرف زیاد آن ممکن است مسائل و بیماری های فراوانی را برای هر شخصی به وجود آورد. البته مصرف کم آن در بدن باعث ابتلا به بیماری گوارتر و بسیاری از مسائل هورمونی می گردد. در واقع بدن احتیاج خود به نمک را بیشتر از طریق غذاها جذب می نماید.

در گذشته نمک بسیار ارزشمند و گرانقیمت بوده ولی امروزه چندان بهایی ندارد و بیشتر آن در مصارف صنعتی صرف می گردد.

در طبیعت انواع سنگ نمک وجود دارد که همه آنها دارای عناصر یونی هستند و با توجه به عنصر موجود در آن ها، رنگ آنها نیز متغیر است و به شیوه های مختلفی استخراج می گردد و برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه طرز تهیه نمک خوراکی را برای شما دانش آموزان بیان می کنیم:

همان طور که گفتیم نمک خوراکی از سدیم و کلر تشکیل شده و علاوه بر اینها به طور طبیعی ید هم دارد که در کارخانه ها و هنگام تصفیه نمک به آن اضافه می نمایند. در واقع از آنجا که کمبود عنصر ید در رژیم غذایی انسان موجب بیماری های گوناگون مانند گواتر می گردد، معمولاً به نمک خوراکی تصفیه شده، پتاسیم یدات نیز اضافه می نمایند تا مصرف نمایندگان اندازه لازم روزانه را دریافت نمایند. این محصول نمک یددار نامیده می گردد.

برای تهیه نمک خوراکی باید آن را از اعماق زمین و دریا استخراج نمایند. روش های استخراج آن به صورت مراحل زیر انجام می گردد:

در منابعی که نمک وجود دارد، با حفر کردن چاه، آب را هم در آن می ریزند و همین باعث حل شدن نمک می گردد و از طریق فرایند تبخیر، آن را از چاه خارج می نمایند و برای تصفیه به کارخانه ها منتقل می نمایند. نمک خوراکی که در تهیه انواع غذاها در منزل از آن استفاده می کنید، با همین شیوه استخراج می گردد، که به آن استخراج محلول می گویند.

دومین شیوه، برای استخراج نمک همان روش سنتی تبخیر نمک(تبخیر خورشیدی) است. این روش بیشتر در منطقه ها مدیترانه ای به علت شرایط آب و هوایی آن به کار می رود و در طی سال، فقط یک مرتبه نمک استخراج می گردد و عمل تبخیر آن نیز به صورت طبیعی یعنی به یاری نور خورشید و وزش باد انجام می گردد.

روش بعدی استخراج از معادن نمک است که این هم شیوه ای دیگر برای تهیه نمک خوراکی است که این معادن عمدتا در لایه های زیرین کف دریا قرار دارند.

شیوه دیگر استخراج،روش دستی است که به راحتی در سطح دریا و یا دریاچه نمک می توان نمک را استخراج کرد که به آن نمک دریایی می گویند.

طرز تهیه نمک خوراکی

برای تهیه نمک خوراکی بعد از اینکه نمک از معادنی مانند اعماق دریا و زمین استخراج شد، باید تصفیه گردد. مراحل تصفیه نمک به صورت زیر است:

یکی از مراحل تصفیه نمک خرد کردن و آسیاب سنگ نمک است و بعد از آسیاب، آن را با آب خالص حل می نمایند.

اقدام دوم تصفیه نمک، برای رسوب شدن منیزیم و کلسیم موجود در آن است که برای این کار، مواد شیمیایی به آن اضافه می نمایند، تا مواد نامحلول از آن خارج گردد.

بعلاوه برای تهیه نمک خوراکی، ذرات بسیار ریز از 30میکرون، حذف یا جدا می گردد که این کار با عبور محلول آب نمک از داخل فیلترهای شنی انجام می گردد.

بعد در مرحله بعدی باید عمل تصفیه انجام گردد و بلورهای نمک فراوری شده، از طریق سانتریفیوژ از مواد ناخالص جدا و شستشو داده شوند، بعلاوه عنصر ید به نمک حاصل شده، اضافه گردد.

و در مرحله آخر عمل خشک شدن بلورهای نمک در هوای گرم انجام می گردد و بعد به سیلوهای مخصوص نگهداری نمک انتقال داده می گردد و از طریق دستگاه های اتوماتیک مرحله بسته بندی نمک صورت می پذیرد.

باید گفته گردد که تنها 6 درصد از نمک فراوری شده در دنیا برای مصرف خوراکی استفاده می گردد و بیشتر آن برای برف روبی، تصفیه آب، کشاورزی و فرایندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: تبیان

منبع: همشهری آنلاین

به "طرز تهیه نمک خوراکی ؛ علوم چهارم دبستان ، نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نمک خوراکی ؛ علوم چهارم دبستان ، نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید