کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی در صنعت تصفیه آب

به گزارش وبلاگ هوانورد، رپرتاژ آگهی- جایگاه دستگاه سختی گیر در صنعت آب و سیستم های تصفیه آب بسیار پر اهمیت و پر کاربرد است، چرا که با استفاده از دستگاه سختی گیر به عنوان پیش تصفیه در سیستم های تاسیساتی صنعتی و تولیدی از ایجاد آسیب جدی به دستگاه های تصفیه آب، بویلرها، دیگ های بخار، برج های خنک کننده و سایر سیستم های تاسیساتی جلوگیری می کند. اساس کار دستگاه سختی گیر رزینی بواسطه رزین تبادل یونی از نوع کاتیونی می باشد. زمانیکه سختی کل (TH) آب ورودی به سیستم های تاسیساتی در طبقه بندی آب سخت یعنی بیشتر از 180 میلی گرم بر لیتر باشد الزاماً جهت جلوگیری از رسوب و قشرهای آهکی در جداره سیستم های تاسیساتی از دستگاه سختی گیر رزینی استفاده می گردد.

کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی در صنعت تصفیه آب

چگونه سختی آب را بگیریم؟

برای رفع سختی آب می توان از دستگاه سختی گیر رزینی و دستگاه اسمز معکوس استفاده نمود ولی هزینه نصب و نگهداری دستگاه اسمز معکوس در مقایسه با سختی گیر رزینی بسیار زیاد بوده و مقرون به صرفه نیست و معمولا در آب های بسیار سخت با مقادیر TDS بالا از دستگاه اسمز معکوس (آب شیرین کن صنعتی) استفاده می شود ولی متداولاً برای نرم کردن آب سخت از سختی گیر رزینی همراه با رزین کاتیونی استفاده می شود. هزینه این سیستم در مقایسه با دستگاه RO بسیار پایین و باصرفه است و ترجیحاً رزین های کاتیونی در بحث نرم کردن آب سخت، بیشترین کاربرد را دارد.

عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی:

وقتی آب از ستون رزین کاتیونی عبور می کند آب سخت در حین عبور از بستر رزین کاتیونی نرم می شود. این فرآیند توسط حذف یون های سخت آب اعم از کلسیم و منیزیم و برخی مواد معدنی توسط رزین کاتیونی صورت می گیرد این فرآیند تبادل یونی نام دارد از این رو رزین های کاتیونی را رزین های تبادل یونی نیز می نامند. این تبادل یون توسط انواع دستگاه سختی گیر رزینی، سختی گیر مغناطیسی و سختی گیر الکترونیکی انجام می یابد. شرکت بازرگانی اسپوتا تولید کننده انواع دستگاه های سختی گیر فلزی و FRP بهترین تولید کننده تجهیزات تصفیه آب صنعتی در ایران محسوب می شود.

انواع رزین کاتیونی دستگاه سختی گیر رزینی:

** رزین کاتیونی پرولایت C100E: این رزین تولید شرکت پرولایت انگلیس بوده و نوعی رزین کاتیونی اسیدی قوی بوده که دارای گرید خوراکی نیز می باشد یعنی علاوه بر کاربرد این رزین در مصارف صنعتی در مصارف صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد. ضریب تبادل یونی آن برابر 1.9 اکی والان بر لیتر است و فرم یونی آن Na+ است.

** رزین کاتیونی پرولایت C100: این رزین نیز تولید شرکت پرولایت انگلیس می باشد و از نوع رزین کاتیونی اسیدی قوی بوده و دارای ضریب تبادل یونی 2 اکی والان بر لیتر می باشد و کاربرد عمده این رزین در دستگاه های سختی گیر صنعتی می باشد و فرم یونی این رزین نیز Na+ است.

** رزین کاتیونی هیدرولایت: این رزین کاتیونی از نوع اسیدی قوی بوده و در کشور چین تولید می شود و در مصارف صنعتی کاربرد عمده ای دارد قیمت رزین هیدرولایت به تناسب دو رزین پرولایت قبلی پایین تر و مقرون به صرفه می باشد.

اجزاء اصلی تشکیل دهنده دستگاه سختی گیر:

این سیستم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که وظیفه نرم کردن آب سخت را بر عهده دارد.

** بدنه یا مخزن (فلزی و FRP)

** شیر کنترلی (اتوماتیک و غیر اتوماتیک)

** لوله رایزر یا لوله انتقال آب

** نازل بالا و پایین (آب پخش کن و آب جمع کن)

** ساید کانکتور، در مخازن FRP و ته باز کاربرد دارد.

** رزین کاتیونی سختی گیر ، رزین کاتیونی به تناسب مخزن دستگاه و میزان سختی کل ورودی آب به دستگاه محاسبه و طراحی می شود. معمولاً ظرفیت دستگاه بر اساس گرین اعلام می شود.

** سیلیس تصفیه آب، جهت استفاده در بستر مخزن و رزین کاربرد دارد و اکثراً نازل های پایین را می پوشاند.

** فشار سنج، میزان فشار مخزن دستگاه سنجیده می شود.

** تانک نمک یا مخزن نمک، برای احیاء رزین کاتیونی مورد استفاده قرار می گیرد.

** منهول یا دریچه بازدید

** شیر تخلیه و هواگیری

نحوه احیا رزین کاتیونی در دستگاه سختی گیر:

معمولاً طراحی این دستگاه ها بر اساس کار در 24 ساعت می باشد بدین شکل که محاسبه میزان رزین کاتیونی و ابعاد مخزن در شستشوی معکوس (احیا رزین) تاثیر گذار است. پس از اشباع رزین کاتیونی، شیر دستگاه را در حالت معکوس یا بکواش قرار داده و به مدت 20 تا 35 دقیقه عمل شستشوی معکوس با آب نمک (کلرید سدیم) ماده احیا کننده رزین آغاز می شود و پس از آن رزین مجدد آماده کار در سختی گیر می باشد.

قیمت دستگاه سختی گیر رزینی:

میزان قیمت این دستگاه به عوامل مختلفی مانند نوع مخزن (فلزی یا اف آر پی)، ابعاد دستگاه (ارتفاع و قطر)، ضخامت ورق مخزن، شیر کنترلی شامل شیر دستی یا شیر اتوماتیک سختی گیر، نوع رزین کاتیونی (پرولایت یا هیدرولایت)، حجم تانک نمک پلی اتیلن، تعداد نازل های بالا و پایین بستگی دارد و به سفارش خریدار قیمت نهایی دستگاه محاسبه و طراحی می شود.

برای دریافت اطلاعات کامل خرید دستگاه سختی گیر و اطلاع از آخرین قیمت های بروز به سایت بازرگانی اسپوتا یا لینک زیر مراجعه کنید.

spttrade.com

منبع: شفقنا اقتصادی

به "کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی در صنعت تصفیه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی در صنعت تصفیه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید